Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?  (gelezen 12847 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #25 Gepost op: 2014/04/10, 00:00:39 »
Senior web heeft geen kennis over Linux en distributies.
Ze noemen het wel als alternatief voor XP, maar
SeniorWeb vindt daarom dat Linux zeker een alternatief is voor XP, maar alleen als u al goed overweg kunt met de computer.
Ah, gelukkig heb je voor Windows geen kennis nodig. Alleen maar die 16 handige buurjongens die voor jou de anti-virus, firewall, anti-malware en tooltjes als cc-cleaner installeren en onderhouden; en natuurlijk voor de regelmatige her-installatie (als de AV weer eens gefaald heeft). Maar verder is het heeeeeeeeel eenvoudig......
(tsjonge, over tunnelvisie gesproken)

Offline PKing

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #26 Gepost op: 2014/04/10, 09:55:30 »
Nou nou ik denk dat Seniorweb wel gelijk heeft :rolleyes:

Mijn schoonmoeder draait al 6 jaar met XP, ik heb daar hooguit 1x per jaar wat schoonmaakacties op uitgevoerd, en ze heeft nog nooit een crash gehad.
Mijn vrouw idem dito en die klikt echt overal op :-* en draait nu W7.
Maar die ga ik nog wel van W7 naar Linux zetten

Pas op he in een tunnel kun je aan beide kanten het licht zien :evil:

Aangezien haar zoon vindt dat ze best met een touchscreen en W8.1 moet kunnen werken, en hij alles betaald verwacht ik dat daar ook geen extra problemen zullen ontstaan.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline palm

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #27 Gepost op: 2014/04/10, 11:11:05 »
Gewoon een draadje om eens te peilen of steunpunten, of sympathisanten en vrienden, enzovoorts, al vele installaties hebben moeten doen.

Ik merk voor mezelf dat er bij deze doelgroep enige laksheid toch waar te nemen is;  'ik heb toch de nieuwste Firefox' , 'ik mail alleen wat', 'ik kijk alleen maar een YouTube filmpje' enzovoort zijn meestal de excuses om NIET meteen over te stappen.

Persoonlijk heb ik op heden 6 installaties kunnen begeleiden en 12 mensen advies gegeven om Xubuntu als vervanger te nemen voor XP (veelal adviseer ik toch een dualboot met een minimumpartitie voor XP) ; maar ik vind de 'opkomst' toch behoorlijk laag, verrassend laag.

Maar zoals eerder gezegd: er zijn er die daar echt totaal niet van wakker liggen op dit moment.

En hoe zit het bij jullie? Merken jullie enige vooruitgang voor Linux ?
Te weinig,,.
De mensen geloven nog altijd niet in het gratis linux verhaal.
Blijkbaar is de enige reden voor het xp stopzetten het aanzwengelen van de verkoop windows computers.
En iedereen loopt er blindelings in.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #28 Gepost op: 2014/04/10, 11:19:08 »
Nog even OffTopic:
Nou nou ik denk dat Seniorweb wel gelijk heeft :rolleyes:
Ze worden gesponsord door MicroSoft (vermoed ik) en wiens brood met eet ........
Maar waarom dan wel OS-X, IOS en Android ondersteunen en geen enkele Linux distro, terwijl er velen zijn die het gebruiken.
Toen het forum er nog was, vonden daar leuke gesprekken plaats en werd er van elkaar geleerd, moeilijke vragen werden (door mij) doorverwezen naar het Ubuntu-nl.org forum :lol:
Nu hebben ze clubs, maar voor Linux is geen plaats meer.
Gaat het over veiligheid en begin je over Xubuntu, dan heeft dat niets met veiligheid te maken?
Het argument van SW is, dat de kennis ontbreekt, maar ze vergeten dat die kennis er wel degelijk is en steeds verder wordt uitgebreid.
m.i. een gemiste kans voor Seniorweb.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/10, 11:20:41 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline PKing

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #29 Gepost op: 2014/04/10, 11:25:13 »
Ik denk dat Seniorweb een punt heeft wanneer je er vanuit gaat dat veel oudere mensen weinig weten van computers.
En ze daarom de makkelijkste weg kiezen, wat niet perse de beste weg hoeft te zijn.
Maar als er een verdienmodel aan Seniorweb ten grondslag ligt zullen ze altijd die weg volgen die het meest opbrengt :-*
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #30 Gepost op: 2014/04/10, 11:51:22 »
Mijn schoonmoeder draait al 6 jaar met XP, ik heb daar hooguit 1x per jaar wat schoonmaakacties op uitgevoerd, en ze heeft nog nooit een crash gehad.
Als iemand anders het systeem moet onderhouden, dan betekent dat toch gewoon dat de gebruiker er wel kennis van moet hebben (ook al kan diegene dat uitbesteden)?

