Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Toegang to server bij hostnaam  (gelezen 599 keer)

Offline MKe

• Lid
  • Steunpunt: Nee
[opgelost] Toegang to server bij hostnaam
« Gepost op: 2014/03/30, 14:46:10 »
Hoi,

Ik heb een NAS gekocht (qnap). Ik heb hierbij de Windows share aangezet. Nu kan ik vanaf onze ene windows machine de Nas zien onder zijn hostnaam. Op mijn Linux machines kan ik echter de nas alleen vinden via zijn ip-adres. Mounten van de netwerk share gaat prima via cifs, maar zou dat graag doen via de hostname van de NAS. Hoe krijg ik dat voor elkaar?
« Laatst bewerkt op: 2014/03/31, 21:00:42 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline jan11000

• Lid
Re: Toegang to server bij hostnaam
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/30, 15:32:32 »
Probeer eens in je hosts file de ip nummer met naam van de andere pc toe te voegen.
Misschien werkt je dns niet goed, hoe zijn je pc's verbonden.

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/30, 15:32:49 »
Even twee dingen: Een hostnaam en de NETBios naam zijn twee aparte dingen :)
En, er is niets mis met het ip adres gebruiken.

Uitleg van het eerste punt: Windows gebruikt voor een hoop dingen geen DNS hostnamen, maar NETBios....dit is een specifiek windows protocol en is niet afhankelijk van losse DNS servers.
Klinkt ideaal....maar dat is het alleen binnen je eigen netwerk, vandaar dat internet werkt met DNS.

Linux werkt wel standaard met DNS, vandaar dat je een machine niet gaat vinden op NETBios naam....alleen met cifs gaat je dat lukken.
Je kunt wel een beetje valsspelen als je graag toch een hostname wilt gebruiken: /etc/hosts.
Zou voor zich moeten spreken, gewoon een regeltje toevoegen:
12.34.56.78    hostname

Werkt met de meeste dingen onder linux.
Nadeel hiervan is wel dat als het ip adres van de NAS ooit veranderd, je de /etc/hosts bestanden op alle linux machines moet aanpassen.

Ik zou het gewoon op ipadres doen....werkt net zo goed.
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer

Offline MKe

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/31, 20:59:54 »
Ah, dat was me idd niet duidelijk, NETBios. Ik ben niet van plan om een dns server op te gaan zetten, dus het wordt ip adres dan. Bedankt!