Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Video Capturing met Renkforce USB 2.0 videograbber BR116 (review)  (gelezen 4400 keer)

Offline pietervm

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Met onderstaande bijdrage wil ik bijdragen tot het succesvol gebruik van video grabbers. Ik hoop dat dit voor mede-forum gebruikers nuttig zal zijn.

Graag wilde ik analoge video op mijn PC met Linux Xubuntu 13.10 kunnen weergeven en liefst ook kunnen opnemen. Daarvoor zijn verschillende video capture apparaatjes in de handel. Maar de meeste van die apparaten hebben software die alleen geschikt is voor gebruik onder windows. Daarom wilde ik geen duur apparaat, d.w.z. ik wilde alleen een stuk hardware zonder de software die toch niet onder Linux werkt.

Bij Conrad elektronica vond ik een goedkope video grabber waarmee ik de gok wel wilde wagen, de Renkforce USB 2.0 video grabber BR116. Deze grabber zou volgens een review ook onder Linux werken.

Maar ´out of the box´ aangesloten gebeurde er nog niets. Dus zoeken op www. Op mijn video grabber staat met grote letters ´EasyCAP´ en daar had ik al eens van gehoord. Dus zoeken op linux en easycap vond ik de site http://easycap.blogspot.nl/ met informatie over speciaal de video grabber EasyCAP met de STK1160 chip. Ik kon via de aangegeven terminal commando´s uitvinden dat mijn aankoop inderdaad de identificatie ID 05e1:0408 Syntek Semiconductor Co., Ltd heeft en een audio chip.

Maar verder werden al die terminal commando´s mij te veel, ik wilde sneller resultaat met een bestaande video player. Er staan op deze site gelukkig ook enige aanwijzingen hoe de grabber te gebruiken met VLC.

Dus VLC geprobeerd. Eerst de grabber in een usb poort pluggen. In VLC eerst onder ´media´ naar ´opname apparaat openen´. De opname modus staat al goed, op ´Video for Linux 2´.  Dan Video apparaat naam; daar verschijnt bij aanklikken /dev/video0  (kan ook 1,2,3 zijn als men meerdere usb video apparaten heeft). Het is niet nodig ´input=1´ toe te voegen. Dan de audio-apparaatnaam: hw:1,0 blijkt goed genoeg. Tenslotte de video standaard, vul daar PAL in. Klik dan op afspelen: wel beeld maar geen geluid.

Tja, en dan blijkt dat mijn video grabber sowiso geen geluid wil produceren. Maar geen probleem, dan probeer ik de audio elektronica die al op het moederbord aanwezig is. Dus een audio verbinding gemaakt van de analoge video bron naar de gebruikelijke audio ingang op het moederbord. En dan nog geen geluid. Maar de oplossing blijkt eenvoudig, open: ´PulseAudio volumeregeling´ en ga naar ´invoerapparaten´. Selecteer daar (opnieuw) de gebruikte audio invoer ingang en er is geluid!

Dus wat weergeven van de analoge video ben ik geslaagd. Nu het opnemen. Ook daarover geeft http://easycap.blogspot.co.at/p/recording.html aanwijzingen, ook bij gebruik van VLC. Wederom werkt het wat eenvoudiger dan op de website wordt aangegeven.

Open onder ´Media´ ´Converteren/opslaan´ openen. Daarin ´opnameapparaat' kiezen. Na controle van de instellingen ´converteren/opslaan´ kiezen. In dit venster een doelbestandsnaam kiezen, bijvoorbeeld ´test´. Als er verder niets gespecificeerd wordt, wordt het doelbestand in de thuismap aangemaakt. Bij ´profiel´ kan men verschillende soorten doelbestand kiezen. Dan op ´start' klikken.

Beeld en geluid verdwijnen maar als men in de map kijkt waar het doelbestand wordt aangemaakt, ziet men een video bestand dat groeit.

Het is jammer dat tijdens opnemen beeld en geluid verdwijnen. Dus heeft men om de video te volgen nog steeds een externe (ouderwetse) monitor nodig die direkt aan de analoge bron aangeloten. Helaas!

Maar het blijkt wel mogelijk de audio tijdens het opnemen op de PC weer te geven. Dit gaat gebeuren als men in het venster ´converteren´ ook de optie ´uitvoer weergeven´ aankruist. Er komt ook een beeld maar dat staat stil -helaas.

Natuurlijk moet de opname ook beëindigd kunnen worden. Dit gaat door opnieuw onder ´media´ ´opname apparaat openen´ kiezen en daarin ´afspelen´ kiezen. Een bewegend beeld met geluid komt terug in het VLC venster. Daarnaast stopt de groei van het doelbestand en dit wordt tevens afspeelbaar gemaakt. Het doelbestand kan men dan ook met een andere video speler bekijken.

Belangrijk is nog het volgende:
Sluit de video grabber aan op een usb poort direct op het moederbord, d.w.z. aan de achterzijde van de PC. Gebruikt men een USB verleng kabel, dan blijkt er een hinderlijk storende fluittoon in het geluid te komen. Alleen als de grabber zo kort mogelijk op de PC aangesloten wordt is die storing minimaal.

Bedenk dat een video grabber geen beeld verbeteraar is. Als men bijvoorbeeld via de analoge weg een opname maakt van een DVB-S  (=satelliet) tv uitzending, dan is het beeld nog aardig strak. Maar als men als bron een (VHS) video recorder gebruikt, is de weergave/opname van de video band niet beter dan via de originele analoge weergave, eerder iets slechter. Maar dit is nu eenmaal de prijs die men betaalt voor het digitaliseren van de videoband opname.

Bedenk dat het doelbestand al snel een zeer grote omvang krijgt, ca. 10 MB per minuut, heb ik zo snel gezien. Mogelijk zijn er methoden de doelbestanden te comprimeren maar dat heb ik nog niet nader bekeken.

Met vriendelijke groet, Pieter.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/29, 21:03:06 door pietervm »

Offline aartje

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Video Capturing met Renkforce USB 2.0 videograbber BR116 (review)
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/30, 09:57:09 »
Of probeer het script op deze (http://easycap.blogspot.nl/p/easyview-n-cap.html) site eens.

PS.
Daar stond oa ook het volgende:

Beitrag 21. September 2013 21:59

moin,

habe mir bei conrad den Renkforce BR116 gekauft - informationen, welche evtl in den artikel eingepflegt werden könnten:

lsusb meldet: "Bus 002 Device 008: ID 05e1:0408 Syntek Semiconductor Co., Ltd STK1160 Video Capture Device"

lsusb -v -d 05e1:0408 | grep tSamFreq meldet:

" tSamFreq[0] 48000"

cat /proc/asound/cards meldet:

"1 [EasyALSA0 ]: easycapdc60 - easycap_alsa easycap_alsa"

und jetzt wirds interessant (und nach meinen bisherigen recherchen hat das auch so noch keiner ?!?):

ls /dev | grep video meldet nur:

"video0"

ergo: ich kann nicht (wie erhofft) auf die s-video-schnittstelle zugreifen. ideen?

ach ja: sound und composite video geht.

mein system:

kernel 3.5.0-34-generic auf 12.10 (quantal)

easycap-treiber: version 0.9.01

grüße, mkrz

edit: eingang5 geht: wird über video0:input=5 angesteuert - somit erledigt - geräteinformationen (s.o.) in den wiki-artikel einpflegen?
« Laatst bewerkt op: 2014/01/30, 10:30:32 door aartje »