Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [topic Afgesloten] Netwerk(schijf) wil niet openen.  (gelezen 23870 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #75 Gepost op: 2014/06/26, 09:06:32 »
Als ik dat aanklik krijg ik de melding dat Format alleen in "Fat 32" mogelijk is anders worden de bestanden niet gelezen.
Vreemd, want de bestanden die ik er met een USB-aansluiting op gezet heb zijn "ext3 of ext4" geformatteerd.
Bestanden zijn niet geformateerd! Het is de harde schijf die geformateerd is. Ik denk dat het verstandigst is dat je je in dit stadium niet inlaat met hoe de NAS geformateerd is, tenzij iemand dit ooit eranderd zou hebben.
Citaat
Citaat van: jolo
Verder is een eventueel wachtwoord voor de FTP Server, een ander wachtwoord dan het admin wachtwoord.
Ik heb (nog) nergens een wachtwoord ingegeven of gewijzigd, want ik weet niet wáár ik dat moet/kan doen. Ik gebruik alleen 'admin, admin' om het configuratiescherm van de NAS te openen.
Verstandig, denk ik, voorlopig. Niet echt nodig ook als de NAS enkel binnen je eigen netwerk draait.

Uit het ftp scherm maak ik op dat anonyme ftp mogelijk is op de server. Ieder iemand kan dus met usernaam "anonymous" en zonder paswoord via ftp bestanden ophalen en opladen op de NAS.

In het samba scherm staat alleen de harde schijf vermeld, maar het lijkt inderdaad alsof er geen mappen gedeeld zijn. Daar kan je eens proberen er één aan te maken met de "Create" knop.

A propos, op je algemeen scherm zie ik dat je een taal kan kiezen. Waarschijnlijk kan je daar Nederlands instellen.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #76 Gepost op: 2014/06/26, 15:16:29 »
Uit het ftp scherm maak ik op dat anonyme ftp mogelijk is op de server. Ieder iemand kan dus met usernaam "anonymous" en zonder paswoord via ftp bestanden ophalen en opladen op de NAS.
Als ik het goed begrijp is anonyme ftp wel mogelijk, maar werkt iets niet helemaal goed.
Ik voer in: Locaties>  Verbinden met server> (Hostname) ="storage-a11dof  (IP-adress)="192.168.1.15"
Dan verschijnt op mijn bureaublad het betreffende icoon van de ftp-server.
Dat is maar even zichtbaar want direct daarop opent Mozilla Firefox met een leeg "Nieuw Tabblad".
Klik ik terug naar het bureaublad staat daar nog steeds het icoon van de ftp-server.
Probeer ik opnieuw om dat te openen komt wéér het "Nieuwe Tabblad" van Mozilla Firefox.
Het is voor mij een raadsel; ik vraag om een ftp-server te openen en krijg een browser tabblad.  :( :-[ >:(
 Ik kan dus niet in mappen en/of bestanden op die server komen.  :'(

Citaat van: vanadium
In het samba scherm staat alleen de harde schijf vermeld, maar het lijkt inderdaad alsof er geen mappen gedeeld zijn. Daar kan je eens proberen er één aan te maken met de "Create" knop.

Ik probeer in het "smb-server-scherm" met "Create" een map "DataVolume" aan te maken. Als ik in het schermpje (hierboven) op "OK" klik verdwijnt het schermpje en blijft het "smb-server-scherm" over zonder de gemaakte map. Er gebeurt dus niets ? :'(

Citaat van: vanadium
A propos, op je algemeen scherm zie ik dat je een taal kan kiezen. Waarschijnlijk kan je daar Nederlands instellen.
In mijn vorige bericht, op de screendump van de CD-Solutions,  staan de 6 beschikbare talen vermeld. Helaas geen Nederlands.  :'( :'(
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #77 Gepost op: 2014/06/26, 17:17:34 »
KeesS, ik heb een Conceptronic CHD3NET, met daarin een 750 GB Hitachi harddisk. Gigolo klopt, maar dan in Ubuntu 14.04.

