Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Updates en paswoord - firmware  (gelezen 176 keer)

Offline Kurt DM

• Lid
Updates en paswoord - firmware
« Gepost op: 2014/04/01, 10:23:58 »
Vanmorgen heb ik ongeveer 96 MB updates ontvangen. Ik werk al een aantal weken met Ubuntu en dit is de eerste keer dat de update procedure me om mijn paswoord vraagt. Dit komt me vreemd over (eerder dat dit vroeger ook niet gebeurde). Kunnen jullie daar iets meer over zeggen?

Een tweede vraagje: bij de update werd onder meer "Firmware for Linux Kernel drivers" geïnstalleerd. Voor mij is firmware software ingebed in de hardware door de fabrikant (bv. van de harddisk). Wat wordt hier met firmware bedoeld?

Online Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
  • Steunpunt: Nee
Re: Updates en paswoord - firmware
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/01, 10:31:55 »
Vanmorgen heb ik ongeveer 96 MB updates ontvangen. Ik werk al een aantal weken met Ubuntu en dit is de eerste keer dat de update procedure me om mijn paswoord vraagt. Dit komt me vreemd over (eerder dat dit vroeger ook niet gebeurde). Kunnen jullie daar iets meer over zeggen?
Kan wellicht te maken hebben met een "zwaardere" categorie updates, zoals een nieuwe kernel. Vroeger (vroegâh...) moest je overigens altijd voor alle updates je wachtwoord inkloppen; dat hebben ze tegenwoordig behoorlijk verminderd.

Hoe het tegenwoordig precies zit, daar heb ik me niet in verdiept. In elk geval is het niet iets vreemds of verontrustends.

Citaat
Een tweede vraagje: bij de update werd onder meer "Firmware for Linux Kernel drivers" geïnstalleerd. Voor mij is firmware software ingebed in de hardware door de fabrikant (bv. van de harddisk). Wat wordt hier met firmware bedoeld?
Niet alle firmware is ingebakken. Kijk maar eens in je bestandssysteem onder /lib/firmware. Sommige apparatuur heeft niet alleen een stuurprogramma nodig, maar ook een firmwarepakketje.

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/01, 10:39:50 »
OK, Bedankt voor je reactie Pjotr

Offline Vistaus

• Webteam
    • vistaus
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/01, 11:36:48 »
Inderdaad Pjotr. Op zowel Linux als AmigaOS krijg ik zo nu en dan wel eens een firmware-update voor kerneldrivers, dus het is niet altijd ingebed in de hardware.