Dat je met ftp er wel bij kan zou kunnen kloppen. Het zou mijn volgende vraag zijn. Om even duidelijk te maken. Voor het sharen heb je een programma nodig die continue draait op de Nas, dit heet een server of service. In dit geval gebruik je de samba server, die ervoor zorgt dat enkele mappen kunnen worden gedeeld over het netwerk. Samba is trouwens een windows protocol, zodat ook windows met deze shares overweg kunnen. Deze service moet wel geconfigureerd worden. Hij moet weten welke mappen gedeeld kunnen worden ( shares) en welke gebruikers dit kunnen doen. We zouden dus kunnen kijken of je de samba server opnieuw kan configureren vie de webfrontend van het apparaat. Ik weet echter niet hoe dat moet, aangezien ikzelf een ander merk heb.
Het feit dat files via ftp onleesbaar zijn baart me zorgen. Deze nas is, zoals ik al zei, niet van de hoogste kwaliteit. Ik las dat verschillende gebruikers problemen hebben gehad met hoge temperaturen, vooral bij het gebruik van Seagate schijven. Door de hitte kunnen verbindingen blijkbaar stuk gaan, waardoor er allerlei zeer vervelende problemen kunnen ontstaan. Zeer kwalijk. Het zou kunnen zijn dat de connectie naar de harde schijven niet helemaal meer goed werkt. Maar dat is slechts speculatie van mijn kant. Ik hoop echter dat je de NAS ook goed hebt gebackupped naar een externe schijf zodat je geen belangrijke data kwijt bent.
Probeer inderdaad de NAS weer terug te brengen naar de fabrieksinstellingen als dat kan en dan opnieuw configureren. Als dat niet werk kunnen we in ieder geval uitsluiten dat het aan de configuratie ligt. Hopelijk is het geen hardware probleem.
Als ze het doen zou ik geld terug vragen en investeren in een betere NAS. Voor iets belangrijks als backup moet je niet bezuinigen en gewoon goed spul kopen. Iets van QNAP of Synology is over het algemeen zeer goed, al moet je waarschijnlijk wel rond de 400 euro of meer investeren.
via FTP down en upload gaat prima geen bestands-verlies, alleen auto backup, standaard in Ubunu geeft fout melding alhoewel het er wel op staat alleen denk ik corrupt?
Heb helaas geen backup weggezet naar externe schijf, heb externe schijf juist naar nas gekopieerd, die heb ik dus nog.
Alleen ben ik daarna de nas gaan gebruiken om bestanden weg te schrijven, heb nog 2x 320GB schijven liggen die al behoorlijk vol zijn vandaar de NAS erbij! zal daar naar gaan kijken wat weg kan en NAS naar externe schijf weg zetten, zal nog hoop werk en tijd in gaan zitten.
Liefste heb ik geld terug en een goede nieuwe NAS aan schaffen, zal eens rond gaan kijken
bedankt voor je hulp en info hou hier voortgang en oplossing op de hoogte, (ga dus nas back-uppen en resetten kost wel tijd en werk!!)
zo hou ik mijzelf weer bezig