Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gksu (en gksudo) nautilus crasht bij wijzigen eigenaar  (gelezen 430 keer)

Offline Algol

  • Lid
gksu (en gksudo) nautilus crasht bij wijzigen eigenaar
« Gepost op: 2014/07/24, 20:04:19 »
Met gksu of gksudo open ik nautilus in de terminal.
Vervolgens wil ik de rechten van een map wijzigen van eigenaar 'Mij', op dat moment 'root' dus, naar een gewone gebruikersnaam.
Op het moment van selecteren van gebruikersnaam 'ruud' in het menu, zie ik even 'Ruud' staan in het menuvenstertje en dan crasht nautilus. In terminal staat dan:
gksudo nautilus

(nautilus:16802): Eel-CRITICAL **: eel_timed_wait_stop: assertion 'wait != NULL' failed
**
ERROR:nautilus-properties-window.c:1839:schedule_owner_change_timeout: assertion failed: (NAUTILUS_IS_FILE (file))

Open ik dan nogmaals nautilus als root dan zie ik de gewijzigde eigenaar 'Ruud' staan. Selecteer ik vervolgens de desbetreffende map met rechtsklik en kies 'Eigenschappen' dan verschijnt even in een flits de melding:
"De eigenaar kon niet gewijzigd worden.
Kon de eigenaar van 'huppeldepup' niet wijzigen: Gespecificeerde eigenaar 'Ruud' bestaat niet
      Ok", en crasht nautilus weer.  In terminal staat dan:
**
ERROR:nautilus-properties-window.c:1839:schedule_owner_change_timeout: assertion failed: (NAUTILUS_IS_FILE (file))
e name org.gnome.SessionManager was not provided by any .service files
Wat opvalt is het gebruik van wel/geen hoofdletter van de eigenaar.
Zou daar de clou zitten ?
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline vanadium

  • Lid
Re: gksu (en gksudo) nautilus crasht bij wijzigen eigenaar
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/24, 20:54:36 »
Het kan wel degelijk aan die hoofdletter liggen. Hoe die in nautilus terecht gekomen is, is niet duidelijk. Bij mij verschijnen de accounts zoals ze aangemaakt zijn, d.w.z. met kleine letters.

Offline Algol

  • Lid
Re: gksu (en gksudo) nautilus crasht bij wijzigen eigenaar
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/24, 21:11:56 »
Als ik kijk in Systeeminstellingen, Gebruikersaccounts, dan zie ik onder Mijn account 1 item, met bold letters staat er 'Ruud' en daaronder 'ruud' plus een groen bolletje in de rechteronderhoek van een gestyleerd portret en rechts staat een vinkje.
In het rechterpaneel staat 'Ruud' Account-type Beheerder.
Lijkt mij allemaal correct.
Vanadium, enig idee waar deze gegevens worden opgeslagen ?
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline vanadium

  • Lid
Re: gksu (en gksudo) nautilus crasht bij wijzigen eigenaar
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/25, 12:08:11 »
Dat is inderdaad allemaal correct. Ruud is dan je "volledige" naam (vet). Eronder, in kleinere letters, staat je login, 'ruud'. Ik zou als systeembeheerder niet veel verder zoeken met nautilus, maar in plaats een minder met het systeem verweven bestandsbeheerprogramma gebruiken als root, zoals gnome-commander, of liever nog het terminalprogramma midnight commander (sudo apt-get install mc). Persoonlijk gebruik ik hiervoor de terminal (sudo chown ruud:ruud <folder of bestand>). Voeg optie -R toe om de verandering voor de folder en onderliggende folders te doen.

Let goed op met aanpassen van permissies en eigenaars: als je per ongeluk in je systeembestanden verkeerde instellingen doorvoert, betekent dat een herinstallatie.

Offline Algol

  • Lid
Re: gksu (en gksudo) nautilus crasht bij wijzigen eigenaar
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/25, 13:17:50 »
@vanadium, gnome commander had ik al binnengehaald dankzij het 'Direct-doen-lijstje voor Ubuntu (meteen doen na installatie)'.
Lijkt veel op die goede oude Norton commander die ik veel gebruikt heb.
Bedankt voor je adviezen !
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.