Iomega-netwerk schijven ken ik niet zelf. Maar Linux wordt wel genoemd op de Iomega website Installing the Drive. Uiteraard wel weer in het Engels. 
@jolo,
Als ik Uw link "Installing the Drive" open kom ik in een Engelse handleiding.
Ik begrijp daaruit ongeveer dat ik met het terminal-commando 'nmblookup' mijn NAS kan achterhalen.
Ik probeer het volgende:

ca@CAPC:~$ nmblookup '*' -T
querying * on 192.168.1.255
STORAGE-A11D, 192.168.1.15 *<00>
mbl, 192.168.1.14 *<00>
ca@CAPC:~$

Daar vind ik mijn beide netwerkschijven; de Iomega-schijf = STORAGE-A11D met IP-adress 192.168.1.15
en mijn WD MyBookLive = mbl  met IP-adress 192.168.1.14.   Wat de aanduiding <00> er achter betekent weet ik niet.
(mbl werkt naar tevredenheid; daar hoeft dus niets mee te gebeuren)

Voor de Iomega "STORAGE-A11D"  staat verder in die handleiding een "mount commando" namelijk:

    mount -t smbfs -o username=(user),password=(pass) //Iomega-123ABC/NetHDD /path/to/mountpoint

Is het mogelijk dit commando voor mij in 'Jip & Janneke-taal' begrijpelijk te maken ??

Kan met dit commando, aangepast met mijn gegevens, de Iomega-schijf als smb-server ingesteld en/of geconfigureerd worden. ?




VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #78 Gepost op: 2014/06/26, 21:34:34 »
KeesS, aan het modelnummer st3500830as in smb-server screenshot te zien, gaat het om een 500GB harddisk. Wellicht gaat het dan om deze Iomega 500GB Home Network 500GB. En daarin meldt iemand:"De firmware van de NAS zorgt ervoor dat netwerkfunctionaliteit ALLEEN werkt wanneer de schijf FAT32 als filesysteem gebruikt."

Als je bedoelde dat je die 500GB harddisk in die netwerkschijf ext3/4 had geformatteerd, dan zou dat de reden kunnen zijn dar de smb-server geen nieuwe mappen kan aanmaken, en dat je de aanwezige mappen niet kunt zien, in smb-server screenshot. Was die 500GB harddisk origineel wellicht FAT32?

Om het één en andere te verifiëren, zou je de Iomega netwerkschijf tijdelijk kunnen aansluiten via usb, en dat het volgende commando uitvoeren sudo fdisk -l [Enter]

De output daarvan, zou je hier kunnen posten.

Waarschijnlijk kun je beter de ftp-setver instellingen ongewijzigd laten.  Verder denk ik niet dat er van dat smbfs commando, een 'Jip & Janneke-taal' uitleg kan worden gegeven. Je kan natuurlijk wel het één en ander proberen. Maar een (typ)foutje in zo een commando, is zo gemaakt. 
« Laatst bewerkt op: 2014/06/26, 21:46:55 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #79 Gepost op: 2014/06/26, 23:58:41 »
KeesS, aan het modelnummer st3500830as in smb-server screenshot te zien, gaat het om een 500GB harddisk. Wellicht gaat het dan om deze Iomega 500GB Home Network 500GB. En daarin meldt iemand:"De firmware van de NAS zorgt ervoor dat netwerkfunctionaliteit ALLEEN werkt wanneer de schijf FAT32 als filesysteem gebruikt."
@jolo,
je bent fantastisch!!!!!!! Je hebt hem gevonden; dát is mijn NAS.  :-*

de doos past net niet helemaal op mijn scanner.

Citaat van: jolo
Als je bedoelde dat je die 500GB harddisk in die netwerkschijf ext3/4 had geformatteerd, dan zou dat de reden kunnen zijn dar de smb-server geen nieuwe mappen kan aanmaken, en dat je de aanwezige mappen niet kunt zien, in smb-server screenshot. Was die 500GB harddisk origineel wellicht FAT32?
Ik heb niets geformatteerd op de NAS-schijf, maar bedoelde te zeggen dat de bestanden die met USB-aansluiting op de schijf zijn gekopiëerd komen van een schijf die ext3/ ext4 is geformatteerd.  Zou dat de oorzaak kunnen zijn dat ik ze niet kon zien of vinden ?

