Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kubuntu naast xp, xp start niet meer op  (gelezen 436 keer)

Offline hanskes

• Lid
  • Steunpunt: Nee
kubuntu naast xp, xp start niet meer op
« Gepost op: 2013/11/13, 14:28:38 »
Ik gebruik al jaren Kubuntu en heb deze afgelopen week geïnstalleerd op de pc van mijn ouders (hadden nog xp). In principe is alles goed gegaan, ik heb kubuntu op een aparte harde schijf geïnstalleerd (vanaf mijn eigen computer). Vervolgens de harde schijf met xp van mijn ouders er in mijn computer bijgestoken en een grub-install --recheck en grub update gedaan om beide systemen in het opstart menu te krijgen. Vervolgens heb ik beide harde schijven weer in de computer van mijn ouders gestoken.

Kubuntu start prima op een draait als een zonnetje. Xp lijkt ook goed op te starten maar halverwege de opstart (als het scherm met Welkom in beeld moet komen) klinkt er een piep en begint de computer opnieuw op te starten.

Enig idee wat er mis kan zijn?

Ik verwacht dat mijn ouders prima uit de voeten zullen kunnen met Kubuntu (ik werk hier zelf al jaren mee) maar vind het vervelend dat ze nu niet meer de mogelijkheid hebben om hun vertrouwde windows omgeving op te starten.

Groeten Hans Hermans

Offline plankgas

• Lid
Re: kubuntu naast xp, xp start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/13, 16:20:47 »
Heb je 1 hardeschijf als slave ingesteld?
met de pinnen aan de voorkant?
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/13, 19:42:38 »
Master slave instellingen kunnen een probleem zijn als het nog om IDE schijven gaat (Sata heeft deze niet)

Ik zou nog even grub opnieuw laten scannen in de pc van je ouders en kijken of dat helpt.
Kun je XP nog wel starten als je de Kubuntu schijf los haalt?
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer

Offline hanskes

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/14, 08:12:38 »
Als ik de schijf van kubuntu los koppel start de computer helemaal niet meer op. Grub staat geinstalleerd op de schijf met kubuntu. Ik krijg dan een melding dat grub niet gevonden wordt o.i.d.

Offline plankgas

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/14, 09:04:57 »
Heb je een sata-hardeschijf dan?
Op al mijn pc waar ooit xp op stond zijn alle Ide-schijven.
Heb je daar al naar gekeken?
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline hanskes

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/14, 09:40:33 »
het zijn inderdaad wel sata schijven

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Dwarsligger
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/14, 12:56:46 »
Als ik de schijf van kubuntu los koppel start de computer helemaal niet meer op. Grub staat geinstalleerd op de schijf met kubuntu. Ik krijg dan een melding dat grub niet gevonden wordt o.i.d.
De data van grub staat op de HD/partitie van Kubuntu, maar voor het opstarten wordt dus de MBR van de Windows schijf gebruikt.
OpenStandaard evangelist, OpenSource promotor,  OpenData liefhebber.
Xubuntu gebruiker, liefhebber en tester.
In Nederland bekend als een dwarsligger.

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/14, 17:52:00 »
Wacht even....was de windows schijf voorheen de eerste schijf, en nu de tweede?  ???
Daar kan windows NIET tegen, dan moet je het (windows) opnieuw installeren. Dit is helaas een van de zwakke punten van Windows.

Wel kun je de kubuntu schijf als tweede instellen en grub eventueel installeren op de eerste (dus windows) schijf....
Dit maakt voor het gebruik weinig tot niets uit, alleen grub staat op een andere schijf.

Ik zou eerst even met alleen de Windows schijf erin een recovery proberen (met de XP schijf) om zo de MBR te herstellen.
Eh, let op, ik bedoel de optie die op de standaard XP schijf aanwezig is....niet van een eventuele computer fabrikant....zo'n recovery overschrijft namelijk alles.
Hierna kun je de kubuntu schijf er weer bij hangen en mogelijk met een grub rescue cd even de bootloader aanpassen.
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer

Offline hanskes

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/15, 11:19:21 »
Bedankt voor jullie tips! Ik ga er mee aan de slag.