Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu en sudo lastig.  (gelezen 171 keer)

Offline ruphoff

• Lid
    • Uphoff en Uphoff in Nederland
  • Steunpunt: Nee
Kubuntu en sudo lastig.
« Gepost op: 2014/05/24, 11:54:44 »
Hi,

Ik heb onder Ubuntu de gewoonte ontwikkeld, om sudo -i te gebruiken, zodat ik voor meerdere opdrachten niet steeds sudo ervoor hoef te typen.

Maar onder Kubuntu 12.04 wrkt dat vaak niet. Er volgt dan een foutmelding:
ruud@Mail:~$ sudo -i
[sudo] password for ruud:
root@Mail:~# kate /etc/default/grub
QDBusConnection: session D-Bus connection created before QCoreApplication. Application may misbehave.
No protocol specified
No protocol specified
kate: cannot connect to X server :0
root@Mail:~#
Is daar iets aan te doen.?
vrgr,

Ruud

Offline erik1984

• Lid
    • erik1984
Re: Kubuntu en sudo lastig.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/24, 13:56:42 »
kdesudo gebruiken waarschijnlijk (zonder -i). Nu gebruik je 'gewone' sudo om een grafische applicatie (Kate) op te starten. Zelf gebruik ik de -i optie nooit en als ik systeembestanden moet bewerken (gelukkig bijna nooit nodig) doe ik dat met nano ipv een grafishe editor.

kdesudo kate /etc/default/grub

Offline ruphoff

• Lid
    • Uphoff en Uphoff in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/24, 15:32:00 »
Hi Erik,

Dat was niet wat ik bedoelde, maar je geeft hiermee toch wel een mooie tip. kdesudo (ik kende het bestaan niet eens) blijkt ook vanuit Alt-F2 opdrachtregel te werken. Ik begin Kubuntu steeds mooier te vinden als mogelijk alternatief voor Windows 8.x

Dank,
Ruud
vrgr,

Ruud

Offline Vistaus

• Webteam
    • vistaus
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/24, 20:18:39 »
Er zijn meer DE's voor Linux met een grafisch frontend voor sudo. Dit slechts ter informatie.

-GNOME, Unity en GNOME-gebaseerde distro's: gksudo (hoewel gksudo op den duur gaat verdwijnen)
-KDE: kdesudo
-Enlightenment: esudo