Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Malware  (gelezen 817 keer)

Offline yJi

  • Lid
Malware
« Gepost op: 2014/06/28, 11:43:53 »
Even een vraag over Malware bestrijding.
Hieronder een schermafdruk van al de Malware-programma's in Linux-systemen.
Welke ervan zou ik het beste kunnen gaan toepassen.?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Malware
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/28, 12:10:53 »
Geeneen. Gewoon afblijven van die overbodige meuk:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Met Linux hou je tijd over.... Voor vrijetijdsbesteding raad ik een goed boek aan, of een wandeling door de bossen. =D

Offline yJi

  • Lid
Re: Malware
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/30, 13:45:36 »
Geeneen. Gewoon afblijven van die overbodige meuk:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Met Linux hou je tijd over.... Voor vrijetijdsbesteding raad ik een goed boek aan, of een wandeling door de bossen. =D

Da's dus duidelijk!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Malware
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/30, 20:44:44 »
Yara is open source software voor onderzoekers van malware. Niet speciaal voor desktopgebruikers.

De beste manier om je systeem te beschermen tegen virussen is om alleen software te downloaden van vertrouwde sites zoals de pakketbron van Ubuntu.

Gelukkig zijn er voor Ubuntu eigenlijk geen virussen. Maar wil je toch iets extra's aan malware bestrijding doen, bijvoorbeeld omdat je ook andere besturingssystemen gebruikt, kan je ClamTK (ClamAV) uit het Ubuntu Softwarecentrum overwegen.

Een (Engelstalig) artikel op linux.org over Malware and Antivirus Systems for Linux.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Malware
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/30, 20:54:27 »
Yara is open source software voor onderzoekers van malware. Niet speciaal voor desktopgebruikers.

De beste manier om je systeem te beschermen tegen virussen is om alleen software te downloaden van vertrouwde sites zoals de pakketbron van Ubuntu.

Gelukkig zijn er voor Ubuntu eigenlijk geen virussen. Maar wil je toch iets extra's aan malware bestrijding doen, bijvoorbeeld omdat je ook andere besturingssystemen gebruikt, kan je ClamTK (ClamAV) uit het Ubuntu Softwarecentrum overwegen.

Een (Engelstalig) artikel op linux.org over Malware and Antivirus Systems for Linux.

Volgens http://packages.ubuntu.com/trusty/clamav is ClamAV een anti-virussoftware. Misschien ben ik abuis, maar volgens mij is een virus totaal iets anders dan malware...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Malware
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/30, 21:13:26 »
Misschien ben ik abuis, maar volgens mij is een virus totaal iets anders dan malware...
De vraag in dit topic gaat over malware en volgens het artikel op linux.org is een virus een type malware.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Malware
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/30, 21:18:29 »
Misschien ben ik abuis, maar volgens mij is een virus totaal iets anders dan malware...
De vraag in dit topic gaat over malware en volgens het artikel op linux.org is een virus een type malware.

Maar dat wil niet zeggen dat dat het enige antwoord is... "Is a virus the same thing as malware?" op DuckDuckGo geeft vele, vele sites en blogs waaruit duidelijk wordt dat er geen eenvoudig antwoord op die vraag is.
Het meest verhelderend vond ik nog dit artikel van een Senior Computer Techician sinds 1982: http://thepcsage.blogspot.nl/2009/12/what-difference-between-and.html

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Malware
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/30, 21:49:08 »
"Malware" is malicious software that installs using sneaky-but-legal methods, and does not perform clearly illegal functions. Another term for this kind of software is PUP ...Potentially Unwanted Programs.

ClamAV (en ClamTK) kan scannen op Potentially Unwanted Applications maar pas op: dat kan (zal) veel onterechte meldingen opleveren. Zeker niet wissen zonder zelf nader te onderzoeken of het echt “malware” is (vaak niet). ClamAV (en ClamTK) zijn daarvoor niet altijd bruikbaar.
At this point we DON’T recommend using it in production environments, because the detection may be too agressive and lead to false positives.
Klik links bovenin op Documentatie