Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu One stopt ermee  (gelezen 36703 keer)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #25 Gepost op: 2014/04/04, 23:48:51 »
gaan ze akkoord met gegevens verspreiden als een overheid ze daar om vraagt (dus de NSA zou ze zomaar kunnen vragen): http://www.linuxbsdos.com/2011/12/08/is-the-wuala-cloud-storage-service-truly-private/
Als de toepasselijke wetgeving (all applicable laws, including without limitation the laws of Switzerland) dat eist kunnen ze niet anders ("comply with any law or order "). Met Ubuntu One speelde dat ook:
We don't share your personal information with anyone except to provide you with services, products, to comply with the law, or to protect our rights
Bijvoorbeeld de hierboven aangehaalde owncloud-powered site zal ook met de geautoriseerde wetgever (moeten/willen) meewerken, ook al staat dat niet letterlijk vermeld in de gebruik- of privacyvoorwaarden, dat maakt geen verschil. De vraag blijft welke wetgeving van toepassing is (bijvoorbeeld in Zwitserland, Nederland of in de USA).
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #26 Gepost op: 2014/04/05, 00:03:13 »
Ja, bij OwnDrive zou dat inderdaad ook kunnen. Het enige wat er iets beter is aan OwnDrive is dat áls zou gebeuren wat jij beschrijft, dan kun je altijd nog de data migreren naar een Owncloud-server die je zelf opzet. Je kunt natuurlijk vanaf elke clouddienst wel migreren, maar Owncloud naar Owncloud (OwnDrive naar Owncloud) is wél een hele simpele migratie i.t.t. bijv. U1 --> Dropbox.

« Reactie #27 Gepost op: 2014/04/11, 18:38:20 »
Is er een goed backup-alternatief?

« Reactie #28 Gepost op: 2014/04/11, 20:09:33 »
Is er een goed backup-alternatief?

Microsoft OneDrive, Dropbox, Sparkleshare, Google Drive... Om er maar even een paar te noemen :)

« Reactie #29 Gepost op: 2014/04/12, 12:10:12 »
Het spijtige is dat je nu als steunpunt een deksel op je neus krijgt van mensen die die dienst gewoon gebruikten (zelfs met het oog op wat meer opslag = betalen ervoor) nu ineens dit fraaie U1 zien verdwijnen.
Uiteraard krijg je nu steeds meer de opmerking dat bij Linux Ubuntu alles maar tijdelijk is, en dat je steeds te kampen hebt met, veel, functieverlies van wat je had (even ffmpeg aanhalen, mp3-splitter enzovoort).
Bij Android is dat ook, sinds Google ermee stoeit, een opvallend feit dat je nu voor handige tooltjes meteen buiten de officiële pakketbronnen moet gaan om die functies alsnog te hebben.

Persoonlijk krijg ik het moeilijk verkocht om U1 dan in te ruilen voor Microsoft OneDrive of een andere externe dienst die plots van goedaardig naar zeer kwaadaardig omspringt.

Een heel jammere zaak dat U1 verdwijnt, zeker na zo'n kleine tijdsspanne van haar bestaan.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline vilamar

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2014/04/12, 21:18:32 »
Misschien ook een voorbode dat ubuntu-phone en -tablet er niet zullen komen.
Ubuntu One zou hier toch een mooie sync en backup mogelijkheid kunnen zijn.
Of wordt dit nu een 'externe' speler?

« Reactie #31 Gepost op: 2014/04/12, 21:29:54 »
Ubuntu One zou hier toch een mooie sync en backup mogelijkheid kunnen zijn.
Of wordt dit nu een 'externe' speler?

Dit zal wel een externe speler worden.

Een dropbox/ spideroak/ etc werkt gewoon goed op ubuntu dus er zijn nog genoeg mogelijkheden om bestanden te synchroniseren.

