Ga nu proberen de zaak helemaal naar wens te krijgen.
De eerste keer ging het mis maar de tweede keer is alles gelukt. Misschien een omweg, maar ja, het resultaat geldt.
Ik ben dus toen ik dat 1024 x 768 beeld had naar "Systeeminstellingen" > Software en Updates gegaan en koos voor "Extra stuurprogramma's". Daar heb ik eerst de voorgestelde "X.Org X server -Nouveau driver van xserver-xorg-nouveau gebruiken (open-bron)" geprobeerd en dat had geen resultaat. Toen weer gezorgd dat ik in dat 1024 x 768 scherm kwam en gekozen voor "NVIDIA legacy binairy driver - version 304.117 van nvidia-3014 gebruiken (niet-vrij, getest)" en ja daar was het scherm in optimale (1.440 x 800) staat na herstart van de computer.
Overigens viel mij op dat echt herstarten niet lukte. Ik moest de computer, na het tevoorschijn toveren van de beeldoptie 1024 x 768 met de hand herstarten want het geval bleef wel "hangen":

Kortom: probleem opgelost... op naar het volgende (zal vast wel komen want ik ben nog niet zo bedreven met Ubuntu als met Windows).
Jan
Nu, eindelijk, direct vanaf HP-Ubuntu laptop: Foutje gemaakt met 1440 x 800 want op de staat het op 1.280 x 800; onder Windows was het 1.440 x 800.