Ondanks de vele topics over rechten heb ik nog geen goede uitleg gezien over hoe e.e.a. in elkaar zit in Ubuntu.
Ook na 20 dagen snap ik nog steeds niet waarom je bij de installatie een gebruiker aanmaakt met rootrechten, die ook gewone gebruiker is.
Bovendien zijn er dan toch nog taken niet je niet kunt uitvoeren na nog een keer je password te hebben gegeven.
Sommige taken moet je als 'root' uitvoeren, maar daarbij kun je weer niet gebruik maken van het ingestelde administrator password?

Bovenstaande onduidelijk? (ik vind het zelf nogal verwarrend

1) Ik installeer en moet een user en password opgegeven.
2) In het startscherm log ik in als die user met het password.
3) Voor de meeste administratieve taken, zoals bijv. programma;s toevoegen moet ik nogmaals dat password invoeren. (Wat heeft dat voor nut bij hetzelfde password?)
4) Soms echter blijkt dat password niet voldoende (en vraag nu even niet wanneer, want dat is dus wat ik niet begrijp) en moet ik 'root' zijn met een ander password (dat ik dan eerst moet aanmaken via Systeem->Beheer->Gebruikers en Groepen)
Wellicht mis ik ergens iets in het geheel, maar ik snap het niet. Ik neem het maar voor lief, maar wil dat eigenlijk niet want dat doet me te veel aan dat andere besturingssysteem denken.
Enthousiaste Ubuntuliefhebber sinds vandaag 20 dagen!