Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van Ubuntu naar Xubuntu  (gelezen 5237 keer)

van Ubuntu naar Xubuntu
« Gepost op: 2007/03/14, 12:32:53 »
Ik heb de volgende vraag:

Is het mogelijk om van Ubuntu over te stappen naar Xubuntu zonder dat ik alles wat ik nu heb geïnstalleerd onder Ubuntu kwijt te geraken.

Ik stel deze vraag omdat ik heb gelezen dat Xubuntu met minder interngeheugen overweg kan dan Ubuntu.

Wordt hierdoor mijn systeem dan sneller, ik  heb namenlijk de indruk dat mijn systeem steeds trager wordt. Op dit moment heb ik geïnstalleerd Ubuntu 6.10 en Beryl. Het werkt prima hoor, alleen zo traag.

Groetz, Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/14, 12:46:11 »
Wat zijn je systeem specificaties?
En mischien loopt het langzaam omdat er softwarematig ergens iets moeizaam of fout gaat?
Xubuntu zal zowiezo sneller gaan, ik gebruik het ook en ben er erg content mee.

Wil je xubuntu: sudo aptitude install xubuntu-desktop

Wanneer je daarna inlogt in Xubuntu en vanuit xubuntu doe je:
sudo aptitude purge ubuntu-desktop
dan is ubuntu/gnome geheel verwijderd, maar alles van jezelf is bewaard gebleven.

Doe dan nog wel ff voor de grondigheid een reboot.

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/14, 13:40:07 »
Zoooooo dat is ff snel geantwoord. Bedankt! :-)

mijn pc specificaties zijn als volgt:
Compaq EVO-D310
Interngeheugen 512 Mb
IntelGrafische kaart
Intel Pentim IV processor
CDrom

Meer bijzonders is het eigenlijk niet.

Nog even wat informatie en vragen:
Ik heb de stappen zoals beschreven uitgevoerd en alles is het zelfde gebleven, alsthans op het eerste gezicht. Ik heb al mijn instellingen nog zo te zien. Ik kan nergens ontdekken of ik nu wel of niet met Xubuntu werk.

Toen ik de eerste opdracht uitvoerde in de terminal werden er wel een heleboel opdrachten uitgevoerd en bestanden geinstallerd, dat heb ik wel gezien.
Wanneer ik nu onder toepassingen blader dan zie ik ook dat er diverse programa's zijn bij gekomen die ik niet eerder heb geïnstallerd.

Start ik mijn computer op dan zie ik gewoon het inlogscherm van Ubuntu.
Ik heb daarna de tweede instructie uitgevoerd en opnieuw opgestart en weer zie ik het inlogscherm van Ubuntu, is dit normaal?

Ik had gedacht dat ik dan het inlogscherm van Xubuntu te zien zou krijgen.
Kan je mij vertellen hoe ik nu kan checken of ik wel of niet gebruik maak van Xubuntu.

Stel ik ben niet te vreden, kan ik dan weer terug naar Ubuntu en zo ja hoe doe ik dat dan?

Groetz, Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/14, 14:49:39 »
Dat is normaal,
bij het inlogscherm kun je kiezen in welke sessie je wil opstarten,
default is dat bij jou nog gnome, dit kun je wijzigen naar xfce/xfwm.

Offline siegi

  • Lid
van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/14, 15:22:13 »
Eigenlijk zou die pc vlot ubuntu moeten kunnen draaien.
512 mb ram is ruim voldoende mijn ram geheugen zit ook alleen maar vol als ik vmware ga draaien.  
Je hebt toch een swap ruimte aangemaakt?

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/14, 15:39:47 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Dat is normaal,
bij het inlogscherm kun je kiezen in welke sessie je wil opstarten,
default is dat bij jou nog gnome, dit kun je wijzigen naar xfce/xfwm.
Ik heb helemaal geen keuze welke desktop ik wil.
kan je mij vertelen hoe ik dit wijzig?


@slegl
Wanner zou ik dan die swapfile hebben moeten aangemaakt, en hoe kan ik dat zien?
Kan ik die alsnog aanmaken?
Zo ja, kan je mij dan het commando daarvoor geven.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/14, 15:51:03 »
Citaat van: robertvroegop
Citaat van: CORVUS_CORAX
Dat is normaal,
bij het inlogscherm kun je kiezen in welke sessie je wil opstarten,
default is dat bij jou nog gnome, dit kun je wijzigen naar xfce/xfwm.
Ik heb helemaal geen keuze welke desktop ik wil.
kan je mij vertelen hoe ik dit wijzig?
Waarschijnlijk heb je linksonderin een knop "sessies".
Als je daarop drukt kan je kiezen tussen gnome en xfce.
Je kan ook instellen dat hij de volgende keren altijd xfce opstart.

