Hoi allemaal,
Ik zal het zo kort mogelijk houden. Ik heb een 3TB HDD, en een nieuwe 120GB SSD met win 7 er vers op geinstalleerd. Nu heb ik ook linux erbij nodig voor een programma. Dus ik heb vannochtend Ubuntu geinstalleerd op de SSD met een DVD. Tijdens de installatie heb ik voor automatisch partitioning gekozen, omdat ik niet zo veel meer van partities snap.
Toen de installatie klaar was, kreeg in de error "excecuting 'grub-install/dev/sda/ failed. this is a fatal error". Een google search later, bleek een restart, en een reinstall (en volgens mij ook nog een UEFI boot in de BIOS) de oplossing te zijn, en Ubuntu stond erop, en deed het prima!!
Alleen.. is Windows nu weg. Ik kan alleen Ubuntu gebruiken. Ook leest Ubuntu mijn 3TB HDD niet.. blijkbaar omdat het een GPT partition is (dynamic disk). Deze error kreeg ik als ik er in de terminal naar zocht.
"WARNING: GPT (GUID Partition Table) detected on '/dev/sda'! The util fdisk doesn't support GPT. Use GNU Parted" Inmiddels heb ik er een basic disk GPT van gemaakt. Het rare is dat de SSD ook een GPT partitie is (geworden), want toen ik windows opnieuw op de SSD wilde installeren kon ik m niet gebruiken (win kan niet op GPT gezet worden, kon hem ook niet formatteren via de installer). Ik heb nu een emurgency harde schijf aangesloten waar nog windows op staat zodat ik de situatie kon bekijken..
Ik snap er in ieder geval helemaal niets meer van. Moet ik nu mn SSD helemaal formatteren (alle 3 partities die erop staan), de 3TB HDD naar MBR converten, en windows weer op mn SSD installeren? En dan tijdens de Ubuntu installatie een nieuwe partitie maken zodat hij niet aan windows komt? Is er een manier om de in twee GPT partities gesplitste HDD te converten naar MBR zodat ubuntu hem ook leest? Als ik m als MBR laat krijg ik maar 2 TB namelijk..
Het is zo ingewikkeld allemaal, ik ben al een week aan het kloten! Ik ben nu bang dat ik weer iets fout doe, dus k wacht even tot iemand hier me uit de brand komt helpen
dankjewel!