Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar kan ik dit verifieren?  (gelezen 729 keer)

Waar kan ik dit verifieren?
« Gepost op: 2014/10/12, 15:18:31 »
Ik heb een laptop gekocht een MSI GE70 en daar zit 128 gig SSD schijf in. Nu was ik zoeken hoe ik die schijf moet "behandelen"  en ik kwam dit tegen:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd

dit ziet er best leuk uit alleen wil ik e.e.a. wel kunnen verifieren op het internet en nergens staat een link van alle tips waar dit te controleren is of wat de bron is van de info. dus ik durf niet zomaar alle punten op te volgen.

Wat ik tegenkom is dit als voorbeeld:
Citaat
Niet de voorkeur: via discard

8.3. Een andere veelgebruikte methode is het toevoegen van de optie discard in /etc/fstab, aan de regel voor uw rootpartitie en uw eventuele andere Linuxpartities. Niet aan de regel voor de swappartitie, want daarop past het systeem standaard al bij de opstart TRIM toe!

Het nadeel van deze methode is dat die kan zorgen voor systeemvertraging, omdat het systeem telkens TRIM moet toepassen bij elke bestandverwijdering. Daarom heeft deze methode niet mijn voorkeur.

op een debian website kom ik juist dit tegen:
Citaat
Mounting SSD filesystems

The performance of SSDs is also influenced by filesystem mounting options:

Add the "noatime" (or "relatime") mount option in /etc/fstab, to disable (or significantly reduce) disk writes whenever a file is read.
This improves filesystem read performance for both SSDs and HDDs.
If desirable, enable the "discard" filesystem options for automatic/online TRIM.
Set "discard" mount option in /etc/fstab for the ext4 filesystem, swap partition, Btrfs, etc. See mount(8).
Set "issue_discards" option in /etc/lvm/lvm.conf for LVM. See lvm.conf(5).
Set "discard" option in /etc/crypttab for dm-crypt.
The "discard" options is not needed if your SSD has enough overprovisioning (spare space) or you leave (unpartitioned) free space on the SSD.
link: https://wiki.debian.org/SSDOptimization

Daar staat dus dat discard wel mag. wat ik doen? ik wil die eerste link https://sites.google.com/site/computertip/ssd niet zomaar blindelings opvolgen omdat ik nergens alles kan verifieren en dat vind ik belangrijk. waar komt al die info vnadaan?

andere sites die iktegenkom zijn zo ingewikkeld met zo'n veel te technische verhaal.

dus mijn vraag is zijn er nog andere duidelijke websites waar op staat hoe ik met mijn 128 gig SSD schijf om moet gaan waarbij ik de info wel kan checken of het klopt?
 

Offline jan11000

  • Lid
Re: Waar kan ik dit verifieren?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/12, 16:30:16 »
Site is te vertrouwen.
Bij de ssd kun je dus kiezen wat je wilt, ik heb discard gepakt.

En in je bios moet de harde schijf controller, waar je ssd op zit op AHCI staan.
Bij windows moet dit voor de installatie gebeuren(ahci), bij windows als je dit omzet van ide naar ahci, dan krijg je een blauwe scherm omdat je de ahci driver niet hebt.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/12, 16:33:15 door jan11000 »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Waar kan ik dit verifieren?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/12, 17:27:33 »
Je kunt in Win wel van IDE naar AHCI als je eerst een kleine > klik < wijziging in het register toepast, voor je de verandering in het BIOS uitvoert, maar dat is buiten het bestek van deze Linux site ;) denk ik.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Waar kan ik dit verifieren?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/12, 17:47:22 »
@daffy
Je geeft zelf het antwoord al: Discard mag, maar hoeft niet.

Citaat
If desirable
Citaat
The "discard" options is not needed if your SSD has enough overprovisioning (spare space) or you leave (unpartitioned) free space on the SSD.
Citaat
Het nadeel van deze methode is dat die kan zorgen voor systeemvertraging, omdat het systeem telkens TRIM moet toepassen bij elke bestandverwijdering. Daarom heeft deze methode niet mijn voorkeur.

Lees ook dit even:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=85192.msg917700
Citaat
Zurzeit wird der TRIM noch über eine Positivliste (englisch: Whitelist) durchgeführt, da es bei einigen SSD mancher Hersteller offenbar zu Datenverlusten kommen kann, wenn parallel zum TRIM viele I/O-Operationen stattfinden (siehe 1259829). Ein automatischer TRIM wird derzeit bei SSDs von Intel, Samsung, OCZ, SanDisk und Patriot durchgeführt.