Citaat van: jolo
Om het één en andere te verifiëren, zou je de Iomega netwerkschijf tijdelijk kunnen aansluiten via usb, en dat het volgende commando uitvoeren sudo fdisk -l [Enter]

De output daarvan, zou je hier kunnen posten.
hieronder het deel van 'fdisk'-output wat de iomega-schijf betreft:

Disk /dev/sdg: 500.1 GB, 500107862016 bytes
81 koppen, 63 sectoren/spoor, 191411 cilinders, totaal 976773168 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x532a2c42

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdg1            2048   976773167   488385560   83  Linux
ca@CAPC:~$

Citaat van: jolo
Waarschijnlijk kun je beter de ftp-setver instellingen ongewijzigd laten.  Verder denk ik niet dat er van dat smbfs commando, een 'Jip & Janneke-taal' uitleg kan worden gegeven. Je kan natuurlijk wel het één en ander proberen. Maar een (typ)foutje in zo een commando, is zo gemaakt.   

In de link die je maakte naar deze schijf zit (heel fijn voor mij) een Nederlandstalige beschrijving. Daarin staat o.a. vermeld:

Software

Op de cd-rom staat eveneens het programmaatje "Iomega Discovery Tool", waarmee je alle Iomega NAS's in je lokaal netwerk kan detecteren met bijhorend ip-adres. Dit programma is zeer handig als je het ip-adres van je harde schijven vergeten bent. Door in de Discovery Tool op een harde schijf te klikken, wordt de webinterface in je browser geopend en kan je alle instellingen van je NAS wijzigen (zie afbeelding onderaan).
= (einde citaat)

Helaas staat het programma "Iomega Discovery Tool" niet op mijn bijgeleverde CD die bovendien alleen maar geschikt is voor Windows.
En aangezien ik na Windows Millenium de software van Microsoft heb afgezworen kan ik die CD niet gebruiken.

Ik zal de door jou aangeleverde handleiding eens uitgebreid gaan bestuderen en kijken of ik daarmee mijn NAS 'aan de praat' kan krijgen.
Lukt dat niet (alleen), dan meld ik me wel weer hier op het forum; alvast heel erg bedankt !!!
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #80 Gepost op: 2014/06/27, 16:28:02 »
Wat ik aanzag voor een Nederlandstalige handleiding blijkt een review te zijn van een tevreden gebruiker.
Uit zijn verhaal blijkt echter dat de "Iomega Netwerk Hard drive 500GB" door hem wordt gebruikt onder Windows.

Het is een vreemde zaak. Op de doos staat aan 6 kanten vermeld  dat de NAS ook onder Linux werkt.
In de doos zit echter alleen software voor Windows; de CD- Solutions, waar ik niets mee kan beginnen.  >:( >:(
Op de CD is de hieronder beschreven "Map Linux Tools" niet te vinden.

Na heel veel en moeilijk zoeken vond ik ergens op http:www.iomega.com/support/manual/storcenter een stukje tekst voor Linux gebruikers.


Ik heb daar het volgende uit begrepen:
Mijn NAS is gevonden op:   IP-adress: 192.168.1.15
Hostnaam is:                                              STORAGE-A11D
Sharelocatie:                 dat zegt mij niets; weet niet wat hier bedoeld wordt.

De verder gegeven terminal-opdracht is voor mij geheimschrift.
Mogelijk kan iemand die commando-regel naar voor mij begrijpelijke taal omzetten.
Misschien dat daarmee dan de NAS werkend te krijgen is ?????

« Laatst bewerkt op: 2014/06/27, 16:35:33 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #81 Gepost op: 2014/06/27, 18:04:26 »
De Sharelocatie is de te delen map op de netwerkschijf. Bijvoorbeeld
//STORAGE-A11D/public Verder zie ik op http://www.samba.org/samba/smbfs/ dat smbfs niet meer onderhouden wordt. En dat het CIFS protocol er in de plaats is gekomen. Waarvan denk ik niet veel Nederlandstalige documentatie van beschikbaar is. Want Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Server_Message_Block verwijst naar Engelstalige informatie. In ieder geval is dan wel het installeren van cifs-utils vereist.
sudo apt-get install cifs-utils [Enter]

Ikzelf heb klein testje gedaan. Als ik de Sharelocatie van mijn netwerkschijf gebruikt, dan krijg ik een mount error. Met het IP adres lukt het me wel. Bij mij ziet deze er zo uit
sudo mount -t cifs //192.168.1.153/public /mnt/public [Enter]

Die map public in /mnt had ik van te voren aangemaakt.

