Helaas heeft ebay ook te maken gehad met een hack :
Geacht eBay-lid,
Om ervoor te zorgen dat onze klanten een veilige en betrouwbare ervaring op eBay blijven behouden, vraag ik alle eBay-leden om hun wachtwoord te wijzigen.
De reden is als volgt: Recent ontdekte ons bedrijf een cyberaanval op ons informatiesysteem. Hierdoor is een database met wachtwoorden van eBay-leden gecompromitteerd.
Belangrijk om te weten is dat we geen bewijs hebben dat er toegang werd verkregen tot uw financiële gegevens of dat deze werden gecompromitteerd. Bovendien was uw wachtwoord versleuteld.
Mijn verzoek:
Ga naar eBay en wijzig uw wachtwoord. Indien u uw wachtwoord op 21 mei of later gewijzigd hebt, hoeft u verder niets te doen.
Ik begrijp dat het wijzigen van uw wachtwoord ongemak kan creëren. We doen er alles aan om uw gegevens te beschermen, en het wijzigen van uw wachtwoord is een extra voorzorg naast onze overige beveiligingsmaatregelen.
Indien u alleen als bezoeker op eBay was, hebben we geen wachtwoord in onze database.
Als u hetzelfde wachtwoord hebt gebruikt voor eBay op andere sites, adviseer ik u om uw wachtwoord op die sites ook te wijzigen. Indien u gebruik maakt van PayPal, hebben we geen bewijs dat deze cyberaanval gevolgen had voor uw PayPal-rekening of financiële gegevens op PayPal, aangezien die op een apart beveiligd systeem versleuteld en opgeslagen zijn.
Daarnaast nemen wij de volgende stappen:
Zoals altijd hebben we sterke beveiligingsmechanismen voor zowel kopers als verkopers voor het geval er ongeautoriseerde activiteiten op uw account plaatsvinden.
We passen extra beveiligingsmechanismen toe om onze klanten te beschermen.
We werken nauw samen met de politie, gerechtelijke en overheidsinstanties en vooraanstaande beveiligingsdeskundigen om deze situatie grondig te onderzoeken.
Wat we weten is het volgende: Deze aanval vond tussen eind februari en begin maart plaats en heeft geleid tot ongeautoriseerde toegang tot een database met de namen, e-mailadressen, woonadressen, telefoonnummers, geboortedata en versleutelde wachtwoorden van eBay-leden.
De database bevatte echter geen financiële gegevens. Na uitvoerige tests en analyses op onze systemen vonden we geen bewijs dat de aanval betrekking had op financiële of creditcardgegevens. Er zijn ook geen aanwijzingen dat er meer frauduleuze activiteiten op onze site plaatsvonden.
We verontschuldigen ons voor het eventuele ongemak als gevolg van deze situatie. Niets is belangrijker voor ons als wereldwijde handelsplaats dan de veiligheid en het vertrouwen van onze klanten. We weten dat onze klanten veel van ons verwachten, en we doen er alles aan om u een veilige en betrouwbare online ervaring te bieden via elk apparaat met toegang tot het internet.
Dit is de inhoudelijke mail die ik kreeg van ze, en na het inloggen werd automatisch gevraagd naar wijziging van het wachtwoord.
Netjes, maar wel vervelend natuurlijk.