Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Legacy Boot inschakelen op Windows 8.1 laptop  (gelezen 6424 keer)

Offline Stefan22

  • Lid
Legacy Boot inschakelen op Windows 8.1 laptop
« Gepost op: 2014/02/27, 13:17:54 »
Hallo,

Ik heb een Windows 8.1 laptop van HP waar ook UEFI en SecureBoot opstaat. Nu kan ik daar niet elk OS op installeren,  omdat niet elk OS goede ondersteuning heeft voor UEFI en SecureBoot (Ubuntu en Fedora wel). Maar wat als ik nou Legacy Boot inschakel, kan ik dan wel andere Linux distro's installeren die nog geen UEFI ondersteuning hebben?

Alvast bedankt

Re: Legacy Boot inschakelen op Windows 8.1 laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/27, 17:21:36 »
Kan je hier iets mee? http://itsfoss.com/guide-install-linux-mint-16-dual-boot-windows/
Is voor Mint, maar deze is toch gebaseerd op  Ubuntu.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Legacy Boot inschakelen op Windows 8.1 laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/27, 21:42:05 »
@Gijsbert: Bedankt voor uw reactie. Het lukt me wel om Linux Mint/Ubuntu te installeren, maar ik wil een distro proberen die nog niet goede ondersteuning voor UEFI heeft, en mijn vraag ik als ik die distro kan installeren door het inschakelen van Legacy Boot.

Re: Legacy Boot inschakelen op Windows 8.1 laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/27, 22:12:57 »
Sorry  de vraag verkeert begrepen. Ik denk dat je dit bedoelt:
http://wiki.manjaro.org/index.php?title=UEFI_-_Enable_Legacy_Mode
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Legacy Boot inschakelen op Windows 8.1 laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/28, 00:46:21 »
Je kunt niet UEFI en Legacy boot combineren op een GPT geformatteerde HDD.
Als je een OS in legacy mode installeert op je HDD dien je de rest ook in legacy te installeren.
Heb je een installatieset van Win ?
Formatteer/Partitioneer dan de harddisk als MBR, dan moet de BIOS als legacy staan en de HDD niet groter dan 2G. Als partitioneer prog gebruik je gparted vanaf een Ubuntu LiveCD/DVD/USB
Nu kun je zelfs 32bit Linux installeren, in UEFI/GPT kan er alleen geboot worden met 64bits/Grub2 uitvoeringen.
Windows kan ook op "gewone" MBR HDD's gezet worden.
Een tweede harddisk ( > 2G) kan evt wel als GPT geformatteerd in je systeem zitten, lezen/schrijven van deze schijven is geen probleem in legacy modus, niet voor Win en niet voor (32bit) Lin.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Legacy Boot inschakelen op Windows 8.1 laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/28, 11:19:50 »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline softbart

  • Lid
Re: Legacy Boot inschakelen op Windows 8.1 laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/28, 18:29:26 »
Je kunt niet UEFI en Legacy boot combineren op een GPT geformatteerde HDD.
Als je een OS in legacy mode installeert op je HDD dien je de rest ook in legacy te installeren.
Heb je een installatieset van Win ?
Formatteer/Partitioneer dan de harddisk als MBR, dan moet de BIOS als legacy staan en de HDD niet groter dan 2G. Als partitioneer prog gebruik je gparted vanaf een Ubuntu LiveCD/DVD/USB
Nu kun je zelfs 32bit Linux installeren, in UEFI/GPT kan er alleen geboot worden met 64bits/Grub2 uitvoeringen.
Windows kan ook op "gewone" MBR HDD's gezet worden.
Een tweede harddisk ( > 2G) kan evt wel als GPT geformatteerd in je systeem zitten, lezen/schrijven van deze schijven is geen probleem in legacy modus, niet voor Win en niet voor (32bit) Lin.

Ik neem aan dat je hierbij bedoeld < 2TB  en >2TB

groet,

Theo

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Legacy Boot inschakelen op Windows 8.1 laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/28, 20:52:42 »
Bedankt voor jullie reacties.

@DeBaas: Nee, ik heb geen installatieset van Windows 8 of Windows 8.1. Op de wiki van Manjaro staat wel bij een foto: Tip: Windows 8 will still be able to boot in Legacy Mode.
Betekend dit dat als ik UEFI uitschakel, en Legacy inschakel, dat Windows 8 nog opstart? En dat ik vervolgens gewoon een OS kan installeren zonder UEFI support?

