Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [topic Afgesloten] Netwerk(schijf) wil niet openen.  (gelezen 23869 keer)

Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #50 Gepost op: 2014/06/22, 17:04:45 »
(bestaat er een mogelijkheid om zo'n oud, vergeten wachtwoord weer te achterhalen?)

Volgens mij is dat bij Iomega niet mogelijk.

Standaard is het wachtwoord "ADMIN".

Als je dit nooit gewijzigd hebt dan is er niets aan de hand en zou je met dit wachtwoord moeten kunnen inloggen.

Heb je je wachtwoord bij de ingebruikname van de NAS gelijk aangepast dan heb je denk een probleem.

Er zijn Nassen waarbij je de resetknop 4 seconden moet indrukken en dan heb je het standaard wachtwoord terug maar nogmaals  ik weet niet of dit bij deze kan.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #51 Gepost op: 2014/06/22, 17:36:08 »
Heb je je wachtwoord bij de ingebruikname van de NAS gelijk aangepast dan heb je denk een probleem.

Er zijn Nassen waarbij je de resetknop 4 seconden moet indrukken en dan heb je het standaard wachtwoord terug maar nogmaals  ik weet niet of dit bij deze kan. 
@maasnet,
het wachtwoord is inderdaad veranderd; ik heb 'admin' nog wel geprobeerd, ook met hoofdletters, maar helaas....het lukt niet.
Achterop de NAS vind ik wel een 'reset-punt' (gaatje voor een prikkertje)
Als ik dat probeer, raak ik dan ook de gegevens zoals IP-adres weer kwijt?
Of kan ik dat veilig doen met de nu nog bekende gegevens?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #52 Gepost op: 2014/06/22, 17:55:29 »
In de manual staat dit: "If the system administrator forgets the password, backup all data on the server and then contact Iomega technical support"

Je kan hem dus niet resetten maar je moet contact opnemen met het Iomega Technical Support.

Voordat je belt moet je eerst een backup maken van de data op de NAS.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #53 Gepost op: 2014/06/22, 18:55:11 »
Ik zuig het niet uit mijn duim  ;)

I forgot my password

If the system administrator forgets the password, backup all data on the server and then contact Iomega technical support. This is not covered by the warranty. There is no reset password feature for the Administrator account, which means all data on the server will be lost in order to recover the server. The factory assigned password for Administrator is ADMIN (uppercase). Make note of any changes to the Administrator password as you will need it in the future to access and make changes to the Iomega NAS.

There are several things you can do to reduce the risk of forgetting your password and minimize the impact of a forgotten password.

Create a secondary administrator account. Remember your password!

Back up the data on all shares frequently.

If you forget your Administrator password, log on as a user that has access to the data and back it up before you contact Iomega.

« Laatst bewerkt op: 2014/06/22, 18:57:17 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #54 Gepost op: 2014/06/22, 19:03:15 »
KeesS weet jij ook welke type NAS je hebt.

Dan kunnen we wat gerichter zoeken/vragen v.w.b. het wachtwoord.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jolo

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #55 Gepost op: 2014/06/22, 21:11:37 »
Wat alleen nog niet duidelijk is, welk wachtwoord is de TS kwijt. Want dit deel van de Iomega site gaat over Administrator Password. En dit deel van de Iomega site gaat over Installing the Drive. Troubleshooting > When I access Device Settings I am prompted for a password. Ik doel hier op deze quote
Citaat
If you have lost or forgotten your password, reset the drive to the factory defaults by holding the power button down until the drive activity light flashes red. Once the drive activity light returns to solid blue, run Iomega Discovery Tool again.
Op die pagina wordt admin niet genoemd. Vertaalt naar het Nederlands staat er ongeveer
Citaat
Als je het vergeten wachtwoord wilt resetten naar de fabrieksinstellingen, houdt dan de power-knop ingedrukt, totdat het schijf lampje rood knippert. Zodra het schijf lampje diepblauw brandt, kan de Iomega Discovery Tool opnieuw worden gedraaid.

Nu Gigolo opstarten en bij server dit ip adres zetten.
Of eventueel de in de nmblookup -A getoonde output STORAGE-A11D voor het geval die 192.168.1.103 verkregen is via DHCP. Als ik het verder goed begrepen heb, check je weer even de afbeelding bij Reactie #34. Het klikken van dat blauwe knopje in Gigolo op die Deel regel, zou voldoende behoren te zijn om de naam van de map van de externe netwerk harddisk, te zien verschijnen. Als dat het geval is, zou er op OK kunnen worden geklikt.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #56 Gepost op: 2014/06/23, 13:50:16 »
In de manual staat dit: "If the system administrator forgets the password, backup all data on the server and then contact Iomega technical support"

Je kan hem dus niet resetten maar je moet contact opnemen met het Iomega Technical Support.

