Dag,
Ik heb op mijn oude XP pc (80 Gb) Xubuntu geïnstalleerd en daarbij wilde er geen geluid komen, ook niet na herinstallatie en downloaden van de toepassingen. Video deed het na herinstallatie wel.
XP is verwijderd, de schijf is geformatteerd en draait alleen op Xubuntu 14.4
Daarna heb ik een oude harde schijf genomen waar nog Windows 98 op stond (ook 80 Gb), en in deze pc geplaatst. Hetzelfde mee gedaan als hierboven. Hier wil wel geluid uit komen, video draait ook goed. Deze schijf heb ik nu in gebruik.
Ook deze geheel geformatteerd, Windows verwijderd en draait dus ook alleen op Xubuntu.
(terzijde: ik heb het op beide schijven ook met een oudere versie van Linux Mint geprobeerd, maar dat kon ws de pc niet aan, vastlopen etc.)
Nu ben ik van plan om beide schijven in te bouwen, de één als master, de ander als slave.
Echter heb ik als ex Windows gebruiker geen verstand van partitioneren. Dat ging bij 'schone herinstallatie' dan ook niet goed. Ik dorst het niet aan om met GParted de schijf in te gaan delen, dus ik heb gekozen voor de optie 'verwijder de eerder versie en installeer de nieuwe', heb het indelen aan Xubuntu overgelaten.
Graag zou ik op zoek gaan naar de allerbeste uitleg voor absolute beginners over het partitioneren, desnoods in het Engels, al kost mij dat extra veel inspanning om het te vertalen.
En zo mogelijk uitleg hoe ik de pc in moet stellen om 1 HD als master en de andere als slave in te stellen.
Het gaat me vooral om het feit dat de xp schijf geen muziek wil geven, anders had ik gewoon deze schijf in gebruik gehouden.
Misschien is het ook mogelijk om alsnog geluid te krijgen uit de XP schijf, dan is één HD wel voldoende en kan ik nog een tijd vooruit.
Mijn streven is dan om het nog een tijdje met de oude pc (een mooie kast, siemens fujistu) uit te zingen totdat ik een nieuw systeem kan aanschaffen, zonder besturingssysteem, waar ik dan Linux Mint op wil zetten, domweg omdat het veel meer op XP lijkt en vooral omdat de taakbalk dan beneden zit.
Bedankt voor het lezen en hopelijk duikt er een bruikbaar antwoord op.
Niet geschoten is altijd mis.
Huub
NB: ik kreeg de laatste keer bij het proberen om met GParted aan de slag te gaan, een mededeling dat ik niet over rootrechten beschikte