Beste foristen,
Het is me gelukt om Xubuntu op een Imac te installeren (mbv mensen op dit forum) maar ik had nog een aantal vraagjes:
1. bij het afsluiten van het systeem start hij direct na dat de Imac uit staat weer op, hoe fix ik dat?
2. het beeld wordt op m'n beeldscherm niet volledig in het midden geprojecteerd, maar er zitten geen "schermafstelknopjes" op de Imac, is daar software voor om dat goed te zetten (in Mac OS 9 was daar wel een programmaatje voor)
3. voor het uitwerpen van een cd of dvd schijf moet ik in de terminal "eject" intikken, is daar niet een sneltoets voor (in te stellen?)? of een knopje voor?
4. de "puk" muis van de Imac heeft geen rechtsklikfunctie, in Mac OS 9 kon je door middel van de ctrl-toets ingedrukt te houden en op een icoontje te klikken toch het desbetreffend snelmenu openen, kan dat ook in Xubuntu op een Imac en zo ja hoe stel ik dat in?
5. op de Imac kan ik geen flash-player en java runtime environment installeren, die schijnen geen ppc-architektuur te ondersteunen, kan dit op een andere manier worden geinstalleerd?
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden en sorry voor de lastige vragen ;-)
Groetjes van Lieven
1. Helaas ben ik dat nog niet tegengekomen...terwijl ik jou model al zeker weleens geinstalleerd heb met linux.
2. Wil je het scherm mooi gevuld hebben, dan moet je eens gaan kijken bij
Applications>Instellingen>MonitorinstellingenEn daar dezelfde resolutie selecteren maar dan met een andere Hz frequentie, bv 1024x768@
70. Speel daar eens mee, dan zul je zien dat de beeldvulling van bijvoorbeeld 60Hz, 70Hz of 72Hz totaal van elkaar verschillen.
3. Nee, als het goed is verschijnt er een icoontje voor de CD-drive op het bureaublad, wanneer er een CD in zit.
Net zoals bij Mac OS (X), waarbij je ook niet op een eject knopje kunt drukken, moet je dus rechtermuisknop klik doen op de CD-Rom en dan eject/uitwerpen kiezen.
4. Helaas is voor je pukmuis, LINUX dus niet specifiek gemaakt voor de Apple Macintosh. Je kunt beter voor het gebruik van LINUX op een Mac een normale USB muis halen.
Toevallig weet ik dat bij Het Onderdelenhuis ze USB-muizen verkopen die perfect passen bij een Mac, ze zijn van het merk Sweex.
5. Ben je al op de Source-O-Matic pagina geweest van Ubuntu-NL?
http://www.ubuntu-nl.org/source-o-matic/Daar kun je een perfecte sources.list voor PPC laten genereren.
De optie
Medibuntu multimedia packages moet je zeker aanvinken, daarmee zorg je er dus voor dat je JAVA kunt installeren.
Alleen is er dus geen Sun Java maar IBM Java!
Dus na het vervangen van je huidige sources.list, doe je
sudo aptitude update,
nu start je synaptic op en zoek op de volgende termen:
IBM java dan vind je het vanzelf.

Voor flash zit er een vervanger voor flashplugin-nonfree, daarvoor bestaat er namelijk helaas geen PPC-versie, de vervanger heet Gnash, maar haalt het in de verre verste niet bij de flashplugin voor de normale PC.