De harde schijf is trouwens 500 GB

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Legacy Boot inschakelen op Windows 8.1 laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/28, 23:31:27 »
Mijn ervaring is anders, maar het is simpel uit te proberen.
Secureboot uit, Windows start gewoon op en een andere UEFI/Grub2 64bit distro kan installeren.
Volgens mij, legacy boot aan (UEFI en Secureboot automatisch uit) Windows start niet, dien je in deze modus opnieuw op een MBR indeling te installeren.
Nog steeds start een legacy grub boot distro niet op van de HDD omdat de Harddisk MBR, niet GPT, ingedeeld dient te worden, net als Win bij niet UEFI.
Er bestaat ook de mogelijkheid dat legacy automatisch wordt gedetecteerd, maar dan nog is GPT/MBR het strijdpunt.
P.S. Blij dat bij mij alles in MBR staat ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Legacy Boot inschakelen op Windows 8.1 laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/28, 23:49:51 »
@DeBaas: Oke, als ik dan Windows opnieuw ga installeren in Legacy, kan ik dan gewoon alle partities, ook de EFI partitie verwijderen zodat alles leeg is, dan zorgen dat het MBR is in plaats van GPT, en dan Windows installeren, en dan dual booten met Linux?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Legacy Boot inschakelen op Windows 8.1 laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/01, 18:18:07 »
Microsoft adviseerd om dan te installeren van een fat geformatteerde USB, dan installeert Windows GEEN UEFI ondersteuning. (kan de link niet meer vinden)
In de BIOS of bootsequence van veel mobo's kun je kieze een CD/DVD met of zonder UEFI te booten.
Kies de optie zonder UEFI, boot de Win installatie DVD en je krijgt een keurige MBR setup.
Op deze MBR harddisk kun je alle gewenste distro's installeren.

Net een installatie gedaan op een tweede harddisk, MBR, die bij opstart middels F8 (ASUS mobo) gekozen kan worden om een met Grub legacy uitgevoerde Linux op te starten.
De Windows installatie blijft zo intact.
Bij een portable kan dit zelfs met een externe HDD, USB of eSATA.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Legacy Boot inschakelen op Windows 8.1 laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/02, 01:02:55 »
@DeBaas: Oke, als ik dan alleen Linux installeer, en geen Windows. Kan ik dan ook gewoon de Linux CD booten zonder UEFI en dan installeren in MBR? En als je zonder UEFI boot, gaat de installatie toch automatisch in MBR?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Legacy Boot inschakelen op Windows 8.1 laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/02, 16:05:09 »
Eenvoudig is je HDD met behulp van gparted in te delen, eerst opstarten van Ubuntu of een andere liveCD ZONDER UEFI.
Start gparted
selecteer de juiste schijf, waarschijnlijk /dev/sda
Schijf
Partitietabel aanmaken
kies MSDOS
ALLES OP DEZE SCHIJF WORDT GEWIST
Maak nu de gewenste partities.
De eerste is een primaire partitie, vergeet niet de boot flag aan te zetten (Partitie > Vlaggen beheren
Op een MBR schijf kunnen maar 4 primaire partities. (sda1 sda2 sda3 sda4)
Je kunt ook direct een extended partitie (sda2 sda3 sda4) aanmaken met daarin vele logische partities. (sda5 en hoger)
Je kunt nu zelf kiezen in welke partitie je Windows, meerdere Linux, meerdere home en een enkele swap partitie kunt parkeren, uiteraard van te voren nadenken over de grootte van iedere partitie.
Alleen Windows geeft je niet de mogelijkheid om te kiezen waar geboot moet worden.
Na een Windowsinstallatie MOET je dus je al dan niet grub legacy of grub 2 herstellen.
Als je eerste partitie een Linuxinstallatie bevat blijft Windows wel van de partitie indeling af en staat deze installatie, als vroeger op maar een partitie, zonder extra primaire systeem partitie.

Alle info die je nodig hebt staat in dit topic.
En ja als je zonder UEFI opstart installeerd alles zonder UEFI.
Alleen de GPT ingedeelde harde schijf speelt dan niet mee en moet je eerst MBR indelen.
Zolang de HDD niet groter is dan 2T kan deze naar MBR
Zodra je een tweede (intern of extern) GPT schijf > 2T aansluit is dat geen probleem, Win en Lin kunnen daarop lezen en schrijven, alleen niet booten zonder UEFI en 64bit.

« Laatst bewerkt op: 2014/03/03, 13:36:23 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Legacy Boot inschakelen op Windows 8.1 laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/02, 21:14:33 »
@DeBaas: Het is gelukt. Ik heb van de Live USB geboot, zonder UEFI, en toen MS-DOS partitie tabel aangemaakt, en toen Linux geïnstalleerd. Ik heb Windows niet geïnstalleerd, aangezien ik het niet meer nodig ben. Dus alle informatie stond inderdaad in dit topic.

Bedankt iedereen voor de reacties en de hulp.