Echter gaat zo iets alleen werken, wanneer je  in de smb-server instellingen van je netwerkschijf gelukt is, om een map/folder op de Sharing List hebt kunnen krijgen. Zoals deze afbeelding



Als je niets in de Folder List hebt staan, kun je ook niets in de Sharing List plaatsen. En omdat je fdisk output toonde dat de harddisk in je netwerkschijf een Linux partitie heeft, is dit waarschijnlijk de reden dat de mappen erop niet worden gezien, door de smb-server. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #82 Gepost op: 2014/06/27, 20:01:13 »
Die map public in /mnt had ik van te voren aangemaakt.

Echter gaat zo iets alleen werken, wanneer je  in de smb-server instellingen van je netwerkschijf gelukt is, om een map/folder op de Sharing List hebt kunnen krijgen. Zoals deze afbeelding

Dat wil om een of andere reden niet lukken. Ik klik op "create" en vul in het schermpje in "Public" , klik op "OK" het invulschermpje verdwijnt en de "Folder List"  blijft  leeg zoals het hierboven was; dus geen map "Public"

Citaat van: jolo
Als je niets in de Folder List hebt staan, kun je ook niets in de Sharing List plaatsen. En omdat je fdisk output toonde dat de harddisk in je netwerkschijf een Linux partitie heeft, is dit waarschijnlijk de reden dat de mappen erop niet worden gezien, door de smb-server.
Bedoel je met die Linux partitie de bovenste regel in de Folder List van de smb server: "IDE[0]Master,Model=[ST3500B30AS]!" ??
Ik heb geen idee wat die regel betekent  ???

p.s.
Ik heb die terminal-regel   sudo apt-get install cifs-utils    uitgevoerd, maar dat was ook geen succes. Kreeg meerder foutmeldingen; teveel om allemaal te onthouden en weer te geven.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #83 Gepost op: 2014/06/27, 20:07:16 »
Zou het onder de optie "Maintenance" niet mogelijk zijn je NAS helemaal te laten herformatteren/resetten, zodat hij helemaal naar fabrieksinstellingen teruggaat?

Het terminalcommando "sudo mount -t cifs ..." heb je op zich niet nodig. Eens er een share ingesteld is op de server, kan je er grafisch verbinding mee maken met bestandsbeheer.

Offline jolo

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #84 Gepost op: 2014/06/27, 20:40:41 »
Die  "IDE[0]Master,Model=[ST3500B30AS]!" regel is die 500 GB harddisk in je netwerkschijf.

Waarschijnlijk heeft vanadium gelijk, en is het inderdaad nodig die 500 GB harddisk opnieuw te formatteren. Al zit die optie niet in Maintenance, maar in Disk Utility. Tenminste nadat je de bestanden die je nog wilt bewaren, gekopieerd hebt naar een andere harddisk. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #85 Gepost op: 2014/06/27, 21:07:59 »
Zou het onder de optie "Maintenance" niet mogelijk zijn je NAS helemaal te laten herformatteren/resetten, zodat hij helemaal naar fabrieksinstellingen teruggaat? 

1* Wat is het verschil tussen "System Reboot" en  "Reset" ?
2* is er verschil tussen een "Reset" in "Factory Defaults" en een "Reset" met een prikkertje achter in de NAS ?  (zie reactie #85)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #86 Gepost op: 2014/06/27, 21:14:06 »
Die  "IDE[0]Master,Model=[ST3500B30AS]!" regel is die 500 GB harddisk in je netwerkschijf.

Waarschijnlijk heeft vanadium gelijk, en is het inderdaad nodig die 500 GB harddisk opnieuw te formatteren. Al zit die optie niet in Maintenance, maar in Disk Utility. Tenminste nadat je de bestanden die je nog wilt bewaren, gekopieerd hebt naar een andere harddisk.
Als ik het goed begrepen heb kan formatteren van de Iomega-schijf alleen maar met FAT32.
Is het dan later nog wel mogelijk bestanden die gemaakt zijn in Ubuntu 10.04 en hoger, geformatteerd met Ext3 of Ext4 op deze schijf te zetten en te lezen ?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #87 Gepost op: 2014/06/27, 22:12:46 »
Een system reboot doe je in principe alleen, nadat je een firmware upgrade hebt uitgevoerd. Die zorgt ervoor dat de nieuwe firmware van kracht wordt. Terwijl Resetten alle instellingen terugzet naar fabriekswaarden. Een "Reset" met een prikkertje achter in de NAS hoef je alleen te doen, als je  er niet meer via de browser kunt inloggen.