Contacten synchroniseren kunnen ze laten lopen via b.v. de onderdelen van ubuntu one die niet worden gestopt. Anders kan dat weer via 101 andere partijen zoals Google.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

« Reactie #32 Gepost op: 2014/04/12, 21:47:33 »

Uh, jawel? 1 van de 2 Ubuntu Phone-toestellen komt binnenkort op de markt en de andere volgt vrij snel daarna.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #33 Gepost op: 2014/04/21, 18:23:54 »
Sorry, oud nieuws maar voor wie dit niet had meegekregen: bump
De Ubuntu One fileservice stopt per 1 juni 2014 en 2 maanden later op 31 juli 2014 worden alle Ubuntu One bestanden gewist.

De Ubuntu One software voor Ubuntu en Windows synchroniseert de map ~/Ubuntu\ One. De bestanden in deze map (op je eigen computer) worden niet gewist. Dus geen reden voor paniek.
In Ubuntu 14.04 LTS wordt de Ubuntu One fileservice niet meer automatisch geïnstalleerd. Bestanden worden dus mogelijk al niet meer gesynchroniseerd als je 14.04 LTS gebruikt.
(De Ubuntu One Android App synchroniseert niet alles automatisch en mogelijk zijn maar een deel van de Ubuntu One bestanden op de Android aanwezig)

Je kan hebben ingesteld dat bepaalde mappen niet worden gesynchroniseerd op de computer. Voor de zekerheid kan je inloggen op https://one.ubuntu.com om uit te sluiten dat je bestanden kwijt raakt (bijvoorbeeld de map “Sent to Ubuntu One”).

Zomaar een tip voor wie het maximale wil: Op de website van Ubuntu One kan je kiezen voor “Recover deleted files”. Daarmee kan je gewiste bestanden terughalen. Nu nog wel, na juli niet meer.
p.s. “Recover delete files” duurt even, geef het een paar minuten maar door nogmaals “Recover deleted files” te kiezen kreeg ik nog oudere bestanden terug (mogelijk was dat toeval anders tip#2).
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #34 Gepost op: 2014/04/21, 23:19:35 »
In Ubuntu 14.04 LTS wordt de Ubuntu One fileservice niet meer automatisch geïnstalleerd.
Heb vandaag eens geprobeerd om een Xubuntu 13.04 automatiek te laten upgraden naar 14.04. Als ik het goed heb gezien tussen alle bestanden die nieuw geïnstalleerd werden, bestanden die geüpdated zouden worden en bestanden die verwijderd zouden worden - dat Ubuntu One in de laatste categorie was opgenomen. Geen 100% zekerheid, wel 90%. En: U1 is niet meer te vinden bij Instellingen, dus hij of zij is kennelijk echt weg.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #35 Gepost op: 2014/04/22, 00:01:35 »
Je kan hebben ingesteld dat bepaalde mappen niet worden gesynchroniseerd op de computer. Voor de zekerheid kan je inloggen op https://one.ubuntu.com om uit te sluiten dat je bestanden kwijt raakt (bijvoorbeeld de map “Sent to Ubuntu One”).
Dat kan je vooral ook in de instellingenbeheerder op de PC in kwestie hebben ingesteld. Kijk in de rubriek Persoonlijk > Ubuntu One of al de gewenste mappen lokaal gesynchroniseerd worden! En dat zie je dan niet op de website!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #36 Gepost op: 2014/05/14, 07:44:47 »
A-we-speak ben ik aan het migreren naar owndrive.com (= gehoste Owncloud). Het uploaden ging goed. Je hebt voor het gratis account maar 1 GB, dus ik heb wat moeten snoeien.

