Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Digibeten  (gelezen 1515 keer)

Digibeten
« Gepost op: 2015/01/04, 12:00:50 »
Goede morgen,
Ik heb in NL, in Leidschendam ( nabij Leidschenhage) een vrienden-echtpaar op leeftijd, ca 75 jaar, die problemen hebben met hun computer(s). Zij noemen zichzelf "digibeten", maar voor mij zijn ze het ook nog.
Ze bezitten hun tweede Mac en hebben er constant problemen mee; ze kunnen hun mail niet openen of verzenden en krijgen regelmatig mail met vreemde berichten. Ze hebben zelf een zg "expert" meerdere malen in huis gehaald, maar die kan alleen maar tijdelijk wat probleempjes voor ze elimineren.

Om een lang verhaal ..... > Mijn vraag is of er in Leidschendam en omstreken een forumlid is dat bereid is om bij deze mensen langs te gaan en er bij hun Ubuntu te installeren op hun Mac.

Ikzelf woon in zuid FR en kom zelden in NL, anders had ik het voor ze gedaan.

Vreemde vraag voor deze site, maar ik waag het er toch maar op.

Bij voorbaat mijn dank voor de reactie(s),
Peter

Een citaat uit hun laatste mail:
....Wat nog steeds een ergernis is:  is de computer natuurlijk.  Bij het aanzetten vanmorgen verschijnt voor de zoveelste keer een schermpje dat zegt dat de klok op een datum staat in het jaar 2010 nota bene!!
En waar wij ook achter kwamen is dat als we iets willen "kopen" via internet we niet kunnen betalen.... gvd, men vertrouwt deze compu niet. Nou ja zeg. Op een van die ontmoetingen zei iemand dat als de printer en scan het gewoon verdommen, heel onhandig en ergerlijk  natuurlijk,  het er op lijkt dat we gehacked zijn. Toen zeiden wij al dat het eigenlijk allang aan de gang is, dan weer dit en dan weer dat "wat niet klopt", zoals nu redelijk recent dat we ons wachtwoord niet kunnen veranderen en dat er berichtjes komen, die aangeven dat alle accounts en zelfs internet met icoontjes aangeven dat deze  "gedeeld"  worden. Wij vragen ons nu af wie of wat  zo geinteresseerd is in ons wel en wee. Het probleem is ook, zegt men,  dat alles via een (1) telefoonlijn binnenkomt. Lekker goedkoop, dat wel, maar er werd ook nog een abonnementsbetaling gestorneerd bij de bank, die was overigens ook verbaasd.
Geen enkele reden daarvoor. Misschien weet jij dat Peter, er zijn bendes emails die "leeggetrokken" zijn, adres en onderwerp okay, maar tekst verdwenen , en bij proberen te verwijderen wordt de regel grijs!!?? Enfin, zolang we nog kunnen emailen en ontvangen moet het maar even zo. 
....
« Laatst bewerkt op: 2015/01/04, 15:58:36 door petineke »
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jolo

  • Lid
Re: Digibeten
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/04, 12:40:54 »
Had je al op de steunpunten kaart gekeken van dit forum. De 4 steunpunten in Den Haag zitten waarschijnlijk het dichts bij Leidschendam. Volgens Afstand tussen Leidschendam en Den Haag ongeveer tien kilometers. Of eventueel de twee steunpunten Leiden. Die steunpunten zou je daarover een PM kunnen sturen, en naar dit topic kunnen verwijzen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Digibeten
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/04, 13:16:19 »
Maar een Mac is niet geschikt voor digibeten, dus waarom hebben ze die dan?
Het is goed mogelijk Ubuntu op een Mac te installeren, daar niet van. Maar ik weet niet of de steunpunten in de omgeving van deze mensen daar ook ervaring mee hebben?

@Jolo: Den Haag en Leidschendam zijn inderdaad erg dichtbij elkaar. Ik weet dat uit ervaring want mijn opa en oma wonen in Voorburg, niet ver van Leidschenhage/Leidschendam en dus ook niet ver van Den Haag vandaan.

Offline siegi

  • Lid
Re: Digibeten
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/04, 14:00:49 »
Heb je soms al meer info over welk model van mac het gaat, van welk jaar zou bijv al veel helpen. Dan kan al gezien worden in welke richting kan gedacht worden.

Mijn inziens als ze veel problemen met mac hebben dan gaan ze er ook wat hebben met ubuntu en dus regelmatige ondersteuning noodzakelijk. Dus moet het steunpunt hier ook voor bereid zijn
« Laatst bewerkt op: 2015/01/04, 14:27:33 door siegi »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Digibeten
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/04, 14:13:11 »
Datum op 2010 ? hoe oud is die machine ? eerst maar eens batterijtje vervangen en mogelijk een verse installatie.
Installeren op een Mac heb ik nog niet gedaan.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Digibeten
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/04, 14:22:54 »
M.b.t. bovenstaande reacties, mijn dank.

