@Arjen Douma:
vanuit de herstelmodus kan ik altijd opstarten. Heb alle USB aansluitingen losgekoppeld. Heb een controle bestandssysteem uitgevoerd (fcsk, als ik het goed onthouden heb). De output daarvan is het aantal bestanden met tussen haakjes 0,2% niet aaneengesloten bestanden. Wat ik daarmee moet weet ik niet, maar dat lijkt me niet echt belangrijk. Daarna alle USB opstartmogelijkheden in de BIOS uitgeschakeld. Nu staat op 1 de harddisk en op 2 het cd/dvdrom station. De rest is dus 'disabled'.
Het heeft allemaal geen effect, niet met de randapparatuur aangesloten en niet zonder de randapparatuur. Soms doet hij het wel, maar meestal niet.
De meldingen zijn verschillend. Meestal geeft hij aan *checking battery state... [OK].
Soms geeft hij de melding couldn't write bytes Broken pipe
En soms geeft hij 2 meldingen: saned disabled; edit /etc/default/saned (heb in dat bestand gekeken, maar weet niet wat ik er mee moet doen)
en daarbij weer de melding: *checking battery state... [OK]
[Overigens geeft hij bij mijn laptop, waar Ubuntu 12.04 opstaat i.p.v. Xubuntu dezelfde meldingen bij het opstarten, maar de laptop start daarna gewoon op.]
@Paul Matthijse:
Ik heb geen andere batterij bij de hand en kan dat nu dus ook niet testen. Maar het lijkt me stug dat die (bijna) leeg is, omdat hij vanuit Grub zonder enig probleem Windows XP wel opstart en ik ook de systeemtijd niet hoef bij te stellen. Als de batterij leeg is, dan (is mijn ervaring bij vorige oude pc's) moet je eerst de tijd instellen, voordat de pc verder gaat.