Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: aansluiten DVD-rewriter  (gelezen 3834 keer)

schoappied

  • Gast
aansluiten DVD-rewriter
« Gepost op: 2007/03/13, 19:27:54 »
Hoi,

Heb net een dvd rewriter gekocht, maar vraag me af hoe ik deze hardware moet aansluiten.

Op het moederbord zitten drie grijze platte stroken (+/- 5 cm breed). een van de drie gaat naar de diskette, deze wat smaller dan de andere twee. Een van de andere twee gaat naar de dvd-speler. De laatste gaan, naar de harde schijf(ik neem aan dat dat de harde schijf is... ja ja hier spreekt een leek op dit gebied (maar niet beroerd om nieuwe dingen te leren) =) )

Om de nieuwe dvd brander aan te sluiten, moet ik een 'grijze band' via de harde schijf naar de brander leiden.

- Maakt het uit welke van de twee brede banden ik via de harde schijf laat lopen?
- Kan ik het tussenstuk op de grijze band (om de harde schijf aan te sluiten) ook verschuiven en hoe? (anders krijg ik het uiteinde van de band niet bij mijn nieuwe brander).
- (Wat is en doen de 'grijze banden' precies?)

Moet ik verder nog ergens aan denken bij het aansluiten?

Dank alvast!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
aansluiten DVD-rewriter
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/13, 19:32:41 »
De grijze band is een IDE-kabel. Voor het gegevenstransport. Voor de prik (electriciteit) zijn er weer andere draadjes (rood, geel, zwart).

Het beste is, om de harde schijf en de DVD-schrijver elk een eigen IDE-kabel te geven, dus geen gedeelde. De harde schijfkabel in gleuf IDE-0 van het moederbord (zit hij al, denk ik), en de DVD-kabel in IDE-1. Zowel harde schijf als DVD-station op master zetten met de jumper achterop (CSM, het is dus M).

Zo hebben harde schijf en DVD-station geen hinder van elkaar en zijn ze dus ook het snelste in hun gegevenstransport.

Na deze handelingen PC opstarten en het setup scherm van het BIOS openen. BIOS herkenning laten uitvoeren van de nieuwe harde waar.

schoappied

  • Gast
aansluiten DVD-rewriter
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/13, 19:40:08 »
Citaat van: pjotr123
De grijze band is een IDE-kabel. Voor het gegevenstransport. Voor de prik (electriciteit) zijn er weer andere draadjes (rood, geel, zwart).

Het beste is, om de harde schijf en de DVD-schrijver elk een eigen IDE-kabel te geven, dus geen gedeelde.
Maar voor dvd-brander, dvd speler en harde schijf heb ik dan dus 3 IDE-kabels nodig!?
Ik heb er echter maar twee (die naar het diskettestation niet meegerekend) en mijn moederbord heeft op het eerste gezicht ook niet meer plek...

Citaat van: pjotr123
De harde schijfkabel in gleuf IDE-0 van het moederbord (zit hij al, denk ik), en de DVD-kabel in IDE-1.
Dit staat gewoon op het moederbord neem ik aan...

Citaat van: pjotr123
Zowel harde schijf als DVD-station op master zetten met de jumper achterop (CSM, het is dus M).
dit laatste begrijp ik als leek niet goed... =(
Hoe zet ik ze op master met de jumper (?) achterop?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
aansluiten DVD-rewriter
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/13, 19:47:00 »
Hier staat hij bijvoorbeeld op slave:
http://images.tomshardware.com/2005/11/23/pc_interfaces_101/hdd_jumper_ma.jpg

Hier staat verder nog wat nuttige info:
http://www.tomshardware.com/2005/11/23/pc_interfaces_101/page15.html

Je moet het eigenlijk zo zien:
De PC is een kast met een transformator erin (voedingsblok), die de sterkstroom van het lichtnet omzet in zwakstroom. In de kast hangen allerlei zwakstroomapparaatjes. Die krijgen hun prik (zwakstroom) van stekkertjes uit het voedingsblok.

De apparaatjes communiceren met elkaar (gegevenstransport) via het moederbord (dat zelf eigenlijk ook een apparaatje is). Vandaar dat de apparaatjes ook een gegevenskabel hebben, die in het moederbord is geprikt.

schoappied

  • Gast
aansluiten DVD-rewriter
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/13, 19:51:02 »
@Pjotr123
ah, dank voor de info en de links, ik ga ze bestuderen.

volgens mij is dan alleen deze vraag niet beantwoord =)

Citaat van: pjotr123
Het beste is, om de harde schijf en de DVD-schrijver elk een eigen IDE-kabel te geven, dus geen gedeelde.
Citaat van: schoappied
Maar voor dvd-brander, dvd speler en harde schijf heb ik dan dus 3 IDE-kabels nodig!?
Ik heb er echter maar twee (die naar het diskettestation niet meegerekend) en mijn moederbord heeft op het eerste gezicht ook niet meer plek...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
aansluiten DVD-rewriter
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/13, 19:53:48 »
OK.

Hang de DVD-speler op dezelfde kabel als de DVD-brander; niet op de kabel van de harde schijf, want dan maak je de harde schijf een stuk slomer.

Zet de brander op master met de jumper, en de speler op slave.

schoappied

  • Gast
aansluiten DVD-rewriter
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/13, 20:15:36 »
Citaat van: pjotr123
OK.