Als in Disk Utility alleen FAT32 formatteren wordt aangeboden, dan is het wel aannemelijk dat NTFS en ext3/4 niet ondersteund wordt. Bestanden vanaf ext3/4 kunnen er nog steeds op. Alleen wel rekening houdend met de beperkingen van FAT32. Zie verder op Nedlinux dit topic Filesystems en toegestane tekens in bestandsnamen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #88 Gepost op: 2014/06/28, 13:10:32 »
Dank, dank en nog eens dank aan de mensen op dit forum die mij geholpen hebben !!!
Door hardnekkig volhouden, maar méér nog door Uw hulp en geduld, is het eindelijk gelukt een smb-server te maken van mijn Iomega Network Hard Drive.  :) :) :)

(plaatje uit Nautilus.)

Na formatteren van de NAS en een reset had ik op de 'smb-server' vanzelf weer de folder/map "Public".
Met "create" heb ik er toen nog de map "DataVolume" bij gemaakt.
Beide folders ook naar de "Share List" overgezet, en met Nautilus heb ik een bestand naar /DataVolume gekopiëerd.
Hierna /Datavolume geopend met Gigolo;...ja, zelfs dat lukte  ;) ;) en zie daar.....daar staat het bestand. =D =D =D =D


Maar toch blijft deze 'ouwe zeur' nog zitten met de vraag waar ik mee begon:
Is het mogelijk die netwerk-mappen te openen in Nautilus ??
Als ik nu ga naar Locaties>  Netwerk>  DataVolume> krijg ik de volgende melding:

Is hier iets nog aan te doen, of moet ik dat maar opgegeven ??
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #89 Gepost op: 2014/06/28, 13:56:21 »
Dank, dank en nog eens dank aan de mensen op dit forum die mij geholpen hebben !!!
Door hardnekkig volhouden, maar méér nog door Uw hulp en geduld, is het eindelijk gelukt een smb-server te maken van mijn Iomega Network Hard Drive.  :) :) :)

(plaatje uit Nautilus.)

Na formatteren van de NAS en een reset had ik op de 'smb-server' vanzelf weer de folder/map "Public".
Met "create" heb ik er toen nog de map "DataVolume" bij gemaakt.
Beide folders ook naar de "Share List" overgezet, en met Nautilus heb ik een bestand naar /DataVolume gekopiëerd.
Hierna /Datavolume geopend met Gigolo;...ja, zelfs dat lukte  ;) ;) en zie daar.....daar staat het bestand. =D =D =D =D


Maar toch blijft deze 'ouwe zeur' nog zitten met de vraag waar ik mee begon:
Is het mogelijk die netwerk-mappen te openen in Nautilus ??
Als ik nu ga naar Locaties>  Netwerk>  DataVolume> krijg ik de volgende melding:

Is hier iets nog aan te doen, of moet ik dat maar opgegeven ??


Hier staat het antwoord http://steunpunt-almere.nl/artikelen/hoe-je-nas-automatisch-mouten/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #90 Gepost op: 2014/06/28, 14:13:44 »
Proficiat! Dit is een groot succes, want het was niet gemakkelijk. Je hebt echter uitstekend info gegeven zodat je stapsgewijs met input van hier er toch maar in geslaagd bent  :)

Verbinding maken via nautilus doe je met Bestand - Verbinden met netwerkserver. Dan krijg je in Ubuntu 12.04 een dialoog waar je verschillende gegevens moet invullen. Kijk eens hier (scrol naar beneden naar "Toegang tot de gedeelde folder via Ubuntu". Dit is een dialoog van een oudere versie, maar in jou systeem zou het nog grotendeels zo moeten zijn.
Als "gedeelde map" geef je in "PUBLIC" of "DataVolume" alnaar de share die je wil openen. Bij "srver" vul je het IP adres van de server in.

Bij latere Ubuntu versies gaat het zoals bij apple: je moet een URI ingeven, zoals (vervang het IP nummer door het IP nummer van je NAS). Bij alle Ubuntu versies kan je ook de verbinding maken door Ctrl+L te drukken en die URI in te geven.
smb://192.162.2.8/PUBLIC/
smb://192.162.2.8/DataVolume/

Indien vereist, wordt gebruikersnaam en paswoord gevraagd. Je kan aangeven dat die onthouden moeten worden.