Citaat
dus mijn vraag is zijn er nog andere duidelijke websites waar op staat hoe ik met mijn 128 gig SSD schijf om moet gaan waarbij ik de info wel kan checken of het klopt?
Ja:
http://wiki.ubuntuusers.de/SSD/TRIM
https://wiki.archlinux.org/index.php/Solid_State_Drives


PS
De schrijver vd computertip website vertoeft regelmatig op dit forum.
Hij heeft een persoonlijke mening, maar schrijft doorgaans geen gevaarlijke technische onzin.  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/10/12, 18:00:49 door VuurVosje »

Re: Waar kan ik dit verifieren?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/12, 17:54:31 »
De site van Pjotr die jij dus hebt gevonden, kan je heel goed gebruiken.
De info die daar opstaat is allemaal de ervaring van de schrijver zelf.
Precies! dat bedoel ik dus. niet te verifieren. de ander zijn ervaring is geen maatstaf vind ik. en ik ga mijn systeem niet vernielen op basis van andermans ervaring wie hij/zij ook moge weze/zijn.
 

Re: Waar kan ik dit verifieren?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/12, 17:56:01 »
Site is te vertrouwen.
op basis van wat is die site te vetrouwen? zoals  femke al zei op basis van eigen ervaring? sorry ik ga mijn systeem niet kapot maken op basis van andermans ervaring en schijn vertrouwen

ik wil die info gewoon ergens anders kunnen checken.

Re: Waar kan ik dit verifieren?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/12, 17:58:34 »

http://wiki.ubuntuusers.de/SSD/TRIM
https://wiki.archlinux.org/index.php/Solid_State_Drives


PS
De schrijver vd computertip website vertoeft regelmatig op dit forum.
Hij heeft een persoonlijke mening, maar schrijft doorgaans geen gevaarlijke technische onzin.

die laatste site ziet er goed uit. duits is slecht bij mij dus dat zal ik niet begrijpen.
en die laatste opmerking over die schrijver, nogmaals. er staat nergens een verwijzing naar een site waar die info wegkomt dus onbetrouwbaar vind ik in dit soort gevallen omd an op andersmans ervaring blind op te vertrouwen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Waar kan ik dit verifieren?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/12, 18:02:51 »
Als je de ahci en discard, niet doet, dan zal je ssd langzamer worden, en sneller slijten.
Zoek op trim en ssd.
Zoek op elke computer forum hoe je win/linux moet installeren.

Re: Waar kan ik dit verifieren?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/12, 18:12:44 »
Als je de ahci en discard, niet doet, dan zal je ssd langzamer worden, en sneller slijten.
Zoek op trim en ssd.
Zoek op elke computer forum hoe je win/linux moet installeren.

Ik distantiëer mij van deze (kort door de bocht) uitspraak, en weet niet of je de TS er mee helpt.

Re: Waar kan ik dit verifieren?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/12, 18:44:16 »
Elke persoon heeft andere hardware, het is dus haast niet te verifiëren!!

Wat bij mij goed werkt is geen garantie dat het bij jouw ook goed werkt. En dat is niet alleen met computers zo, maar met alles.

Blijf maar zoeken op internet dan, je gaat echt niets vinden wat de ervaringen van anderen kan verifiëren.

En dat jij je systeem niet naar de knoppen wilt helpen................het is je eigen keuze om dingen te doen die een ander op zijn website schrijft.
Niemand die zegt dat je dit MOET doen, het is je eigen keuze.

Kwestie van vertrouwen dat is het ook nog eens, maar dat heb jij duidelijk niet.

je spreekt jezelf wel erg tegen vind ik. aan de ene kant zeg je dat ervaringen van ander niet te verifieren is en aan de ander kant zeg je dat ik er maar vertrouwen in moet hebben.... vreemd hoor.

Re: Waar kan ik dit verifieren?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/12, 18:45:06 »
Als je de ahci en discard, niet doet, dan zal je ssd langzamer worden, en sneller slijten.
Zoek op trim en ssd.
Zoek op elke computer forum hoe je win/linux moet installeren.

Ik distantiëer mij van deze (kort door de bocht) uitspraak, en weet niet of je de TS er mee helpt.

maakt niet uit. ik heb die arch wiki es doorgenomen end at lijkt me goed genoeg.

Offline Tom

  • Lid
Re: Waar kan ik dit verifieren?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/12, 19:52:39 »
https://sites.google.com/site/computertip/    < Als u deze site niet vertrouwd ,moed u elders gaan zoeken ,of die elders te vertrouwen is tsja dat is uw probleem dan.
Ik ken die site zins 2007 en heb er het volste vertrouwen in ,is dus zekers een betrouwbare site!. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Waar kan ik dit verifieren?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/12, 20:17:37 »
Ik zie dat een oude ban verlopen is. En die kans moet meteen aangegrepen worden om problemen te zoeken hier.

Dag Nomko/Daffy Duck!