Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan niet meer opstarten  (gelezen 296 keer)

Offline Plotinus

• Lid
  • Steunpunt: Nee
kan niet meer opstarten
« Gepost op: 2014/01/25, 18:48:35 »
Ik heb een hele vervelend probleem met mijn PC, namelijk dat hij niet meer wil opstarten, noch onder mijn naam, noch dat van andere gebruikers, noch als gast. Ik krijg kort een melding over VirtualBox in de linkerbovenhoek (iets van loading kernel: done). In een regel daaronder, ingesprongen naar rechts,  staat er iets van 'saned etc... disabled'; daaronder weer iets over batterij.

Het klopt dat ik een vastloper had met Virtualbox de laatste keer dat ik in het systeem was en het lijkt erop dat hij daar nu nog last van heeft. Uiteraard heb ik Recovery mode gebruikt en oude kernels, maar dat biedt helaas geen soelaas.

Iemand een idee hoe ik het systeem ( 12.04) weer op orde krijg? Ik vermoed dat het via Recovery mode en de terminal moet. Graag dat dan duidelijk beschrijven, want veel ervaring heb ik daar niet mee.
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline jan11000

• Lid
Re: kan niet meer opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/25, 19:16:58 »
Wat heb je nog met je pc gedaan, vast gelopen en .........., nog iets anders gewijzigd?
Hoe meer info hoe beter je geholpen kunt worden.

Probeer eens een fsck om files te repareren.(zie onder hoe).
Misschien hd defect met slechte sectoren, lees de smart uit van je hd, met schijf beheer kun je dit uitlezen met de livecd.

fsck via gparted.

Start de livecd van ubuntu.
Start gparted.
Kies de harde schijf.(rechtsboven).
Unmount indien nodig.
Met muis op partitie gaan staan, dan rechtertoets, dan check kiezen(dit is fsck).
Dan op uitvoeren drukken.
Doe dit voor elke partitie, behalve swap en ntfs en fat32 en fat.
Doe dit voor elke harde schijf.

Offline Plotinus

• Lid
Re: kan niet meer opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/26, 20:51:53 »
Dank Jan voor je reactie.
Na nog wat proberen heb ik maar besloten Ubuntu opnieuw te installeren. Omdat ik een aparte home heb ging dat heel snel: na een paar uur stond alles weer goed ingesteld en werkt het weer als een zonnetje. Kan ook geen kwaad weer eens alles opnieuw te installeren.
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Plotinus

• Lid
[OPGELOST]Re: kan niet meer opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/26, 20:52:21 »
Ik heb een hele vervelend probleem met mijn PC, namelijk dat hij niet meer wil opstarten, noch onder mijn naam, noch dat van andere gebruikers, noch als gast. Ik krijg kort een melding over VirtualBox in de linkerbovenhoek (iets van loading kernel: done). In een regel daaronder, ingesprongen naar rechts,  staat er iets van 'saned etc... disabled'; daaronder weer iets over batterij.

Het klopt dat ik een vastloper had met Virtualbox de laatste keer dat ik in het systeem was en het lijkt erop dat hij daar nu nog last van heeft. Uiteraard heb ik Recovery mode gebruikt en oude kernels, maar dat biedt helaas geen soelaas.

Iemand een idee hoe ik het systeem ( 12.04) weer op orde krijg? Ik vermoed dat het via Recovery mode en de terminal moet. Graag dat dan duidelijk beschrijven, want veel ervaring heb ik daar niet mee.