Ik ga nu proberen wat meer gegevens van ze te krijgen.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Digibeten
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/04, 15:47:24 »
[OffTopic]
Denhaag (Mariahoeve) en Leidschendam liggen bijna tegen elkaar, er zit alleen een spoorlijn tussen :lol:
[/OffTopic]

Zijn deze mensen geen lid van Seniorweb ?
Die geven naast ondersteuning voor Windows, ook ondersteuning voor IOS en OS-X.
Ook hulp-aan-huis is mogelijk ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Digibeten
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/04, 15:56:55 »
@Ron
Zal ik voorstellen, alhoewel ze haast niet meer op het net durven of kunnen. Daarenboven zou ik het leuk vinden als ze op Ubuntu zouden overstappen.  :) ;)
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Digibeten
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/04, 19:03:57 »
Opschonen van het voor hun bekende systeem Mac OS lijkt mij in het geval van blijkbaar niet zo geoefende computeraars verreweg te prefereren boven een Linux-versie installeren, want hoe je het ook wendt of keert, een nieuw besturingssysteem is altijd wennen.

En inderdaad even kijken naar het pram-batterijtje vanwege die verspringende datum (nieuwere Macs hebben, meen ik, geen pram-batterij meer, dus het klinkt oud, maar de klachten zijn wat vaag). Een Mac is trouwens gebruiksvriendelijk genoeg, het is onzin dat die niet geschikt zou zijn voor vermeende digibeten.

Voor mij als Maccer (en Ubuntu-er) is het inderdaad interessant om te weten om welke Mac het gaat en welk besturingssysteem.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: Digibeten
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/04, 20:11:21 »
Ik zei niet dat Mac OSX niet gebruikersvriendelijk is, ik zei alleen dat ik vind dat het voor digibeten niet geschikt is. Snap ook niet waarom dat zo raar klinkt? Jij vindt Ubuntu weer niet geschikt en ik wel. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen mening over wat gebruikersvriendelijk en/of geschikt voor digibeten is :)

Re: Digibeten
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/04, 20:32:07 »
Verklaar je nader. Mij ontgaat het  verschil tussen ‘gebruiksvriendelijk’ en ‘geschikt voor digibeten’. Maar dat is wel off-topic.

Ubuntu is prima, ook gebruiksvriendelijk, prima geschikt, maar van systeem veranderen lijkt me niet slim in het geval van ongeoefende computeraars, die naar eigen zeggen nogal worstelen met het digitale gebeuren.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: Digibeten
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/04, 23:08:47 »
@Bert Ernste

‘gebruiksvriendelijk’ en ‘geschikt voor digibeten’ heb je mij niet horen gebruiken. Wel ben ik van mening dat het voor elke leeftijd goed/beter is om over te stappen op Ubuntu, om reden van veiligheid, gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit.

Vandaar mijn opmerking m.b.t. overstappen op Ubuntu.

@algemeen  heb nog geen antwoord ontvangen op mijn vragen betreffende type en bouwjaar van hun Mac. Ik denk dat zij volgend weekend zullen reageren.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Digibeten
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/04, 23:41:36 »
(En ik maar denken dat ik gereageerd had, maar dat antwoord lijkt in cyberspace verdwenen. Nog een keer proberen.)
Citaat
‘gebruiksvriendelijk’ en ‘geschikt voor digibeten’ heb je mij niet horen gebruiken. Wel ben ik van mening dat het voor elke leeftijd goed/beter is om over te stappen op Ubuntu, om reden van veiligheid, gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit.

Jij had het inderdaad niet over ‘gebruiksvriendelijk’ en ‘geschikt voor digibeten’. Ik reageerde op een van de reacties.

Dat Ubuntu beter is qua veiligheid, gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit dan Mac OS ben ik helemaal niet met je eens. In mijn ervaring zijn beide systemen op die punten gelijkwaardig. Daarom lijkt mij dat het wennen aan een ander besturingssysteem (en eventueel programma’s) (wat bij zelfbenoemde digibeten als gauw een tijd duurt) meer moeilijkheden geeft dan het oplost. Maar ik ken jouw vrienden niet en kan hun problemen ook niet helemaal inschatten, dus wie weet is een overstap voor hen wel goed. Veel succes bij de operatie (welke dan ook)! Mail gerust als je vragen over Mac hebt. Niet over installeren van Ubuntu op een Mac trouwens, want dat heb ik nooit gedaan.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: Digibeten
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/05, 01:09:14 »
Datum op 2010 ? hoe oud is die machine ? eerst maar eens batterijtje vervangen...

Dat was ook mijn eerste gedachte.
Oudere mensen? Trekken die elke dag de stekker eruit toevallig?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Digibeten
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/05, 10:44:10 »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Digibeten
« Reactie #15 Gepost op: 2015/01/05, 11:43:35 »
Dan maar een dual boot op de Mac ;)
http://www.howtogeek.com/187410/how-to-install-and-dual-boot-linux-on-a-mac/

Exacemento. Toen ik tijdelijk een MacBook Pro had installeerde ik Linux op exact dezelfde manier in dual-boot. Simpel doch effectief :)