Citaat
@slegl
Wanner zou ik dan die swapfile hebben moeten aangemaakt, en hoe kan ik dat zien?
Kan ik die alsnog aanmaken?
Zo ja, kan je mij dan het commando daarvoor geven.
In een terminalvenster sudo swapon -s typen.
Dan krijg je een overzicht van de swap partities die in gebruik zijn.

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/14, 15:55:13 »
Je hoeft niks te wijzigen, bij het inlogscherm zoals deze van dapper:

staat ergens options, opties of sessies.
klik daarop, het kan zijn dat de indeling van edgy anders is, maar het staat er wel ergens.

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/14, 16:40:29 »
Bedankt voor de instructie vwb de sessies, dat is me nu gelukt. Kan ik er nu even lekker mee stoeien. Thanks a lot. :) :)

Vwb die swapfile, kan ik mededelen dat ik alleen een partitie zie van mijn harddisk en geen swapfile, waarschijnlijk is die dus niet gemaakt.

Hoe kan ik die alsnog aanmaken?

Groetz, RV
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/14, 16:49:39 »
Wat is de output van het commando: sudo swapon -s
?

Offline siegi

  • Lid
van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/14, 18:20:12 »
Waarschijnlijk verklaard dit waarom hij trager word, als je ram geheugen begint vol te geraken.  
Het moet een apparte partitie zijn dus zal je eerst met gparted een partitie moeten verkleinen.  Je zal dan wel een live cd hiervoor moeten gebruiken omdat je de partitie wil aanpassen waar ubuntu op staat.
Uiteindelijk moet je de swap partitie nog in /etc/fstab inzetten.
Zoiets moet er dan inkomen de sda9 moet je wel vervangen door de naam van jouw aangemaakte swappartie.
/dev/sda9      none            swap    sw              0       0

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/14, 19:54:45 »
Citaat van: siegi
Waarschijnlijk verklaard dit waarom hij trager word, als je ram geheugen begint vol te geraken.  
Het moet een apparte partitie zijn dus zal je eerst met gparted een partitie moeten verkleinen.  Je zal dan wel een live cd hiervoor moeten gebruiken omdat je de partitie wil aanpassen waar ubuntu op staat.
Uiteindelijk moet je de swap partitie nog in /etc/fstab inzetten.
Zoiets moet er dan inkomen de sda9 moet je wel vervangen door de naam van jouw aangemaakte swappartie.
/dev/sda9      none            swap    sw              0       0
Ik heb het programma gnome partitiebewerker geinstalleerd en ik zag toen dat ik een swapfile van 1.41 Gb heb.
Misschien ben ik dan ongeduldig en natuurlijk zal beryl ook wel geheugen vreten, nou dan zal ik maar Beryl moeten gaan tweaken en dingen die ik echt niet gebruik uitzetten

Ik wil hierbij iedereen bedanken voor de snelle en goede adviezen.
Ik weet dan nu dat ik gewoon tevreen moet zijn. :) :)
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline siegi

  • Lid
van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/14, 20:19:36 »
Er moet nog wel gezegt worden dat hij die swappartitie moet gebruiken dat kan de doen door het commando van Johan.

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/15, 13:14:35 »
Wanneer ik het command sudo swapon -s in de terminal gebruik dan krijg ik het volgende retour:

robert@robert-desktop:~$ sudo swapon -s
Filename                                Type            Size    Used    Priority
/dev/hda5                               partition       1477940 0       -1

verder zegt het me niet zo veel, ik wil wel graag weten of de swapfile nu wel of niet wordt gebruikt en wat betekent het dat de priority op -1 staat.

Misschien is dat wel goed, maar kan iemand me dit uitleggen a.u.b., dank u.

Groetz, Robert
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/15, 13:23:01 »
Dit is goed ja.
Je weet nu zeker dat Ubuntu de swap gebruikt als dat nodig is :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/15, 13:25:39 »
Nog iets:
Als je pc nog steeds traag is in Xubuntu, dan zou dat kunnen komen doordat je de grafische drivers nog niet geactiveerd hebt.