Voordat je belt moet je eerst een backup maken van de data op de NAS.
@maasnet,
contact opnemen met Iomega Technical Support wordt een moeilijke zaak. Als ik informatie zoek over Iomega kom ik op de site van Lenovo.
Daar is over de STORAGE-A11D van Iomega niets te vinden. (wel veel Engels waar ik niets mee kan beginnen)
Een backup maken van de data op de NAS is nóg moeilijker; ik kan niet in/op de NAS komen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #57 Gepost op: 2014/06/23, 14:33:03 »
Goed, we hebben het IP adres van dat ding.
Nu Gigolo opstarten en bij server dit ip adres zetten. (zoals ik al eerder aangaf) Bij bladwijzernaam een naam voor de nas, bij server type zet je Windows deling,
Daarna bij gebruikersnaam de gebruikersnaam van de NAS.

Dit is het resultaat als ik STORAGE-A11D probeer te openen met 'Windows Delen'



Dat lukt niet, dan probeer ik het maar als FTP-server.
daar wordt gevraagd om een wachtwoord, wat ik niet meer weet. :'(


Met Gogolo kom ik uiteindelijk tot dit resultaat als ik FTP-server zonder wachtwoord probeer:



Daar staat de FTP-server op storage-a11d, maar ik kan hem niet openen.

Citaat van: femke98
Maar goed, daarna als je gigolo opstart moet je ook het wachtwoord invullen en die heb je niet.
Wachten totdat diegene die je NAS hebt gedaan, weer bereikbaar is en dan vragen.
Ik weet niet meer wie lang geleden deze NAS voor mij geínstalleerd heeft, dus kan die persoon ook niets meer vragen.

Citaat van: femke98
En anders gewoon proberen de Iomega te resetten. Dat zou ik doen. Je backups zijn toch niet meer bij gehouden, dus mocht het mis gaan (wat ik zelf niet denk) kan je altijd nog overnieuw beginnen met deze NAS.
Daar zal het waarschijnlijk wel op uitdraaien, maar ik weet niet hoe ik overnieuw moet beginnen met de installatie van deze NAS.
Er zit een installatie-CD bij met software voor Windows; maar die kan ik niet opstarten want ik héb geen Windows.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #58 Gepost op: 2014/06/23, 14:35:55 »
Een backup maken van de data op de NAS is nóg moeilijker; ik kan niet in/op de NAS komen.
Sorry dat ik nu even niet meer kan volgen, maar hier gaf je toch aan (met schermafdrukken) van de verbinding gerealiseerd te hebben?

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #59 Gepost op: 2014/06/23, 14:58:47 »
Een backup maken van de data op de NAS is nóg moeilijker; ik kan niet in/op de NAS komen.
Sorry dat ik nu even niet meer kan volgen, maar hier gaf je toch aan (met schermafdrukken) van de verbinding gerealiseerd te hebben?
@vanadium,
waar ik al bang voor was gebeurt nu  ;)
in reactie #26 wordt de WD MyBookLive (ofwel mbl-1) beschreven. Dáár kan ik nu wél in komen met 'ssh'.
Nu hebben wij het over mijn andere NAS de Iomega Network Hard Drive. (als reactie op een bericht van jolo)
Mijn excuses dat ik er een rommeltje van maak door verschillende probleem-gevallen  in één forum te plaatsen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #60 Gepost op: 2014/06/23, 15:59:46 »
ik heb net een heel groot bericht verzonden als antwoord op femke98, maar zie er niets meer van en weet ook niet waar het gebleven is.
Moet nu eerst boodschappen doen vóór de winkel dicht is.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #61 Gepost op: 2014/06/23, 16:35:14 »
in reactie #26 wordt de WD MyBookLive (ofwel mbl-1) beschreven. Dáár kan ik nu wél in komen met 'ssh'.
Nu hebben wij het over mijn andere NAS de Iomega Network Hard Drive. (als reactie op een bericht van jolo)
Aha, daar zit de verwarring. Inderdaad, als je daar niet meer kan opkomen en geen paswoorden meer hebt, dan zal er niets anders opzitten dan terugzetten naar fabrieksinstellingen en herconfigureren (nieuw paswoord instellen, toegang configureren). Noteer het merk en typenummer zo nauwkeurig mogelijk, en zoek dan een handleiding op op internet. Daarin vind je hoe de NAS kan gereset worden, en hoe je die moet configureren.