Wat al meteen opviel (tov U1:
- (webinterface) een galerij (voor je afbeeldingen én muziek), wordt dynamisch gegenereerd
- (webinterface) zoeken door je bestanden
- (webinterface) bestanden (txt/odt) meteen bewerken; in de browser
- (webinterface) odt-bestanden tegelijkertijd met meerdere (!) mensen bewerken
- (webinterface) preview van pdf, video/audio-bestanden
- (client) erg veel info (in tegenstelling tot U1 waar het heel erg vaag bleef (via de terminal had je wel veel info)
- (client) uploaden gaat met volledige snelheid (U1 werkte erg fuzzy wat dat betreft en was vaak niet vooruit te branden)

Vooralsnog tevreden; moet dan nog wel al mijn gesyncte stations (6x) omzetten. Dit is een testfase, hierna wil ik OC zelf gaan hosten, ben ik meteen van alle limieten af en heb ik zelf alles onder controle. Maar voorlopig ziet het er goed uit!!!

Edit. Het blijkt dat U1 onbetrouwbaar is: tijdens een controle bleek dat een aantal bestanden niet aanwezig was op de schijf maar wel in de cloud. Hmmm, dat wil je dus niet.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/14, 10:01:15 door markba »

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #37 Gepost op: 2014/05/14, 08:51:02 »
Dit is een testfase, hierna wil ik OC zelf gaan hosten, ben ik meteen van alle limieten af en heb ik zelf alles onder controle. Maar voorlopig ziet het er goed uit!!!
Houdt dat in dat je de betrokken PC, waarop OC gehost wordt, 24/7 aan moet hebben staan dan? Dat gaat niet anders, wel? De host én de betrokken client moeten beide aanstaan, anders is syncen niet mogelijk.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2014/05/14, 09:04:55 »
Dat houdt inderdaad in dat je zelf een server opzet, die je onderhoudt en die toegankelijk is van buitenshuis. Onze huisabonnementjes met variabele IP nummers zijn daar niet echt geschikt voor.

Offline markba

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2014/05/14, 09:06:03 »
Dit is een testfase, hierna wil ik OC zelf gaan hosten, ben ik meteen van alle limieten af en heb ik zelf alles onder controle. Maar voorlopig ziet het er goed uit!!!
Houdt dat in dat je de betrokken PC, waarop OC gehost wordt, 24/7 aan moet hebben staan dan? Dat gaat niet anders, wel? De host én de betrokken client moeten beide aanstaan, anders is syncen niet mogelijk.
Klopt.

Onze huisabonnementjes met variabele IP nummers zijn daar niet echt geschikt voor.
Met dynamisch dns (bv http://duckdns.org/, dyndns is niet meer gratis) kom je een eind. Bovendien blijkt het met dat wisselen van dat IP-adres ook wel mee te vallen. Zelf heb al jaaaaren hetzelfde adres.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/14, 09:10:34 door markba »

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #40 Gepost op: 2014/05/14, 10:18:15 »
Dat wisselen van een IP adres is voor mij geen serieus beletsel. Maar de electriciteitskosten zijn een ander punt. Ik heb hier nog een erg leuke Shuttle staan, die perfect op Xubuntu 14.04 draait. Maar zo'n ding verbruikt 300 watt. Dat is dan bijna 600 euro aan stroomkosten per jaar en 50 euro per maand. Daar heb je 1500 GB voor bij Owncloud.

Offline markba

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2014/05/14, 10:54:48 »
Dat wisselen van een IP adres is voor mij geen serieus beletsel. Maar de electriciteitskosten zijn een ander punt. Ik heb hier nog een erg leuke Shuttle staan, die perfect op Xubuntu 14.04 draait. Maar zo'n ding verbruikt 300 watt. Dat is dan bijna 600 euro aan stroomkosten per jaar en 50 euro per maand. Daar heb je 1500 GB voor bij Owncloud.
Je kunt een miniservertje neerzetten (x86).  Of je gaat aan de slag met Raspberry Pi.
http://www.instructables.com/id/Raspberry-Pi-Owncloud-dropbox-clone/

« Reactie #42 Gepost op: 2014/05/14, 11:46:31 »
Ik heb hier nog een erg leuke Shuttle staan, die perfect op Xubuntu 14.04 draait. Maar zo'n ding verbruikt 300 watt.
Hallo Just,
weet je dat zeker? Ik heb even bij mijn leverancier gekeken en een van de duurste Shuttle's verbruikt 90W, bij de goedkopere modellen staat geen vermelding. En 300W voor zo'n klein kastje, dat gaat heel warm worden lijkt me. De processoren die erin zitten, trekken in de verste verten geen 300W...

