Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstartvolgorde speciaal  (gelezen 480 keer)

Offline nieuwbie

  • Lid
Opstartvolgorde speciaal
« Gepost op: 2014/10/24, 15:33:03 »
[ik ben maar een nieuw topic begonnen; ik zie altijd overal dat je niet als een blinde een nieuw topic moet aanmaken als er al een topic over bestaat, maar bij het desbetreffende topic (uit 2012) kreeg ik de waarschuwing dat ik beter een nieuwe kon beginnen omdat het al zo oud was. Dus vandaar. Als ik dat verkeerd heb gedaan, zegt u het maar oh mod]

Als beginneling was Computertip geweldig, dus zo kon ik grub bewerken om een laptop 'met voorkeur' Windows te laten starten (voor een vriend, zelf ben ik nu meteen op Ubuntu overgegaan).

Alleen, wat de opstartvolgorde aangaat, zou ik de lijst willen veranderen, zodat Ubuntu (in zijn geval: Mint, maar dat lijkt me er niet toe te doen) en Windows de eerste twee opties zijn, en je niet snel 5x met het pijltje je keuze moet maken, want er staan 6 of 7 opties in het scherm.

Zelf heb ik al bedacht dat dat misschien niet kan omdat grub simpelweg de indeling van de harde schijf leest, en niet anders kan dan de 'fysieke' volgorde weergeven, het is tenslotte een basicprogrammaatje met een basic interface. Maar misschien kan het toch?

Luxeprobleem, ik weet het :)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Opstartvolgorde speciaal
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/24, 20:08:54 »
Je hoeft niet 'snel' met je pijltje aan de slag te gaan. Als je binnen de time-out gewoon 1 keer op je pijltje drukt vervalt de time-out en kun je naar Grub staren zolang je wilt en je keuze maken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Opstartvolgorde speciaal
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/24, 20:36:34 »
Je kunt de file /etc/default/grub aanpassen, de regel
GRUB_DEFAULT=0
moet je dan laten verwijzen naar de regel die je wilt starten.

Wat je ook kunt doen, is de regel
GRUB_TIMEOUT=3
aanpassen naar de waarde "0"
Grub start dan nooit meer door, maar blijft wachten tot je een keuze maakt.

Na iedere aanpassing van deze file moet je grub updaten met sudo update-grub
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Opstartvolgorde speciaal
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/24, 21:01:06 »
Je kunt de file /etc/default/grub aanpassen, de regel
GRUB_DEFAULT=0
moet je dan laten verwijzen naar de regel die je wilt starten.
Aanvullend: de bovenste keuze is 0, de volgende 1. Dus om standaard de 5e regel te selecteren GRUB_DEFAULT=4
 :)
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/AanpassenVanGrub2
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Moob

  • Lid
Re: Opstartvolgorde speciaal
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/24, 21:04:37 »
Als je de Grub Customizer installeerd dan kan je via een GUI de grub opties aanpassen en eventueel de volgorde wijzigen.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Opstartvolgorde speciaal
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/25, 17:56:27 »
Je hoeft niet 'snel' met je pijltje aan de slag te gaan. Als je binnen de time-out gewoon 1 keer op je pijltje drukt vervalt de time-out en kun je naar Grub staren zolang je wilt en je keuze maken.

Bedankt voor je antwoord! Super, van die details die ik dan niet weet. En nu wel. Dat scheelt al een stuk.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Opstartvolgorde speciaal
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/25, 17:57:15 »
Als je de Grub Customizer installeerd dan kan je via een GUI de grub opties aanpassen en eventueel de volgorde wijzigen.

Dank je wel! Ga ik proberen. Lukt vast wel. Ik bevestig nog wel even als het gelukt is, altijd prettig.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21