Meestal is er een configuratieprogramma voor MS Windows. Maar daarnaast kan een NAS meestal ook geconfigureerd worden over internet met een browser: dat is uiteraard de enige manier die met linux werkt.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #62 Gepost op: 2014/06/23, 17:33:03 »
Steunpuntje zoeken? Misschien wel zo verstandig.
Ik dacht zo verstandig te handelen en zocht een steunpunt bij mij in de buurt.
Steunpunt Beverwijk gaf niet thuis en reageerde niet op mijn bericht.  :'(
Mijn goede vriend die me altijd helpt met PC  -  Ubuntu-problemen woont verder weg en heeft momenteel geen tijd.

Citaat van: femke98
Zoek dus de handleiding eens van dat ding op. Typenummer en zo, als je hem niet meer hebt.
Hoewel er aan 6 kanten op de doos staat:  Iomega  = "Home Network Hard Drive" =  Ethernet = PC /Mac / Linux
Zit er alleen een software CD bij voor Windows en een heel summiere Nederlandse handleiding (2 kantjes) waarin wordt beschreven hoe de schijf moet worden aangesloten met kabels aan de computer.
Over de configuratie staat het volgende:
De Home Media-drive configureren
Klik op het Iomega Storage Manager-pictogram in het systeemvak (Windows) of in de menubalk (Mac), of
selecteer Iomega Storage Manager in de lijst met toepassingen (meeste besturingssystemen). Selecteer uw
nieuwe apparaat en selecteer vervolgens Manage (beheren). De Iomega Home Media Console wordt in een
browservenster geopend. Ga naar www.iomega.com/support of de Help-functie van de Storage Manager voor
aanvullende configuratie-instellingen en -gegevens.


De Help-functie van de Storage Manager kan ik niet bereiken want ik kan niet op de NAS of de Windows- CD.
Als ik naar www.iomega.com/support  ga kom ik op de website van Lenovo. Hier is niets te vinden over mijn Iomega - STORAGE-A11D NAS.

Citaat van: femke98
Ik ben het wel eens met Vanadium, want je gaf aan dat je erbij kon met SSH.
Zoals geschreven; dat betreft mijn andere NAS de WD MyBookLive ofwel de "mbl-1"
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #63 Gepost op: 2014/06/23, 18:30:08 »
Volgens deze site kan je de netwerkconfiguratie bereiken eenvoudig door het webadres van je server in te geven. Dit is het ip nummer ervan.

Daar staat ook, wat voorheen al werd gemeld, dat het standaard paswoord ADMIN is, en, inderdaad, dat er geen manier is om een verloren paswoord terug te winnen. Ik vermoed dat dit wel het geval moet zijn als de nas volledig gereset (en dus helemaal gewist) wordt.

Hier (maar ik weet niet zeker of dat voor jou NAS ook zal gelden) staat dat je naar de fabrieksintellingen terug kunt door de reset knop (het kan zo een knop zijn die je enkel met een balpen kan induwen) langere tijd (> 10 seconden) ingedrukt te houden. Er staat bij dat dit de gegevens op de schijf intact laat. Echter, de configuratie is zoals standaard ingesteld in de fabriek. Het paswoord is terug het fabriekspaswoord, ADMIN.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #64 Gepost op: 2014/06/23, 18:34:51 »
Inderdaad, als je daar niet meer kan opkomen en geen paswoorden meer hebt, dan zal er niets anders opzitten dan terugzetten naar fabrieksinstellingen en herconfigureren (nieuw paswoord instellen, toegang configureren). Noteer het merk en typenummer zo nauwkeurig mogelijk, en zoek dan een handleiding op op internet. Daarin vind je hoe de NAS kan gereset worden, en hoe je die moet configureren.

Meestal is er een configuratieprogramma voor MS Windows. Maar daarnaast kan een NAS meestal ook geconfigureerd worden over internet met een browser: dat is uiteraard de enige manier die met linux werkt. 

@vanadium,
het lijkt er sterk op dat ik met alle geboden hulp, waarvoor dank, niet anders kan doen dan 'resetten'  en opnieuw configureren.

Resetten.
Dat 'resetten' kan met een prikkertje (paperclip) in een gaatje aan de achterzijde van de NAS.   Maar hoe doe ik dat?
Moet ik de NAS helemaal loskoppelen?
Moet ik de spanning er op laten staan, of moet ik het apparaat uitschakelen?
Ik kan geen handleiding hiervoor vinden, dus vraag ik het hier maar even.

Configureren
Hoe doe ik dat in Ubuntu 12.04.3 --- Linux zonder handleiding?
Er is alleen een CD met software voor Windows beschikbaar.
Alle informatie op de doos is in 6 talen behalve Nederlands.