Hang de DVD-speler op dezelfde kabel als de DVD-brander; niet op de kabel van de harde schijf, want dan maak je de harde schijf een stuk slomer.

Zet de brander op master met de jumper, en de speler op slave.
Ok.
Ik begrijp dat die jumper op de dvd spelers zit en op de harde schijf.

Op de beide dvd spelers zit een jumper op de meest rechtse 2 pinnetjes (--> : ).
Als ik het zo 'teken' : : : zit de jumper dus op de laatste twee.

http://www.extrememhz.com/Samsung/SH-S182M/182m-pic2.jpg
(de witte jumper zit helemaal rechts...)

Dat zal dan wel de master zijn. Maar een van de twee moet op slave, maar hoe weet ik welke slave is?

Edit: volgens mij heb ik hier het antwoord:
http://www.helpwithpcs.com/upgrading/installing_cd_recorder.htm

schoappied

  • Gast
aansluiten DVD-rewriter
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/13, 21:23:03 »
HELLLUP!! Ik krijg het niet voor elkaar. Om beide dvd spelers aan een kabel te krijgen. Te kort en moet de kabel in rare bochten wringen wil ik de 'stekkers' erin krijgen.

Weet iemand hoe dit kan? Of heeft iemand in een 'staande kast' dit wel voor elkaar gekregen?
zijn er wellicht verschillende maten IDE-kabels?

 Is er nog verschil tussen de IDE-kabels? (de ene lijkt wat fijner en de ander wat groffer (ribbels)).
P1, P2, P3 ---> staat op de kabels. Is P1 moet in het moederbord, P2 in slave en P3 in Master?

als het niet kan om de twee dvd spelers aan een IDE-kabel te verbinden, kan ik dan het beste voor een DVD- brander gaan en harde schijf en beide MAster houden, of toch maar voor twee dvd drivers gaan, met de harde schijf als 'slave'..?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
aansluiten DVD-rewriter
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/13, 22:14:13 »
Citaat van: schoappied
als het niet kan om de twee dvd spelers aan een IDE-kabel te verbinden, kan ik dan het beste voor een DVD- brander gaan en harde schijf en beide MAster houden, of toch maar voor twee dvd drivers gaan, met de harde schijf als 'slave'..?
In dat geval is het inderdaad het beste, om de DVD-speler op te offeren. Dus DVD-brander als master en HD als master, elk op een eigen kabel, zonder slaves. DVD-speler dan maar niet. Ach, die voegt toch maar weinig toe, nietwaar?  De brander is immers ook een speler. Scheelt je weer in electriciteitsverbruik....

Scheelt enorm in de snelheid van je PC, om de HD als master te houden op z'n eigen kabel, zonder DVD-station als slave erbij. Laat staan HD als slave (helemaal erg).

Er zijn overigens inderdaad verschillende lengtes IDE-kabels te koop. Kost maar 1 euro of zo, zo'n IDE-kabel. Dus je kunt altijd nog overwegen om een langere kabel aan te schaffen.

Maar waarom eigenlijk? Zet die DVD-speler in een andere PC, die alleen maar een CD-speler heeft of zo, zou ik zeggen.

schoappied

  • Gast
aansluiten DVD-rewriter
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/13, 22:18:32 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: schoappied
als het niet kan om de twee dvd spelers aan een IDE-kabel te verbinden, kan ik dan het beste voor een DVD- brander gaan en harde schijf en beide MAster houden, of toch maar voor twee dvd drivers gaan, met de harde schijf als 'slave'..?
In dat geval is inderdaad het beste, om de DVD-speler op te offeren. Dus DVD-brander als master en HD als master, elk op een eigen kabel, zonder slaves. DVD-speler dan maar niet.

Scheelt enorm in de snelheid van je PC, om de HD als master te houden op z'n eigen kabel, zonder DVD-station als slave erbij. Laat staan HD als slave (helemaal erg).  Er zijn overigens inderdaad verschillende lengtes IDE-kabels te koop. Kost maar 1 euro of zo, zo'n IDE-kabel.
dank voor je hulp en antwoord. Ga eerste maar voor een dvd-driver en ondertussen op zoek naar een langere IDE-kabel =)

schoappied

  • Gast
aansluiten DVD-rewriter
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/13, 22:28:13 »
Citaat van: pjotr123
De grijze band is een IDE-kabel. Voor het gegevenstransport. Voor de prik (electriciteit) zijn er weer andere draadjes (rood, geel, zwart).
Maakt het nog uit welk 'stekkertje' er in de dvd-brander dan wel harde schijf worden gestopt? Mijn kast hangt vol met die dingen en heb dus vrij veel keus....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
aansluiten DVD-rewriter
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/13, 22:29:28 »
Als het zonder geweld past, dan is het altijd goed! Let op het afgeschuinde randje.

schoappied

  • Gast
aansluiten DVD-rewriter
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/13, 23:07:55 »
Citaat van: pjotr123
Als het zonder geweld past, dan is het altijd goed! Let op het afgeschuinde randje.
Alles werkt. Dank je voor de hulp, heb weer heel wat geleerd =)

Er is gelijk een ander probleem opgelost waar jij me ook mee getracht hebt te helpen.

Mooi werk =) ( http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3866 )

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
aansluiten DVD-rewriter
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/13, 23:08:58 »
Graag gedaan! Veel plezier met de nieuwe brander.