« Reactie #43 Gepost op: 2014/05/14, 11:46:47 »
Zet gewoon een Raspberry Pi op inderdaad. En bovendien: je kunt hem bijv. 's nachts uitzetten. Als je slaapt, hoef je toch niet bij je bestanden ;)

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #44 Gepost op: 2014/05/14, 12:13:47 »
Een Raspberry Pi is wel een erg leuk idee! Puur even voor de lol en de wetenschap :D - zo'n klein ding kost dan nog een 5 euro per maand en daarvoor heb je 50 GB bij Owncloud. De prijzen daar zijn toch wel erg interessant in dit licht gezien. Aan 50 GB heb ik persoonlijk meer dan genoeg.

@Paul, Ik heb die oude Shuttle uit de kast getrokken en op zijn buik gelegd. 240 Watt voeding. Nu is dat niet het verbruik, maar zelfs idle is dan een Raspberry Pi nog wel attractief (en erg leuk).

Interessant om de kosten van zelf hosten of extern hosten in dit licht te bezien.

Offline markba

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2014/05/14, 12:23:27 »
@Paul, Ik heb die oude Shuttle uit de kast getrokken en op zijn buik gelegd. 240 Watt voeding. Nu is dat niet het verbruik, maar zelfs idle is dan een Raspberry Pi nog wel attractief (en erg leuk).
Zo kun je het verbruik niet meten, want die 240W is dan het *maximum*. Als je dat goed wilt meten kun je  een verbruiksmeter er tussen hangen. Een tijdje geleden heb ik dat gedaan en de meeste huis-tuin-en-keuken PC's kwamen rond de 100W uit.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #46 Gepost op: 2014/05/14, 12:29:52 »
Ik schreef dan ook: "Nu is dat niet het verbruik" en verder draait die Shuttle vast 90% van de tijd idle. Daarom vergeleek ik hem idle op idle met de Rasp.

« Reactie #47 Gepost op: 2014/05/14, 13:15:51 »
@Vistaus: weet jij of OneDrive (de app) werkt in Wine ?

Ben al bezig om mensen te laten omschakelen, maar in goede aarde valt het niet bij de meesten.

Dus: de kapitaalkrachtigen laat ik een eigen servertje opzetten ; heb je beste en meeste eigen controle.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #48 Gepost op: 2014/05/14, 13:24:48 »

Geen idee, niet uitgeprobeerd. Ik upload alles gewoon via de knop Uploaden op de OneDrive-website :)

Offline markba

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2014/05/14, 13:31:07 »
Ik kan me niet voorstellen dat een app onder Wine netjes met realtime-veranderingen aan het bestandssysteem goed kan omgaan. En dat is toch wel een eerste vereiste die je mag stellen aan een sync-client..... (dat meteen wordt gedetecteerd dat een bestand aangepast is zonder een volledige scan te hoeven doen).

Naar verluidt (ik gebruik het zelf niet) heeft de Dropbox-client wel native integratie. De Owncloud-client doet het iig prima wat dit betreft.

Geen idee, niet uitgeprobeerd. Ik upload alles gewoon via de knop Uploaden op de OneDrive-website :)
Het fijne van een sync-dienst is dat de bestanden ook echt lokaal staan, want dan kun je er ook wat mee (bv bewerken). En daarvoor het je een sync-client nodig, liefst zo native mogelijk (zie boven).
« Laatst bewerkt op: 2014/05/14, 13:33:24 door markba »