Eens de verbinding gemaakt, kan je er een bladwijzer van maken, zodat je een volgende keer met één klik terug de verbinding maakt.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #91 Gepost op: 2014/06/28, 15:41:11 »
Proficiat! Dit is een groot succes, want het was niet gemakkelijk. Je hebt echter uitstekend info gegeven zodat je stapsgewijs met input van hier er toch maar in geslaagd bent  :)

Dank voor Uw compliment en de verwijzing naar "Leo Cardinaal's webshop; dat is heel interessant en voor mij zeer bruikbaar.

Ik blijf echter nog steeds zitten met de vraag zoals gesteld in mijn reactie #3. hoe ik de locatie (mijn NAS) kan openen met
Locatie> ga naar Netwerk> NAS> en dubbel klikken zoals Jan Stedehouder in zijn boek : "Basis Cursus Ubuntu"  beschrijft.
Wat doe ik, of gaat er, dan verkeerd dat ik die foutmelding krijg "kan de locatie niet aankoppelen" ?

Wat moet of kan ik doen dat die foutmelding niet verschijnt en ik gewoon kan doorgaan met dubbelklikken op de NAS zodat deze opent en ik in of bij mijn bestanden kan.?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #92 Gepost op: 2014/06/28, 16:13:53 »
KeesS, dat lijkt een bekend probleem te zijn. En heb ik hier dus ook. Er zijn twee mogelijkheden. De ene keer herkent Nautilus mijn netwerkschijf zoals deze ook bij jou wordt herkend. Zie afbeelding Netwerk_002.png
Dan krijg ik dezelfde foutmelding, als jij.

De andere keer herkent Nautilus mijn netwerkschijf deze als afbeelding Netwerk_001.png
Dan heb ik gewoon toegang tot mijn netwerkschijf.

Het enige verschil dat ik heb kunnen ontdekken, dat als afbeelding Netwerk_002.png van toepassing is, dat dan volgens systeemmonitor gvfsd-fuse of gvfs-fuse-daemon niet bij de processen staat. Een oplossing daarvoor heb ik ook (nog) niet kunnen vinden.


//Edit: kleine correctie in de tekst aangebracht

« Laatst bewerkt op: 2014/06/28, 17:07:07 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #93 Gepost op: 2014/06/28, 17:11:57 »
Het enige verschil dat ik heb kunnen ontdekken, dat als afbeelding Netwerk_002.png van toepassing is, dat dan volgens systeemmonitor gvfsd-fuse of gvfs-fuse-daemon niet bij de processen staat. Een oplossing daarvoor heb ik ook (nog) niet kunnen vinden.
jolo, bedoel je hiermee te zeggen, dat ik "gvfs-fuse-daemon" zou moeten installeren ?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #94 Gepost op: 2014/06/28, 17:35:17 »
Neen, want dan waag je je wel in heel diepe wateren. Probeer eens te verbinden met nautilus via Bestand - Verbinden met server. Lukt dat?

Offline jolo

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #95 Gepost op: 2014/06/28, 22:07:42 »
Ik heb inmiddels bij mij de omstandigheid uitgezocht, waarbij Nautilus kan werken met mijn netwerkschijf. Als deze uit staat op het moment dat ik de hoofd pc uit mijn onderschrift inschakel, en daarna pas de netwerkschijf inschakel, dan is deze vanuit mijn hoofd pc te benaderen. Nautilus > Het netwerk doorbladeren > Windows-netwerk > WORKGROUP > STORAGE-9BB3 > Public. Dan zijn de mappen daarin zichtbaar. Deze workaround werkt alleen met mijn hoofd pc. Niet met de PC 2007 en R61i Notebook uit mijn onderschrift. Die hebben via Nautilus of Thunar alleen toegang tot mijn netwerkschijf, als ik deze inschakel na het inschakelen van de hoofd pc.

Zoiets kan KeesS uitproberen. Gigolo werkt bij mij betrouwbaarder, dan Nautilus/Thunar. Dan kan de netwerkschijf gewoon ingeschakeld blijven.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #96 Gepost op: 2014/06/28, 23:12:22 »
Neen, want dan waag je je wel in heel diepe wateren. Probeer eens te verbinden met nautilus via Bestand - Verbinden met server. Lukt dat?

je waarschuwing kwam te laat.
Na controle bleek dat "gvfs-fuse" al geïnstalleerd was.