Ennuuuuuh, mijn schoonmoeder draait al jaren Ubuntu, heb er nog nooit iets aan hoeven te doen (maar dit is geen wedstrijd, toch?).

Citaat
Pas op he in een tunnel kun je aan beide kanten het licht zien :evil:
Tuurlijk, alleen je kunt me niet vertellen dat je voor Windows geen kennis nodig hebt (dat wordt impliciet door SW beweerd), want dat is dus niet zo.

Blijkbaar is de enige reden voor het xp stopzetten het aanzwengelen van de verkoop windows computers.
En iedereen loopt er blindelings in.
Dat valt toch hard tegen (voor Microsoft en de detailhandel dan):
http://www.nu.nl/tech/3748328/pc-markt-blijft-krimpen-ondanks-vervanging-windows-xp.html
« Laatst bewerkt op: 2014/04/10, 11:56:38 door markba »

Offline PKing

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #31 Gepost op: 2014/04/10, 12:07:48 »
Het punt is dat mijn schoonmoeder van 79 en velen met haar, altijd een probleem met computers zullen houden ongeacht het OS wat er op draait.
Dus diegene die  voor dat soort mensen een nieuw OS moeten installeren zullen het zo vertrouwd mogelijk proberen te houden.
Uit de aard der dingen zal dat dus heel vaak Windows blijven, want W7 is nog steeds in gebruik en kun je gewoon de klassieke (XP) look meegeven.

Ikzelf zit te kort in deze Linux materie om iemand zonder enige kennis van computers Linux aan te raden, maar mijn ervaring tot nu toe is dat er gewoon enige kennis vereist is om Linux te draaien.

We gaan wel mijn schoonmoeder plagen met 8.1 en een touchscreen, en misschien wordt ze daar zo gek van dat het toch Linux wordt.....

Mijn zwager heeft een bedrijf in/met computers dus licenties is geen probleem, om eens goed te lachen met zijn moeder :D
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #32 Gepost op: 2014/04/10, 12:34:11 »
Ja, Linux vereist echt wel computerkennis. Gelukkig maar dat we grafische distro's hebben waardoor we die kennis niet altijd nodig hebben.

Touchscreen werkt trouwens ook prima op Ubuntu en Arch met GNOME Shell (vooral die laatste gebruiken we), zo is mijn ervaring en mijn ouders' ervaring met resp. mijn laptop en hun computer. En nee, geen kennis nodig, de touchscreens werken out-of-the-box :)

Offline palm

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #33 Gepost op: 2014/04/10, 12:41:02 »
Het punt is dat mijn schoonmoeder van 79 en velen met haar, altijd een probleem met computers zullen houden ongeacht het OS wat er op draait.
Dus diegene die  voor dat soort mensen een nieuw OS moeten installeren zullen het zo vertrouwd mogelijk proberen te houden.
Uit de aard der dingen zal dat dus heel vaak Windows blijven, want W7 is nog steeds in gebruik en kun je gewoon de klassieke (XP) look meegeven.

Ikzelf zit te kort in deze Linux materie om iemand zonder enige kennis van computers Linux aan te raden, maar mijn ervaring tot nu toe is dat er gewoon enige kennis vereist is om Linux te draaien.

We gaan wel mijn schoonmoeder plagen met 8.1 en een touchscreen, en misschien wordt ze daar zo gek van dat het toch Linux wordt.....

Mijn zwager heeft een bedrijf in/met computers dus licenties is geen probleem, om eens goed te lachen met zijn moeder :D
Perceptie.
Ik heb acht maanden geleden een oudere persoon zijn computer overgezet naar kubuntu met deze wallpaper:
http://img1.wikia.nocookie.net/__cb20131229165534/logopedia/images/b/bd/Windows-10.png
Als niemand het die persoon zal zeggen, zal die het nooit weten.
Hij liet mij zes maand geleden weten dat windows veel verbeterd is,,,

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #34 Gepost op: 2014/04/10, 12:48:08 »
Perceptie.
Ik heb acht maanden geleden een oudere persoon zijn computer overgezet naar kubuntu met deze wallpaper:
http://img1.wikia.nocookie.net/__cb20131229165534/logopedia/images/b/bd/Windows-10.png
Als niemand het die persoon zal zeggen, zal die het nooit weten.
Hij liet mij zes maand geleden weten dat windows veel verbeterd is,,,

Inderdaad perceptie. Mijn opa is helemaal verknocht aan zijn smartphone met Android (hij is net een 14-jarige met een smartphone wat dat betreft =D) en is nu aan het kijken voor een nieuwe smartphone, hij weet nog niet welk OS. Op de computer gebruikt ie nog Windows 7, maar ik heb hem ook al eens kennis laten maken met Ubuntu en hij vond het best fijn werken. Hij heeft ook al eens nieuw RAM-geheugen in zijn PC geplaatst, zonder hulp.
En hij is 80 (bijna 81).