Wat voor videokaart heb je?
Dit kan je ook uitzoeken door het volgende commando:
sudo lshw -C display

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2007/03/15, 13:54:08 »
Beter nog, check ff eerst of Direct Rendering op YES staat, want dan weet je gelijk of je grafischekaart goed aangestuurd wordt.
Je kunt dat checken met het volgende commando: glxinfo|grep direct

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2007/03/16, 12:51:14 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Beter nog, check ff eerst of Direct Rendering op YES staat, want dan weet je gelijk of je grafischekaart goed aangestuurd wordt.
Je kunt dat checken met het volgende commando: glxinfo|grep direct
Dit is wat ik te zien krijg wanneer ik het commando in de terminal plak, maar helaas ik ben niet zo een techneut om dit te snappen, misschien zegt dit je meer.

libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4b direct rendering: Yes


Ik zal het graag willen weten.
Groetz. :) :)
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2007/03/16, 12:58:48 »
In iedergeval werkt je grafischekaart oke!
Direct rendering is ingeschakeld,
dus dat zal het probleem niet zijn.

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2007/03/16, 13:01:34 »
Als het nog steeds zo langzaam is zou ik het toch wagen op een clean install van Xubuntu of Ubuntu Feisty,
dat zou ik doen, maar jij mag dat natuurlijk helemaal zelf weten! :)

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2007/03/16, 13:17:04 »
Zou het dan misschien maar beter zijn om de pc weer eens helemaal van af de bodem opnieuw op te zetten of is dit misschien overbodig werk.

Ik zou graag willen weten hoe ik nu kan zien (behalve de desktop) met welke versie en operatingsystem ik werk.

Is daar een commando voor. Wanneer ik dan schakel tussen de GNOME en de XFCE is er dan (en vergeef me.... net als in Windows) te zien bijvoorbeeld Ubuntu 6.10 Edgy en XUbuntu 6.10.

Groetz, Robert
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2007/03/16, 13:39:44 »
Citaat van: robertvroegop
Zou het dan misschien maar beter zijn om de pc weer eens helemaal van af de bodem opnieuw op te zetten of is dit misschien overbodig werk.

Ik zou graag willen weten hoe ik nu kan zien (behalve de desktop) met welke versie en operatingsystem ik werk.

Is daar een commando voor. Wanneer ik dan schakel tussen de GNOME en de XFCE is er dan (en vergeef me.... net als in Windows) te zien bijvoorbeeld Ubuntu 6.10 Edgy en XUbuntu 6.10.

Groetz, Robert
Uhm...het is te zien aan de grafische interface, Xubuntu ziet er anders uit dan Ubuntu...
Bijvoorbeeld is er geen splashscreen na het inloggen bij Xubuntu.

Er is mischien wel een commando voor maar ik weet het niet...
Heb je nog steeds zoals in Gnome een 3-keuze menu op de startbalk (Toepassingen-Lokaties-Systeem)?
Want in Xubuntu heb je dat niet.

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2007/03/16, 21:26:40 »
Er is mischien wel een commando voor maar ik weet het niet...
Heb je nog steeds zoals in Gnome een 3-keuze menu op de startbalk (Toepassingen-Lokaties-Systeem)?
Want in Xubuntu heb je dat niet.

Wanneer ik inderdaad met het inloggen van sessie verander naar XUbuntu dan zie ik alleen Toepassingen staan en FierFox en met de andere sessie heb ik inderdaad Toepassingen-Lokaties-Systeem staan.
Betekent dus dat ik beide systemen nu op mijn pc heb. Nou dat is dus niet wat ik wil, ik ga dan maar de XUbunte Feisty installeren en begin weer lekker van voren af aan.

Zet jullie maar vast schrap want dan zal ik wel weer met een vragenvuur op jullie af komen. In ieder geval ik weet nu hoe het zit en ik hoop niet dat ik jullie te veel lastig val met al mijn vragen. Ik vind het wel heel fijn dat ik zo veel goede (soms niet) antwoorden van jullie krijg. Heel hartelijk dank daar voor.

Iedereen een prettig weekeinde gewenst, groetz, Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

madberry

  • Gast
van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2007/03/16, 22:20:48 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Er is mischien wel een commando voor maar ik weet het niet...
Heb je nog steeds zoals in Gnome een 3-keuze menu op de startbalk (Toepassingen-Lokaties-Systeem)?
Want in Xubuntu heb je dat niet.
Hier is het commando:
cat /etc/issue
#of iets uitgebreider
cat /etc/lsb-release
laterzzzz,
[mad]Berry

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2007/03/17, 03:44:48 »
En voor de liefhebber heb ik er nog een :)
lsb_release -a