Wat bedoel je precies met "verbinden met Nautilus via Bestand - Verbinden met server"  ?
Ik kan wel via Locaties> Verbinden met server> storage-a11d>  dan opent  "FTP op storage-a11d"  en kan ik in mappen en bestand.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #97 Gepost op: 2014/06/28, 23:59:55 »
Ik heb inmiddels bij mij de omstandigheid uitgezocht, waarbij Nautilus kan werken met mijn netwerkschijf. Als deze uit staat op het moment dat ik de hoofd pc uit mijn onderschrift inschakel, en daarna pas de netwerkschijf inschakel, dan is deze vanuit mijn hoofd pc te benaderen. Nautilus > Het netwerk doorbladeren > Windows-netwerk > WORKGROUP > STORAGE-9BB3 > Public. Dan zijn de mappen daarin zichtbaar. Deze workaround werkt alleen met mijn hoofd pc. Niet met de PC 2007 en R61i Notebook uit mijn onderschrift. Die hebben via Nautilus of Thunar alleen toegang tot mijn netwerkschijf, als ik deze inschakel na het inschakelen van de hoofd pc.

Zoiets kan KeesS uitproberen. Gigolo werkt bij mij betrouwbaarder, dan Nautilus/Thunar. Dan kan de netwerkschijf gewoon ingeschakeld blijven.
jolo, ik heb een en ander geprobeerd.
Als ik mijn PC opstart en daarna de NAS inschakel, dan verschijnen na Locaties> Netwerk>  alleen "MBL-1" (MyBookLive) en "Windows Netwerk" op mijn scherm.

Als ik de NAS (storage-a11d) ingeschakeld laat staan en de PC herstart verschijnen na Locaties> Netwerk>:
"DataVolume" (een map op storage-a11d) + "MBL-1"  +  "Public" (de andere map op storage-a11d) + "Windows Netwerk" op mijn scherm.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als ik invoer: Locaties> Verbinden met server> en vul het schermpje in als onderstaand:


dan krijg ik het volgende beeld:


dit is het bestand "LEESMIJ.pdf" wat ik als proef geplaatst heb in de map /DataVolume op de NAS storage-a11d.
Hier zie ik ook het vreemde ".gvfs" in de path-regel verschijnen. (dit heb ik voorheen nooit eerder gezien)

(ik sluit na gebruik s'avonds (kan ook wel eens s'morgens vroeg zijn ;)) mijn PC én de NAS altijd uit)
(de NAS schakel ik alleen in als ik hem wil gebruiken, laat hem niet altijd aan staan)



VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #98 Gepost op: 2014/06/29, 00:02:54 »
Voor Gigolo staat op mijn website dat het ook mss nodig kan zijn om  gvfs-backends erbij te installeren. En ook fuse trouwens als je die nog niet had.

Gen idee of dit ook nu nodig is bij KeesS?
Dat had ik ook gedaan, vandaar dat nu misschien die (voor mij) vreemde ".gvfs" in de path-regel verscheen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #99 Gepost op: 2014/07/01, 19:09:48 »
Beste forum-lezers en hulpverleners; ik ga dit topic afsluiten.
Met méér dan 120 reacties op mijn vraag mag ik toch niet mopperen.
Heel veel dank aan allen die mij geholpen hebben bij een poging het probleem op te lossen.

Maar met alle respect, helemaal tevreden ben ik nog niet. De vraag die ik meermaals gesteld heb is nog steeds niet beantwoord.
Het is me nog steeds niet duidelijk waarom ik "De locatie niet kan aankoppelen".
Wel werd van verschillende kanten andere programma's aanbevolen waarmee ik mijn NAS wel kan benaderen, en dat werkt nu ook,
maar toch.........

Vergelijk het met een auto. Hij wil niet starten omdat er iets (wat?) niet aangesloten of aangekoppeld is.
Ik ga naar de garage en vraag: "Wát is er niet aangekoppeld; waarom doet hij het niet"?
Als antwoord zet men er een andere motor in en de auto rijdt weer. Moet ik blij zijn?
Nee, ik vind van niet, want nog steeds weet ik niet wát er niet aangesloten of aangekoppeld was. Was het een draadje of een leiding??

Zo ook mijn PC en de NAS.
Ik voerde in: Locaties> Netwerken> mijn NAS> en dubbel klikte er op om hem te openen.
Als reactie kwam de melding: "Kan de locatie niet aankoppelen"; vandaar mijn vraag: Wat betekent dat en wat kan er niet aangekoppeld worden? 
Op die vraag heb ik nog steeds geen antwoord gevonden.

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg