Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hibernate / suspend  (gelezen 339 keer)

Offline JDRay

  • Lid
Hibernate / suspend
« Gepost op: 2014/12/03, 14:43:54 »
Hallo allemaal,

Als de batterij van mijn laptop leeg is valt de stroom uit (duh!) en sluit de laptop dus niet goed af.
Vraag is nu: hoe kan ik hem naar suspend of hibernate zetten als de batterij bijna leeg is?
Ik kan dat niet selecteren bij de opties.

Alvast bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hibernate / suspend
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/03, 16:07:21 »
Met "Power off" zoals op het plaatje, sluit-ie juist wel goed af, hoor...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hibernate / suspend
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/03, 17:15:06 »
Ik vermoed dat het bij de OP niet helemaal werkt zoals het hoort: het systeem begint pas af te sluiten op het ogenblik dat de batterij praktisch leeg is, waardoor het systeem al uitvalt vooraleer de afsluitprocedure opgestart is of vooraleer die helemaal afgelopen is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hibernate / suspend
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/03, 17:36:20 »
Hmmm.... In Xfce en Cinnamon kun je in Energiebeheer instellen welk ladingspercentage als "kritiek laag" moet worden beschouwd. Ik neem aan dat dit ook kan in Unity?

Zo ja, dan zou de vraagsteller dat percentage kunnen instellen op 5 of 10.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/03, 20:12:11 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hibernate / suspend
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/03, 18:34:43 »
Nooit dergelijke instelling gezien, noch in gnome vroeger, noch in Unity. Moet wel mogelijk zijn "under de hood". Ik zoek eens.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hibernate / suspend
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/03, 18:50:48 »
Hier is het: http://askubuntu.com/questions/92794/how-to-change-critically-low-battery-value
Open dconf-editor (éérst installeren als je dat nog niet hebt gedaan)
Navigeer naar org - gnome - settings-daemon - plugins - power met het linkerpaneel
In het rechterpaneel, verwijder de vink bij "use-time-for-policy". Verhoog de waarde van "percentage-action", en eventueel van "percentage-critical".

Je batterij eens "calibreren" zou mogelijk ook een oplossing zijn: na verloop van tijd is de inschatting van de batterijduur door het systeem mogelijk niet meer correct. Door eens te calibreren kan het systeem terug meer precies voorspellen hoelang de batterij het nog zal doen.

- Laad je batterij tot 100%. Laat de computer met de stekker in het stopcontact nog een twee uur staan.
- Stel via de instructies hierboven in dat de computer moet uitschakelen bij 5% resterende batterijtijd.
- Trek de stekker uit en laat je batterij leeglopen (je kan ondertussen de computer gebruiken) tot je computer afsluit.
- Laat de computer nog enkele uren staan.
- Laad de batterij in één keer op tot volle capaciteit  (je kan ondertussen de computer gebruiken).

Offline JDRay

  • Lid
Re: Hibernate / suspend
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/05, 13:13:52 »