Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Paswoord vergeten van Life-USB  (gelezen 1296 keer)

Paswoord vergeten van Life-USB
« Gepost op: 2014/04/01, 20:15:07 »
Vorig jaar maakte ik een Life-USB aan met Ubuntu 13.04.
Vandaag gebruikte ik die Life-USB en wou een upgrade uitvoeren. Daarvoor moest ik het paswoord ingeven ... maar dat was ik vergeten na al die tijd ... :-(
Ik heb op verschillende sites al methodes gevonden om een paswoord te resetten van Ubuntu maar die methode (Rechter Shift toets indrukken bij starten en kiezen voor de Herstelmodus) werkt niet bij een Life-USB.
Weet iemand een oplossing ?
Ik kan natuurlijk een nieuwe Life-USB aanmaken, maar ik vraag me af of het ook anders kan ?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Paswoord vergeten van Life-USB
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/01, 20:23:09 »
Helaas, een nieuw wachtwoord instellen kan alleen met beheerrechten (daar moet je het wachtwoord voor weten) of in de Herstelmodus.
Mogelijk kan je een andere toets proberen tijdens het opstarten om in de Herstelmodus te kunnen, de Esc toets wellicht?
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WachtwoordVergeten
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Nero

  • Lid
Re: Paswoord vergeten van Life-USB
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/01, 20:30:16 »
Mogelijkheden om in het GRUB-menu te komen:
Shift-toets - ik dacht de linker toets, maar kan verkeerd zijn. L en R shift gelijk proberen?
ESC-toets

In Grub kiezen voor herstelmodus, en daarin command shell (opdrachtprompt).

Om het wachtwoord te wijzigen dien je wel de / partitie in RW te mounten. Standaard is deze in read-only.

Dit kan je doen door volgende opdrachtregel:
mount -o remount,rw /Daarna geef je
passwd <gebruikersnaam>

Re: Paswoord vergeten van Life-USB
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/01, 20:32:23 »
Als ik de helptoets indruk bij het opstarten wordt er expliciet gemeld dat er geen herstelmodus mogelijk is via de life-USB.
Dus vrees ik dat dit een hopeloze zaak is ?
Bedankt in elk geval voor je antwoord, testcees.

Offline Nero

  • Lid
Re: Paswoord vergeten van Life-USB
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/01, 20:47:00 »
Even iets over 't hoofd gezien:

Bedoel je een geïnstalleerde versie op USB stick of gaat het hier gewoon om een live-cd/dvd die op een stck is geplaatst?

In het eerste geval zou je toch in een grub-menu moeten komen waar de herstel modus in aanwezig is, tenzij je bij de configuratie van GRUB expliciet hebt aangegeven géén herstelmodus te willen.

In het tweede geval gewoon de stick wissen en de nieuwe versie van de live-cd/dvd er op zetten.

Re: Paswoord vergeten van Life-USB
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/02, 10:24:06 »
Het gaat inderdaad over de tweede versie: een live CD/DVD die op stick gezet is.
Ik las ergens dat er ook een mogelijkheid bestaat om via een live-CD te werken om het paswoord van een ubuntu te resetten ... gaat het dan ook niet in omgekeerde richting ? Ik bedoel: kan ik vanop mijn geïnstalleerde Ubuntu niet de live-stick benaderen om het paswoord ervan te resetten ?

Offline Nero

  • Lid
Re: Paswoord vergeten van Life-USB
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/02, 10:38:04 »
De live cd/dvd heeft standaard als gebruiker ubuntu en zover ik weet geen paswoord.

Re: Paswoord vergeten van Life-USB
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/02, 11:02:32 »
Hoe kan ik dan de updates laten installeren ? Of is dat zinloos voor een live-USB ?

Offline Nero

  • Lid
Re: Paswoord vergeten van Life-USB
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/02, 11:52:25 »
Zoals eerder gemeld: gewoon de nieuwe iso op de usb stick zetten. De live cd heeft geen afzonderlijke updates.

Re: Paswoord vergeten van Life-USB
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/02, 16:37:27 »
Het besluit is dus (als ik je goed begrijp) dat ik het paswoord NIET KAN vergeten zijn,  want er is er nooit een geweest !?
Dan mag dit topic gesloten worden (maar OPGELOST is het in feite niet ...?)

Re: Paswoord vergeten van Life-USB
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/02, 18:06:21 »
Klopt
Een live-cd/dvd/usb heeft geen wachtwoord.
De live sessies zijn bedoeld voor uitproberen, installeren en problemen oplossen. Niet als een vast te gebruiken systeem.
Een wachtwoord is hierom zinloos.

Updates kan je wel uitvoeren met een live sessie, maar verdwijnen weer zodra je herstart.
Tenzij het een live-usb is waarvan is ingesteld dat het de gegevens moet onthouden.