EDIT:
ik denk dat onze berichten elkaar net gekruist hebben   ;))
« Laatst bewerkt op: 2014/06/23, 18:36:52 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #65 Gepost op: 2014/06/23, 18:56:40 »
ik denk dat onze berichten elkaar net gekruist hebben   ;))
Klopt, maar volgens mij zal je er nu wel weg mee kunnen:

Resetten tot fabrieksinstellingen dus door met het prikkertje de reset knop gedurende minstens 10 seconden in te drukken. De spanning moet uiteraard aan staan, en gedurende de ganse resetprocedure ook aanblijven.

Configureren door te "surfen" naar het IP adres van die NAS. Dan zou de configuratiepagina in je browser moeten verschijnen. Je zal eerst je beheerderspaswoord voor de NAS moeten ingeven. Als de reset goed gebeurd is, zou dat ADMIN moeten zijn. Kijk misschien eerst eens goed rond en lees je wat in in de handleiding vooraleer effectief aanpassingen te doen.

Kijk eens of je hier (https://lenovo-eu-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/19288) een Nederlandstalige handleiding vindt die voldoende aansluit bij jou product.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #66 Gepost op: 2014/06/23, 20:25:20 »
Ter aanvulling: wellicht is er bij de fabrieksconfiguratie al standaard een gedeelde map, waar je zonder paswoord opkan. Mogelijk is dat voor je thuis voldoende, en hoef je je niet verder te verdiepen in de configuratie.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #67 Gepost op: 2014/06/23, 21:15:37 »
Ter aanvulling: wellicht is er bij de fabrieksconfiguratie al standaard een gedeelde map, waar je zonder paswoord opkan. Mogelijk is dat voor je thuis voldoende, en hoef je je niet verder te verdiepen in de configuratie. 
Hoewel ik niet zeker ben dat de 'reset' helemaal volgens het boekje gegaan is, kan ik nu met het IP-adres in de browser de Iomega-schijf openen. Daarmee kom ik echter in een scherm met, voor mij, nieuwe vraagtekens.



Ik zie hier de 'Net Disk Setup' van de NAS. Dat zijn (zie linkerkant) 7 plaatjes van allerlei instellingen. (Status, IP-Config, Maintenance, etc.)
Nu weet ik niet wat ik hier mee kan doen en wát ik wáár moet instellen.
Om die 7 plaatjes hier in het forum te zetten, lijkt me wat teveel van het goede. Het lukt me wel om er één PDF-file van te maken. 
Is het mogelijk om hier in het forum een PDF-file te plaatsen wat de lezer van het bericht dan kan openen ?  zoja,  hoe doe ik dat ??
Mogelijk kan iemand dan aan de hand van die plaatjes mij wegwijs maken hoe ik een en ander kan instellen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #68 Gepost op: 2014/06/24, 09:35:50 »
Via de knop "REAGEER"  kan je een PDF als bijlage bij een bericht posten wel maximaal 100 kb.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #69 Gepost op: 2014/06/24, 12:40:46 »
Via de knop "REAGEER"  kan je een PDF als bijlage bij een bericht posten wel maximaal 100 kb.
@maasnet,
dank voor die tip.  Helaas heb ik er voor dit geval niet veel aan want het PDF-file wat ik wil posten is 702.6 Kb groot.
Kan een groter PDF-bestand wel in een PB aan een deelnemer van het forum worden verzonden?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #70 Gepost op: 2014/06/24, 12:57:46 »
Via de knop "REAGEER"  kan je een PDF als bijlage bij een bericht posten wel maximaal 100 kb.
@maasnet,
dank voor die tip.  Helaas heb ik er voor dit geval niet veel aan want het PDF-file wat ik wil posten is 702.6 Kb groot.
Kan een groter PDF-bestand wel in een PB aan een deelnemer van het forum worden verzonden?

Ik weet het niet helemaal zeker maar bij een PB kan je dacht ik geen bijlage toevoegen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jolo

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #71 Gepost op: 2014/06/24, 21:14:18 »
KeesS, je Iomega netwerkschijf heeft zo te zien vergelijkbare opties, als mijn Conceptronic netwerkschijf. Je zou optie SMB Server kunnen checken, welke mappen daar gedeeld staan, en of er een wachtwoord is ingesteld. Als je daarover vragen hebt, zou je dat scherm eventueel kunnen posten.

Bij mij heb ik alleen op FTP Server, een wachtwoord ingesteld.