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #35 Gepost op: 2014/04/10, 13:20:01 »
Ikzelf zit te kort in deze Linux materie om iemand zonder enige kennis van computers Linux aan te raden, maar mijn ervaring tot nu toe is dat er gewoon enige kennis vereist is om Linux te draaien.
Geldt dus ook (mss wel meer) voor Windows (al besef je dit mss zelf niet/meer). En ja, het is andere kennis...... Kortom, aangezien je voor allebei kennis nodig hebt, speelt dat geen rol in de keuze van het OS. En nogmaals, SeniorWeb beweert anders......

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #36 Gepost op: 2014/04/10, 13:57:38 »
Met XP (die ik vanaf dag 1 heb gedraaid) kon ik lezen en schrijven. Alles wist ik te vinden......familie vroeg me hoe ik aan al die kennis kwam als ik hun register weer eens op moest schonen en de virus en andere troep eraf moest halen.
Ik zei dan dat je dat vergaard door het zelf te doen en niet bang te zijn dat je iets verknald.
Dit is dus de kennis waarvan de meesten vergeten zijn dat ze die ooit hebben moeten opdoen. Als je die kennis hebt, dan gaat alles op de automatische piloot, logisch. Maar komt er iets nieuws, dan moet men opnieuw iets leren, en dan heet het dat het oude systeem je daar zogenaamd geen kennis voor nodig hebt (zijn ze vergeten dan.....). Mensen zijn blijkbaar heeeeeel kort van memorie......
(moeizame discussie altijd, zoiets)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #37 Gepost op: 2014/04/10, 14:03:46 »
Ipad met Android was geen probleem voor vriendlief
Bestaat dat dan?
IOS vervangen door Android ....... of gooien we dingen door elkaar?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline PKing

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #38 Gepost op: 2014/04/10, 14:06:45 »
Lol dan ga ik ook een ipad halen.......haat mac OS nl....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #39 Gepost op: 2014/04/10, 14:34:47 »
Ipad met Android was geen probleem voor vriendlief
Bestaat dat dan?
IOS vervangen door Android ....... of gooien we dingen door elkaar?

Als dat zou gebeuren zou Steve Jobs zich waarschijnlijk omdraaien in zijn graf...

OT: Ja, ik vind het ook altijd maar vreemd. Bij de computer is het klagen dit, klagen dat. Maar een nieuw OS op een smartphone/tablet aanleren (en soms ook switchen, bijv. van iOS naar een Android-telefoon of Windows Phone) is allemaal geen probleem.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #40 Gepost op: 2014/04/10, 21:48:23 »
je weet heus wel wat ik bedoel.
Ja en nee.
Zo'n verschrijving ben ik niet van je gewend, daarbij is Android opensource, er is ook een x86 versie dus waarom kan niet iemand een versie voor de Apple tablet maken?
Google zou het alleen maar toejuichen :lol:
Sorry, excuses en het spijt me, wanneer ik je beledigd heb.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #41 Gepost op: 2014/04/10, 22:02:16 »
Maar ik merk wel dat Almere wat betreft steunpunt zijn, dat het nogal verkeerd in het land ligt.
Misschien vertel je het verkeerd? (kan dat dan ....)
Zelf zeg ik:
Xubuntu is snel, veilig, stabiel en goed, je kunt er alles mee, maar ......
het gebruik van programma's die geschreven zijn voor Windows zullen niet meer werken, maar gelukkig zijn er meer dan 40.000 gratis alternatieven.
Een nieuwe computer kost een hoop geld en moeite om aan de nieuwe Windows te wennen.
Dit is gratis en kost ook moeite, maar je hoeft geen geld uit te geven.

Vooral dat laatste doet het :lol:

dat geef ik ook vaak aan, dan kijkt men vreemd op en begint direct met dat het wel niet goed zou zijn...
ondertussen heb ik reeds 2 vrienden overgezet van XP naar Xumbuntu, dit omdat het oudere laptopjes waren
maar beiden vinden het geweldig!
een van hun heeft kort geleden een nw Appel nootbook gekocht en kon er geen usb film op afspelen
op zijn HP van 2006 draaide het dus prima met Xubuntu.
de volgende dag ging hij even langs zijn plaatselijke PC boer voor een wifi dongel, vraagt de verkoper voor welk systeem? Hij voor Xubuntu!  verkoper wat??  dat heb ik niet en ook geen hardwere voor sorry...

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #42 Gepost op: 2014/04/10, 22:42:19 »
je weet heus wel wat ik bedoel.
Ja en nee.
Zo'n verschrijving ben ik niet van je gewend, daarbij is Android opensource, er is ook een x86 versie dus waarom kan niet iemand een versie voor de Apple tablet maken?

