Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu is geen Windows  (gelezen 8308 keer)

Offline PKing

• Lid
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #50 Gepost op: 2014/07/17, 13:34:01 »
Ik moet wel eerlijk zijn, de installatie van de meeste Buntu/Mint distro's, gaat 99 van de 100 keer beter en makkelijker dan met W7.
Ook het deel van de extra instellingen gaat goed en verschilt eigenlijk niet heel veel van Windows.

Dat er alleen bij mijn computer steeds wat terugkerende problemen zijn, zou natuurlijk onder windows ook kunnen, maar het was vier jaar lang niet zo :evil:

Aangezien het enige wat veranderd is het OS is, moet het voor mij daar aan liggen, vooral omdat de problemen met alle versies die ik getest heb voorkomen.
Dat maakt Linux niet slecht maar toont hooguit aan dat Linux en ATI een slechte combi zijn.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

« Reactie #51 Gepost op: 2014/07/17, 14:29:32 »
Ik moet wel eerlijk zijn, de installatie van de meeste Buntu/Mint distro's, gaat 99 van de 100 keer beter en makkelijker dan met W7.
Ook het deel van de extra instellingen gaat goed en verschilt eigenlijk niet heel veel van Windows.

Dat er alleen bij mijn computer steeds wat terugkerende problemen zijn, zou natuurlijk onder windows ook kunnen, maar het was vier jaar lang niet zo :evil:

Aangezien het enige wat veranderd is het OS is, moet het voor mij daar aan liggen, vooral omdat de problemen met alle versies die ik getest heb voorkomen.
Dat maakt Linux niet slecht maar toont hooguit aan dat Linux en ATI een slechte combi zijn.

En dat bedoelde ik dus ook. Bodhi op diezelfde laptop heeft geen enkel probleem met de WiFi-verbinding in stand houden. Alleen Windows 8.1 vertikt het, zelfs na het 'lapmiddel' van die nieuwere driver. Dus ook op Windows is niet alles koek en ei qua hardware-aansturing. En #2 is vervelend als je een BB hebt.
Gemiddelde gebruiker zou dat ook allemaal allang opgegeven hebben. Ik zeg niet dat Linux altijd makkelijker is, maar het *kan* dus net zo goed op Windows moeilijk zijn voor een gemiddelde gebruiker. Dat is alles wat ik bedoel te zeggen...

Linux en ATI zijn inderdaad een slechte combi, dat is helaas altijd al zo geweest. Het is wel iets verbeterd, maar nog lang niet zo goed als Linux+Intel of nVidia.

« Reactie #52 Gepost op: 2014/07/17, 15:27:36 »
Voor iemand als mezelf, die nu al acht jaar exclusief linux gebruikt, zou de overstap naar Windows ook heel moeilijk zijn.

Je haalt mij de woorden uit de mond. Ik werk nu ook al een aantal jaren alleen met linux en een poosje geleden zat ik even achter de pc van mijn zoon, ik moest zowaar weer nadenken waar alles toch ook alweer zat.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline aartje

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2014/07/17, 15:40:20 »
Ik heb ook nog een Windows7 onder Virtualbox, alleen maar voor de updating
van mijn TomTom en het sporadisch gebruik van Omnipage.Ik dacht, laat ik even updaten,
tja..., en toen wist ik weer waarom ik Ubuntu/Mint gebruik.....

« Reactie #54 Gepost op: 2014/07/17, 22:48:56 »
Knip..

Het zou ook zo kunnen zijn dat je onder windows nix merkte omdat die functie net niet werd aangesproken in windows, en dat Linux wel die functie aanspreekt waardoor je het wel merkt.

Citaat

Ik denk dat je ATI en linux idd onder een moeilijk huwelijk kan zien, echter dit is de afgelopen jaren toch wel iets verbeterd...
>>> Hierbij moet ik aantekenen dat ik absoluut een tegenstander ben van ATI ook onder windows....  =D <<<<

Ik moet ook opmerken dat ik in het verleden altijd veel moeite heb gehad om bij ATI een geschikt moederbord te vinden.
Het was altijd een crime om zowel goed samenwerkende chipsets alswel goede bijgeleverde drivers door de fabrikant te vinden...

Daarnaast was Nvidia en Intel altijd een verademing om een correct hardware setje met diverse moederborden samen te stellen.
Let op he, ook dan was er nog wel een een combi die gewoon niet goed en stabiel te krijgen was, ook al beweerde de fabrikanten gouden bergen.

Wat ik met dit verhaal wil zeggen is dus, dat je enorm voorzichtig moet zijn en blijven met samenstellen van hardware...
En als je een setje hebt wat niet goed wil samenwerken dan krijg je ook met het beste OS de boel niet goed draaiend....

Nu heb jij je enorm aangepast en ook je OS aangepast maar helemaal aan het eind van de rit zal je nooit een goede stabiele computer hebben.....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #55 Gepost op: 2014/07/18, 00:28:45 »
@Gandyman: Ben het met je eens. Ook ik raad op Windows ATI niet aan. ATI is alleen goed op OSX en AmigaOS4. (en soms op Haiku)
« Laatst bewerkt op: 2014/07/18, 00:30:26 door Vistaus »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #56 Gepost op: 2014/07/18, 10:15:31 »
Toch even een nuancering: de *kans* dat een ATI- (of AMD-)videokaart niet goed werkt in Linux, is inderdaad groter dan bij Nvidia of Intel. Ik koop zelf dus ook bewust geen computer met een videokaart erin van ATI/AMD. Alleen Nvidia of Intel voor mij.

Maar in veel gevallen, waarschijnlijk zelfs in de meeste gevallen, werkt een videokaart van ATI of AMD *wel* naar behoren. Gelukkig maar..... Dergelijke videokaarten zijn immers wijdverbreid, dus dat zou anders een enorme hinderpaal zijn voor Linux.

Offline PKing

• Lid
« Reactie #57 Gepost op: 2014/07/19, 08:42:16 »
Windows en ATI een slechte combi?
Nou in mijn nog niet zo ver achter mij liggende gaming periode, was ATI voor mij en velen in de diverse clans waar ik inzat een supergoede combi.
Het feit dat het bij deze of gene een keer slechter werkt maakt het product niet slecht.
Xubuntu is toch niet slecht omdat *mijn* op W7 afgestemde configuratie er toevallig wat minder goed mee overweg kan?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline aartje

• Lid
« Reactie #58 Gepost op: 2014/07/19, 09:36:11 »
Ik heb eigenlijk ook bijna altijd met AMD-chips en ATI gewerkt (onder Linux) Nauwelijks (of geen ?) problemen mee gehad.
Toen kreeg ik ook een oud(er)e NEC PC met intel CPU en graphics (i845), sinds Ub10.04 veel ellende mee gehad.
Er draait nu met kunst en vliegwerk nog Lubuntu12.04 op, dat is dan wel de laatste....

« Reactie #59 Gepost op: 2014/07/19, 11:25:18 »
Windows en ATI een slechte combi?
Nou in mijn nog niet zo ver achter mij liggende gaming periode, was ATI voor mij en velen in de diverse clans waar ik inzat een supergoede combi.
Het feit dat het bij deze of gene een keer slechter werkt maakt het product niet slecht.
Xubuntu is toch niet slecht omdat *mijn* op W7 afgestemde configuratie er toevallig wat minder goed mee overweg kan?

Het gaat niet om het product van ATI maar om de driver. Ook op Windows hoor ik veel klachten over ATI's driver. Misschien niet in jou gaming-periode, maar wel vandaag de dag.
De enige goede ATI-drivers zijn, in mijn ervaring, alleen op Mac OSX en AmigaOS4.