Had je intussen al gevonden om welk model Iomega netwerkschijf het gaat? Want meestal staat dat wel op deze Iomega netwerkschijf zelf. Bij mijn Conceptronic netwerkschijf is dat het geval. Ook staat dat op de kaft van de meegeleverde papierenhandleiding.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #72 Gepost op: 2014/06/25, 16:13:02 »
KeesS, je Iomega netwerkschijf heeft zo te zien vergelijkbare opties, als mijn Conceptronic netwerkschijf. Je zou optie SMB Server kunnen checken, welke mappen daar gedeeld staan, en of er een wachtwoord is ingesteld. Als je daarover vragen hebt, zou je dat scherm eventueel kunnen posten.
@jolo,

dit is het plaatje van de smb-server.  Ik heb géén mappen gedeeld. Daarom zocht ik het meer in een ftp-server.

Het vreemde (voor mij) is dat ik nergens mappen of bestanden kan vinden op de NAS.
Als ik de NAS met een USB-kabel rechtstreeks aan mijn PC hang blijken er 91,9 GB aan bestanden op te staan.

Ik heb de stoute schoenen aan getrokken en het IP-adress in/van de NAS gewijzigd.
Als ik nu open met Locaties> Verbinden met server>  kan ik zowel met de naam: "storage-a11d" als met het IP-adress "192.168.1.15" io/op de server.
Er verschijnt heel kort op mijn bureaublad een icoon (met naam of nummer) en direct daarna opent Mozilla FireFox een leeg 'Nieuw Tabblad' waar ik dan verder niets mee kan doen.
Ik begrijp daar niets van; ik probeer een server te openen en krijg als antwoord een browser-pagina ?????????
Citaat van: jolo
Bij mij heb ik alleen op FTP Server, een wachtwoord ingesteld.
Ik hen niets aan de gebruikersnaam en wachtwoord veranderd;  (admin, admin)
Citaat van: jolo
Had je intussen al gevonden om welk model Iomega netwerkschijf het gaat? Want meestal staat dat wel op deze Iomega netwerkschijf zelf. Bij mijn Conceptronic netwerkschijf is dat het geval. Ook staat dat op de kaft van de meegeleverde papierenhandleiding. 

Dit is mijn papieren handleiding er is nergens iets vermeld over een type-nummer oid.

Dit is alles wat er in de Nederlandse taal wordt vermeld. De beschreven CD-Solutions is bestemd voor Windows-gebruik; daar kan ik niets mee beginnen.  :'(
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #73 Gepost op: 2014/06/25, 19:56:31 »
Een Quick Start Guide is eigenlijk geen Manual/Handleiding. Die is doorgaans wat dikker. Staat deze wellicht op de meegeleverde cd als pdf.

Je had inderdaad (een) map(pen) moeten zien staan, op het SMB Server scherm in de folder list. Is de netwerk harddisk wellicht NTFS geformatteerd? En wordt dat wellicht niet ondersteund. Of alleen via USB.

In de handleiding van mijn Conceptronic netwerkschijf staat daarover: Harde schijf: FAT32 (NTFS kan niet gelezen worden)
 
Verder is een eventueel wachtwoord voor de FTP Server, een ander wachtwoord dan het admin wachtwoord. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #74 Gepost op: 2014/06/25, 23:15:45 »
Een Quick Start Guide is eigenlijk geen Manual/Handleiding. Die is doorgaans wat dikker. Staat deze wellicht op de meegeleverde cd als pdf.
Behalve de "Quick Start Guide" is er geen documentatie bijgeleverd.
Alleen de CD - Solutions:

Daarop staan alleen "exe"-bestanden die met Windows geopend moeten worden.
Citaat van: jolo
Je had inderdaad (een) map(pen) moeten zien staan, op het SMB Server scherm in de folder list. Is de netwerk harddisk wellicht NTFS geformatteerd? En wordt dat wellicht niet ondersteund. Of alleen via USB.
In de handleiding van mijn Conceptronic netwerkschijf staat daarover: Harde schijf: FAT32 (NTFS kan niet gelezen worden)

In de "Netdisk Setup" onder "Disk Utility" staat het kopje "Format".
Als ik dat aanklik krijg ik de melding dat Format alleen in "Fat 32" mogelijk is anders worden de bestanden niet gelezen.
Vreemd, want de bestanden die ik er met een USB-aansluiting op gezet heb zijn "ext3 of ext4" geformatteerd.
Citaat van: jolo
Verder is een eventueel wachtwoord voor de FTP Server, een ander wachtwoord dan het admin wachtwoord.
Ik heb (nog) nergens een wachtwoord ingegeven of gewijzigd, want ik weet niet wáár ik dat moet/kan doen. Ik gebruik alleen 'admin, admin' om het configuratiescherm van de NAS te openen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg