Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren  (gelezen 51172 keer)

Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #25 Gepost op: 2013/11/26, 11:21:43 »
die heeft geen actuele updates omdat die er niet zijn
Je moet het relatief en in breder verband zien.
Een update voor een hunebed kan best 100 jaar oud zijn, maar toch up-to-date.


Ik moet zeggen: hij is leuk gevonden! :) Maar een hunebed is toch iets heel anders. Die staan er nu voor de sier en mijn tablet ligt er niet voor de sier...

Als advocaat van de duivel kan ik zeggen dat  :evil: :

Je tablet is ook niet expliciet gemaakt om mee te bankieren,

en dus kan de bank zeggen dat je willens en wetens een risico hebt genomen om met de tablet "al dan niet via wifi"  te bankieren.
Zeker de mensen die via wifi zitten te bankieren vragen erom om bestolen te worden.

Citaat
Dus dan kan ik mijn tablet wel weggooien want die heeft geen actuele updates omdat die er niet zijn. Laatste update van het systeem zelf (minus de app store) was van begin 2012, nieuwere updates zijn er niet.
Dan kan de bank zeggen: ga daar je geld maar terug halen.

Deze tekst lijkt me vrij duidelijk :
Citaat
In de toelichting staat dat software op apparaten zoals computers, tablets en smartphones, die voor bankzaken gebruikt worden, moet worden voorzien van de laatste beveiligingsupdates. De NVB doelt hiermee niet alleen op het OS, maar ook op beveiligingssoftware als virusscanner en firewall. Daarmee lijkt de NVB het gebruik van beveiligingssoftware voor apparaten als computers en mobiele apparaten indirect ook als voorwaarde te stellen.
http://tweakers.net/nieuws/92780/nederlandse-banken-installeer-geen-illegale-software.html

Toch ?
« Laatst bewerkt op: 2013/11/26, 11:27:25 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #26 Gepost op: 2013/11/26, 11:27:28 »
Deze tekst lijkt me vrij duidelijk :
Citaat
In de toelichting staat dat software op apparaten zoals computers, tablets en smartphones, die voor bankzaken gebruikt worden, moet worden voorzien van de laatste beveiligingsupdates. De NVB doelt hiermee niet alleen op het OS, maar ook op beveiligingssoftware als virusscanner en firewall. Daarmee lijkt de NVB het gebruik van beveiligingssoftware voor apparaten als computers en mobiele apparaten indirect ook als voorwaarde te stellen.
http://tweakers.net/nieuws/92780/nederlandse-banken-installeer-geen-illegale-software.html

Toch ?
Wat is er volgens jou duidelijk dan? Er zijn zeer veel onduidelijkheden:
- antivirus is *niet* verplicht alhoewel de tekst daar erg wollig over is
- updates moeten geinstalleerd worden; maar wat als er geen updates meer zijn, want dan heb je de de laatste update die dan meteen actueel is; er wordt nl *niet* gezegd dat het OS (of apparaat) nog ondersteund moet zijn.

Citaat
Je tablet is ook niet expliciet gemaakt om mee te bankieren,
Niet expliciet nee, maar dat is een PC ook niet. De bank vindt immers wel dat er mee kan telebankieren, als je die maar voorziet van de laatste updates, zie de tekst boven.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/26, 11:31:08 door markba »

Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #27 Gepost op: 2013/11/26, 11:28:52 »
die heeft geen actuele updates omdat die er niet zijn
Je moet het relatief en in breder verband zien.
Een update voor een hunebed kan best 100 jaar oud zijn, maar toch up-to-date.


Ik moet zeggen: hij is leuk gevonden! :) Maar een hunebed is toch iets heel anders. Die staan er nu voor de sier en mijn tablet ligt er niet voor de sier...

Als advocaat van de duivel kan ik zeggen dat  :evil: :

Je tablet is ook niet expliciet gemaakt om mee te bankieren,

Dat klopt, maar dat heb ik ook niet gezegd. Ik zei alleen dat mijn tablet er niet voor de sier ligt zoals die hunebedden, ik weet heus wel waar mijn tablet voor gemaakt is en dat is algemene consumptie.

Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #28 Gepost op: 2013/11/26, 13:20:52 »
Hmm... zou de bank ook moeilijk gaan doen over mijn tablet met een custom-ROM? Het ding draait inmiddels op Android 4.2, terwijl Asus deze slechts tot 4.0.1 ondersteunde... Tegelijk is de ROM niet meer helemaal up-to-date, omdat er alweer nieuwe versies van verschenen zijn.

En wat als ik vandaag slachtoffer wordt van een lek dat gisteren gedicht werd, maar ik nog niet geüpdatet had? Beveiliging is een relatief begrip...

In mijn ogen zijn de banken te vaag over hun eisen en zouden ze in een rechtszaak niet overeind blijven. Volgens mij zou een rechter in dat geval namelijk voor de meest brede uitleg kiezen... Er mag over zoiets simpelweg  geen onduidelijkheid bestaan.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline koos4401

  • Lid
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #29 Gepost op: 2013/11/26, 15:09:08 »
Citaat
Geplaatst door: crashit
.......en zouden ze in een rechtszaak niet overeind blijven.... .

En dat is nou net het probleem van de klant:
De bank procedeert niet op kosten van de aandeelhouder maar op kosten van z'n gezamenlijke klanten ("bankkosten", weet u wel) en is alleen al daarom bereid om door te gaan tot ze gelijk heeft gekregen, desnoods tot aan de Hoge Raad toe. De klant die door de bank gepakt wordt / zich gepakt voelt, procedeert op eigen kosten en dat wordt al snel (baten/lasten afweging) onbetaalbaar.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #30 Gepost op: 2013/11/26, 15:31:10 »
Ik denk dat voornamelijk de wetgever die bepalingen dient te maken, en niet de vereniging van banken zelf.
Uiteraard zal het een eeuwig discussiepunt zijn en blijven of *jouw* software aan de courante veiligheid voldoet of niet.

Ik vind het vooral kostelijk dat banken maar al te graag willen dat je internetbankiert maar voor nare gevolgen van dat internetbankieren worden plotsklaps de verantwoordelijkheden van de eindgebruiker (de kleine man) centraal gesteld. Je zou ook kunnen redeneren dat de banken eens kunnen investeren in plausibele inlogsystemen en software ;) . Ook een ruime visie van die banken ontbreekt elk spoor; het is maar logisch dat een Windows doorgaans gebruikt wordt. Zelfs de Belgische regering is er zich van bewust dat er wel degelijk Linux-systemen bestaan, en voor vele dingen gebruikt worden.

De vage bepalingen van de banken doen me eerder denken dat men al te graag appelleert aan het principe van het gezond boerenverstand. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd, en daardoor zijn hun adviezen te hilarisch voor woorden. 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #31 Gepost op: 2013/11/26, 17:33:16 »
Belangrijkste punt: de omgekeerde bewijslast.

Want *jij* mag straks *zelf* bewijzen dat je er alles aan hebt gedaan om fraude te voorkomen. En hoe miet je dat doen dan? Hoe kun je bewijzen dat je bv altijd de laatste updates hebt gedraaid? Moet je dan je PC inleveren en die laten controleren? En wat als jouw OS (zoals iOS) geen virusscanner heeft?

Volstrekt onwerkbaar dus, dit wordt alleen maar gebruikt door banken om hun verantwoordelijkheid af te schuiven en niet te hoeven uitkeren.

Zie ook: http://langleveeuropa.nl/2013/11/klant-nu-verantwoordelijk-voor-beveiliging-van-banken-en-aansprakelijk-voor-schade/

(deze post stond in een andere draad, maar daar hoorde ie niet thuis)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #32 Gepost op: 2013/11/26, 18:44:34 »
Het grootste probleem zit nog steeds tussen het toetsenbord en de bureaustoel: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/41293252#41293252

Hier gaan geen 100 virusscanners of firewalls tegen helpen.

(In dat topic gaat het ook over exact dit onderwerp, wel interessant)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #33 Gepost op: 2013/11/26, 19:03:58 »
Waarom gebruiken de Nederlandse banken niet hetzelfde beveiligingssysteem voor internetbankieren als de Belgische?

Ik kan er nog altijd niet bij dat ING Nederland een inlog met gebruikersnaam en wachtwoord acceptabel vindt (heel leuk voor een Windows-gebruiker met spyware) terwijl ING België een meerfactorauthenticatie gebruikt die de bankkaart vereist plus een speciaal niet met de computer verbonden bankkaartlezertje annex codegenerator. Je pc mag dan VOL spyware zitten, maar een hacker zal er niet in slagen in je bankgegevens te komen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #34 Gepost op: 2013/11/26, 19:07:17 »
Bloom, bekijk de screenshot eens in de link die ik hierboven geef. Die laat zien hoe je met een meerfactorauthenticatie die een bankkaart en apart kastje vereist toch geld kan stelen.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #35 Gepost op: 2013/11/26, 19:17:05 »
Hoe dan ook: het zijn de banken die een gegarandeerd veilig systeem moeten aanbieden. Dat heeft niets te maken met anti-virus programma's of illegale software. 

Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #36 Gepost op: 2013/11/26, 20:13:53 »
Waarom gebruiken de Nederlandse banken niet hetzelfde beveiligingssysteem voor internetbankieren als de Belgische?

Ik kan er nog altijd niet bij dat ING Nederland een inlog met gebruikersnaam en wachtwoord acceptabel vindt (heel leuk voor een Windows-gebruiker met spyware) terwijl ING België een meerfactorauthenticatie gebruikt die de bankkaart vereist plus een speciaal niet met de computer verbonden bankkaartlezertje annex codegenerator. Je pc mag dan VOL spyware zitten, maar een hacker zal er niet in slagen in je bankgegevens te komen.

Rabobank en ABN AMRO hebben al jaren een meerfactorauthenticatie. De enige van de grote banken die dat niet heeft is ING.

Ik denk dat voornamelijk de wetgever die bepalingen dient te maken, en niet de vereniging van banken zelf.
Uiteraard zal het een eeuwig discussiepunt zijn en blijven of *jouw* software aan de courante veiligheid voldoet of niet.

Ik vind het vooral kostelijk dat banken maar al te graag willen dat je internetbankiert maar voor nare gevolgen van dat internetbankieren worden plotsklaps de verantwoordelijkheden van de eindgebruiker (de kleine man) centraal gesteld. Je zou ook kunnen redeneren dat de banken eens kunnen investeren in plausibele inlogsystemen en software ;) . Ook een ruime visie van die banken ontbreekt elk spoor; het is maar logisch dat een Windows doorgaans gebruikt wordt. Zelfs de Belgische regering is er zich van bewust dat er wel degelijk Linux-systemen bestaan, en voor vele dingen gebruikt worden.

De vage bepalingen van de banken doen me eerder denken dat men al te graag appelleert aan het principe van het gezond boerenverstand. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd, en daardoor zijn hun adviezen te hilarisch voor woorden. 

De banken over op Linux? Ik zou eerder zeggen onze grote vriend Primark. Die gebruiken nog Windows 98 (en dat is geen grap, dat is werkelijk waar). De banken, althans hier, gebruiken voornamelijk Windows 7. Dat is in ieder geval nog up-to-date in vergelijking met Primark.

Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #37 Gepost op: 2013/11/26, 21:10:24 »
ING heeft inderdaad geen meerfactorauthenticatie bij het inloggen maar wel bij het betalen. Om een betaling te kunnen doen moet je in het bezit zijn van een lijst met TAN codes of de mobiel waarop die per SMS binnen komen.

Zouden ze wat mij betreft gelijk ook in mogen voeren voor het inloggen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #38 Gepost op: 2013/11/26, 21:29:35 »
Het probleem is dat TAN codes, e.dentifiers, random readers en andere 2-factor authenticatiemiddelen geen zin hebben zolang de mens achter de computer niet oplet en alles wat de computer hem/haar laat zien maar voor waar aanneemt en totaal niet kritisch nadenkt.

Zie het linkje wat ik hierboven plaatste. Daar is een internetpagina te zien die overduidelijk is aangepast door een virus. Er zitten niet alleen stomme taalfouten in, maar het fundamentele verschil tussen een inlogknopje en een betaalknopje op het externe kastje zou alle alarmbellen af moeten laten gaan.

Maar nee, de mens achter de computer trapt er gewoon in en maakt een hoop geld over.

Dan kan je wel een virusscanner hebben, maar die is altijd wel te misleiden of er is omheen te werken. Laat een leuke pop-up zien met instructies om hem uit te schakelen bijvoorbeeld. Er zijn genoeg mensen die dat gewoon doen, "omdat de website van de bank dat zegt". Of omdat de installatie van een brakke driver voor een Chinese webcam daarom vraagt...

En een firewall dan? Die is zo ingesteld dat je browser internetpagina's kan opvragen. En de aangepaste versie van de bankwebsite is in principe ook een gewone pagina, dus die wordt braaf doorgelaten.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #39 Gepost op: 2013/11/27, 01:55:15 »
Het is inderdaad zo dat zogenaamde "man in the middle"-aanvallen veelal succes hebben. Vergeet echter niet dat om de gebruiker een valse "bank"-webpagina voor te schotelen de DNS-gegevens van de gebruiker omgeleid moeten worden zodra hij naar de inlogpagina van de bank wil surfen. DNS-omleiding werkt prima in Windows, maar het kan niet in Linux.
Een andere mogelijkheid is mensen een e-mail sturen die claimt van de bank te zijn met daarin een inlogscherm. Dat werkt ook onder Linux. Als mensen daar klakkeloos op ingaan en hun inloggegevens invullen inclusief meerfactorauthenticatie, hebben ze inderdaad een correct geauthenticeerde inlog op hun bank maar met een hacker tussen hen en de bank in. Ik hoop dat zeker Linux-gebruikers echter intelligent genoeg zijn om altijd links in e-mails even te controleren vooraleer erop te klikken. Banken sturen je normaal trouwens geen e-mails met inlogschermen.

Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #40 Gepost op: 2013/11/27, 11:32:39 »
Deze tekst lijkt me vrij duidelijk :
Citaat
In de toelichting staat dat software op apparaten zoals computers, tablets en smartphones, die voor bankzaken gebruikt worden, moet worden voorzien van de laatste beveiligingsupdates. De NVB doelt hiermee niet alleen op het OS, maar ook op beveiligingssoftware als virusscanner en firewall. Daarmee lijkt de NVB het gebruik van beveiligingssoftware voor apparaten als computers en mobiele apparaten indirect ook als voorwaarde te stellen.
http://tweakers.net/nieuws/92780/nederlandse-banken-installeer-geen-illegale-software.html

Toch ?
Wat is er volgens jou duidelijk dan? Er zijn zeer veel onduidelijkheden:
- antivirus is *niet* verplicht alhoewel de tekst daar erg wollig over is
- updates moeten geinstalleerd worden; maar wat als er geen updates meer zijn, want dan heb je de de laatste update die dan meteen actueel is; er wordt nl *niet* gezegd dat het OS (of apparaat) nog ondersteund moet zijn.

Citaat
Je tablet is ook niet expliciet gemaakt om mee te bankieren,
Niet expliciet nee, maar dat is een PC ook niet. De bank vindt immers wel dat er mee kan telebankieren, als je die maar voorziet van de laatste updates, zie de tekst boven.

Ik lees veel emotie, alsof je heel boos bent, en dat snap ik ook wel. =D

Begrijpelijk want het is niet eerlijk dat een bank die hoort te faciliteren en service moet verlenen aan zijn klanten dit doet op een manier die incompleet is.
Met incompleet bedoel ik in dit geval ze geven de sleutel en vertellen waar het slot is, maar de reis met de sleutel naar het slot mag de klant zelf uitzoeken.
En als een klant geen idee heeft hoe hij/zij veilig van A naar B reist en vice versa kunnen er ongelukken gebeuren.

Ok met dit in ons achterhoofd gaan we achter de pc zitten en reizen via het internet naar de bank, doen ons ding en gaan weer verder.
Nu zit er spyware op de pc en een dief haalt de rest van de rekening leeg, waarna we natuurlijk in beklag gaan bij de bank en ons geld terug vorderen.

Ander scenario is:
We staan bij de buurtsuper onze boodschappen af te rekenen met ons pasje, dekken transactie niet goed af, iemand ziet de code pikt het pasje en haalt de rekening leeg.
We gaan direct in beklag bij de bank en vorderen wederom ons geld terug.

Weer andere scenario is:
We pinnen bij de automaat en nadat we blij ons geld uit de lade halen staat er iemand van 2 meter hoog en 1.50 m breed op je schouder te tikken en vraagt je vriendelijk doch zeer beslist je geld in te leveren.
Uuuuuh gaan we nu ook naar de bank om ons geld terug te vorderen ?

Want in alle gevallen zijn we op de 1 of andere manier ons geld kwijt geraakt.
En waar ligt de grens van verantwoording bank of de verantwoording van de klant ?

Ik hoor iemand op dat laatste scenario al zeggen dat je hier nix aan kan doen en dat de bank dus niet je geld hoeft terug te geven.
In het kader veilig reizen ( waar ik mee begon) kan de bank wel zeggen dan gaat u maar met 5 man pinnen, dan word u niet beroofd !

Nogmaals waar begint en eindigt de verantwoording van een ieder.
Dit zullen we goed moeten afspreken met elkaar want ook ik word niet blij als de bank er met de pet naar gooit en vervolgens mij met de problemen en kosten opzadelt.
Aan de andere kant als ik de komende tijd iemand met windows xp ziet werken kan ik hem er wel op wijzen dat dit echt passe is en dat hij zo snel mogelijk naar een veiligere  versie of beter alternatief moet overstappen.
Zeker als deze persoon ook bij mijn bank is aangesloten, omdat ik door zijn stomme gedoe op kosten word gejaagd.
 
Jij vind de tekst wollig (leuk gevonden btw) maar juist omdat de tekst zo wollig is geeft het ook veel ruimte om jezelf te verdedigen.
Pas wanneer ze punt voor punt precies gaan omschrijven hoe en wanneer je wel of niet mag bankieren word het tijd om te gaan zweten, want dan pas moet je exact voldoen aan regels, en zoniet ben je het haasje.
Daarom kan ik mij nog wel vinden in de tekst.
Terug komend op windows xp kan ik me nog voorstellen dat wanneer de bank erachter komt dat je dat draait op de pc en vervolgens bestolen bent ze kunnen zeggen dat het je eigen schuld is, omdat het al meerdere keren in de media geweest is dat windows xp geen veiligheids update's meer krijgt en niet meer ondersteunt word.

Zo kan ik me ook voorstellen dat de bank het niet meer toestaat om via wifi of umts te bankieren, als er iets niet veilig is dan is het dat wel...  :evil:

Tot slot zit je altijd nog met het probleem dat mensen totaal geen feeling hebben met de materie oftewel het absoluut niet snappen.
Zoals hierboven al opgemerkt, het probleem zit per definitie tussen de monitor en de stoel in,
en voor de tablet gebruikers, tussen de vingers en de stoel.

Voorbeeld wat ik afgelopen week meemaakte....

Ik word gebeld want er staat iets heel vreemds in een mail maar ze moeten erop klikken want daarmee word hun account geactiveerd.
Dit was van de woningbouw vereniging en ik had voor hun een account aangemaakt dus het klopte.
Ik vraag wat er zo vreemd is ? en krijg als antwoord er staat iets heel raars .
Ik zeg noem het eens op, hij zegt het begint met http dubbelepunt schuine streepjes www een punt woning.... ik roep stop eens even ?
Ik zeg daar moet je op klikken met de muis,  zegt ie doe ik maar er gebeurt nix..... moet ik met de rechtermuis toets erop klikken of de linker.
Ik zeg de linker, vraagt ie met welke vinger ?   :o

Gaandeweg het gesprek kom ik erachter dat de beveiliging goed werkt want de link is niet klikbaar  =D
Dus probeer ik hem de tekst te laten kopieeren om vervolgens te laten plakken in de browser.

Ik zeg druk de control toets in, hij zegt waar staat die ? ik zie hem niet.
Ik zeg op je toetsenbord, wat? welk toetsenbord ? 
Ik zeg waar je altijd op tikt, oooow dat toetsenbord, na een tijdje gerommel ? Nee hoor zit geen toets op met die naam.
Ik zeg onder je shoft toets zit een toets met de letters CTRL die druk je in ....... hij na een tijdje nee hoor zit er niet zon toets heb ik niet.
en ik kan dat niet allemaal in drukken want zoveel vingers heb ik niet......
Je moet maar ff langskomen want dit is veel te ingewikkeld......

Kijk zomaar een voorbeeld hoe goed iemand met een pc om kan gaan, en dan word verwacht dat zo iemand veilig kan bankieren ?
 =D =D :evil:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #41 Gepost op: 2013/11/27, 13:05:58 »
....
Ik lees veel emotie, alsof je heel boos bent, en dat snap ik ook wel. =D
Valt wel mee hoor. Het  is meer het constateren van het feit op zich. Maar ook dat is conform verwachting van onze banksters, dus ja.....

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #42 Gepost op: 2013/11/27, 13:44:21 »
Citaat
Kijk zomaar een voorbeeld hoe goed iemand met een pc om kan gaan, en dan word verwacht dat zo iemand veilig kan bankieren ?
 =D =D :evil:

Het voorbeeld zo geschetst word over mensen met hun pc, kom ik veel tegen, ze doen het trucje wat ze nog net kunnen begrijpen en verder is het abracadabra.
Van deze week was er een onderwerp op de tv dat in twee limburgse  dorpen de pin automaten zouden verdwijnen en een meneer van de RABO stelde voor, om een cursus internet aan de oudjes (van ongeveer 80 jaar) te verzorgen (waarschijnlijk hadden deze nog geen eens een pc).
Ik ken ook jongere, die net een pc kunnen opstarten en daarna moet het ook niet te moeilijk worden, dus veilig bankieren ???

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #43 Gepost op: 2013/11/27, 15:13:29 »
In de uitgebreidere pdf:
http://www.nvb.nl/media/document/001026_uniforme-veiligheidsregels.pdf
Pagina niet gevonden

De nieuwe versie: http://www.nvb.nl/media/document/001029_uniforme-veiligheidsregels.pdf

Los van internetbankieren zijn, zoals bij iedereen hier bekend, ook voor Linux updates van belang om veilig te zijn:
If the target is unpatched, it downloads the worm from a malicious server
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #44 Gepost op: 2013/11/27, 20:22:44 »
De nieuwe versie: http://www.nvb.nl/media/document/001029_uniforme-veiligheidsregels.pdf

Pagina niet gevonden.

Ik zal je ook eens een screenshot geven, je weet niet wat je ziet:



weet je hoeveel mensen hier in zouden trappen?
En......ziet een van jullie gelijk het verschil?

Mijn naam en alles was correct en ook de tekst is zuiver en keurig Nederlands. Maar?

Ik zie geen screenshot dus ik zie ook geen verschil ;)

Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #45 Gepost op: 2013/11/28, 12:05:06 »
dan zie je mijn plaatje niet en is er iets mis met je pc.  =D

N.a.v. deze post van jou even getest op andere apparaten die ik heb en ik zie je plaatje niet. Getest: Surface 2 met Win RT 8.1 en IE11, AmigaOne 500 met AmigaOS 4.1 en OWB3, oude Compaq met Bodhi Linux 2.4.0 en QupZilla 1.5.0 en HP Touchpad met webOS 3.0.5
Nergens is ie zichtbaar.

Ik zal allevier de apparaten wel aan een goed doel doneren want kennelijk heb ik 4 niet-goed-functionerende apparaten ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #46 Gepost op: 2013/11/28, 12:56:51 »
dan zie je mijn plaatje niet en is er iets mis met je pc.  =D
Ik zie het plaatje ook niet. Het kan zijn dat je eerst een account moet hebben bij helpmij.nl

Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #47 Gepost op: 2013/11/28, 13:44:37 »
Bij dat soort dingen houd ik atlijd mijn muis over de knop heen en kijk waar het heen leidt. Dan zie je direct dat het geen Paypal zelf is. Maar inderdaad, dat soort dingen maken ze wel absurd goed na dus het is niet verwonderlijk dat er mensen intrappen...

Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #48 Gepost op: 2013/11/28, 20:05:57 »
Ik heb nog nooit zo'n mailtje van ze gehad (wel van ING en ABN) maar ik weet dat PayPal niet van dit soort mailtjes stuurt dus bij voorbaat trapte ik al niet in je screenshot ;) Bij sommige anderen gebruik ik de mouse-over-techniek die ik in mijn vorige post noemde.

Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #49 Gepost op: 2013/11/29, 00:03:24 »
Ik denk dat voornamelijk de wetgever die bepalingen dient te maken, en niet de vereniging van banken zelf.
Da's een goeie. Dat betekent simpelweg dat de wetgever/staat/etc. voor eens en voor altijd duidelijk moet maken bij wie de verantwoordelijkheden liggen ingeval van onheus IT-gedoe met uw apparatuur. Ik herinner me een zaak van jaren geleden waarin een persoon werd veroordeeld omdat hij of zij zijn of haar wifi-netwerkje niet goed genoeg had dichtgetimmerd, waarna een buurman of -vrouw via dat wifi-net van de buren illegale dingen kon downloaden of doen. Foute beslissing! Alsof elke Joop-of-Mies-achter-de-geraniums, of mevrouw prof.dr.drs.ir, weet hoe je dat stomme internetkastje tegen misbruik beveiligt. Niet dus, vandaag niet en nooit niet! Laat de wetgevert daar zeer rekening mee houden.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/29, 00:15:49 door Paul Matthijsse »