Waarom dat niet kan is heel simpel: gesloten, gesigneerde bootloader en geen manier om die te hacken/omzeilen. Dat maakt booten van iets anders dus zo goed als onmogelijk.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #43 Gepost op: 2014/04/11, 08:53:15 »
gesloten, gesigneerde bootloader en geen manier om die te hacken/omzeilen. Dat maakt booten van iets anders dus zo goed als onmogelijk.
Dat wist ik niet, toch fijn al dit soort gesloten rommel.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #44 Gepost op: 2014/04/13, 20:21:13 »
Voor 2 gebruikers een upgrade naar Linux mint xfce gemaakt (jammer dat xubuntu 14.4 nog niet uit is). Installatie is het kleinste probleem. Ik heb al heel wat tijd aan uitleg moeten spenderen (de gebruikers hebben een vrij summiere pc-kennis).

Maar wat ik in het geheel niet begrijp is het volgende. Microsoft laat zijn gebruikers in de steek - krijgen een spreekwoordelijke trap in het achterste. En wat doen die gebruikers dan? Ze grijpen massaal terug naar de producten van Microsoft. Nee, eerlijk gezegd, een bedrijf dat me in de steek laat, daar koop ik geen zaken meer van.

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #45 Gepost op: 2014/04/13, 20:57:52 »
Voor 2 gebruikers een upgrade naar Linux mint xfce gemaakt (jammer dat xubuntu 14.4 nog niet uit is). Installatie is het kleinste probleem. Ik heb al heel wat tijd aan uitleg moeten spenderen (de gebruikers hebben een vrij summiere pc-kennis).

Maar wat ik in het geheel niet begrijp is het volgende. Microsoft laat zijn gebruikers in de steek - krijgen een spreekwoordelijke trap in het achterste. En wat doen die gebruikers dan? Ze grijpen massaal terug naar de producten van Microsoft. Nee, eerlijk gezegd, een bedrijf dat me in de steek laat, daar koop ik geen zaken meer van.

Mensen zijn kuddedieren. Veel mensen klaagden over de Samsung Galaxy S2/S3, maar bij de S4 gingen ze massaal hun S2/S3 upgraden naar de S4 ??? En zo gaat dat met veel producten.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #46 Gepost op: 2014/04/13, 21:18:41 »
Maar wat ik in het geheel niet begrijp is het volgende. Microsoft laat zijn gebruikers in de steek - krijgen een spreekwoordelijke trap in het achterste.
Microsoft ondersteund producten 10 jaar. Ter vergelijking, de Ubuntu LTS versie wordt maximaal 5 jaar na uitgave ondersteund.
Wie kort geleden nog een computer met Windows XP heeft gekocht heeft zich (door de verkoper) iets “goedkoops” laten aansmeren of is misschien ingegaan op een “voordeel-aanbieding” zonder te begrijpen waarom “goedkoop duurkoop” is.
Misschien was het idee bij aanschaf van de computer (inclusief besturingssysteem) dat deze eeuwig (lees: langer dan 5 jaar) mee kon. Helaas, zo werkt het blijkbaar niet altijd.
Wie de computer langer en veilig wil gebruiken met een ondersteunde GNU/Linux wens ik veel succes, dat blijkt vaak mogelijk. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #47 Gepost op: 2014/04/13, 21:33:51 »
Maar wat ik in het geheel niet begrijp is het volgende. Microsoft laat zijn gebruikers in de steek - krijgen een spreekwoordelijke trap in het achterste.
Microsoft ondersteund producten 10 jaar. Ter vergelijking, de Ubuntu LTS versie wordt maximaal 5 jaar na uitgave ondersteund.

Als we het dan toch over ondersteuning hebben: kijk eens hoe lang Red Hat zijn Linux-distro ondersteunt ;)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #48 Gepost op: 2014/04/13, 22:50:50 »
En laten we niet vergeten dat de volgende LTS-versie steeds gratis is, terwijl de volgende Windows-versie telkens geld kost! Ubuntu-gebruikers hebben daardoor geen financiële motieven om met oude versies te blijven werken.

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #49 Gepost op: 2014/04/13, 23:50:41 »
En laten we niet vergeten dat de volgende LTS-versie steeds gratis is, terwijl de volgende Windows-versie telkens geld kost! Ubuntu-gebruikers hebben daardoor geen financiële motieven om met oude versies te blijven werken.

Sterker nog: als je computer de volgende Ubuntu LTS niet aankan (zoals XP vs 7, bijv.), dan kun je altijd nog een 'stapje lager' gaan en Xubuntu LTS of Bodhi (Bodhi heeft alleen maar LTS-uitgaven gebaseed op Ubuntu LTS) installeren. Dan heb je toch de nieuwste versie en LTS, maar zonder de iets hogere systeemeisen.