Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe start Ubuntu op met 2 schermen?  (gelezen 382 keer)

Offline Lutz

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Hoe start Ubuntu op met 2 schermen?
« Gepost op: 2013/11/06, 20:38:58 »
Ik heb een Windows 7 Ubuntu dual boot installatie met Grub als bootmanager.. Tijdens het opstarten kunnen 3 dingen gebeuren:

optie 1:

allee twee schermen tonen het boot logo, alle twee schermen tonen grub. Na het opstarten, ongeacht of Windows of Ubuntu 13.10 heb ik beeld op 2 schermen (zo hoort het)

optie 2:
alleen linker scherm toont het boot logo van het moederbord, rechter scherm gaat wel in standby en dan weer uit. Na het inloggen op Windows heb ik 2 schermen. Of na het inloggen op Ubuntu heb ik beeld op 2 schermen (acceptable)

optie 3:
aleen linker scherm toont het boot logo van het moederbord, rechter scherm gaat wel in standby en dan weer uit. Na het inloggen op Ubuntu werkt alleen het linker scherm.

optie 4: indien ik tijdens het tonen van de boot logo F2 indruk krijg ik gelijk beeld op scherm schermen en kan de UEFI instellingen controleren.

Mijn vermoeden is, dat het board shaky is, maar mijn schermen en mijn CPU zijn goed (board is Asroch H77M met onboard grafisch kaart, schermen worden via DVI - digitaal en HDMI aangestuurd.

Asrock support zegt schermen en CPU controleren, hun bord moet alleen met Windows met 2 schermen werken. Om te testen zal ik nog een keer kaal Windows 7 of 8 moeten installeren.

Nu mijn vraag: wie heeft er 2 schermen en Ubuntu?

Ik denk, dat tijdens het opstarten met 2 schermen alleen op een scherm het inlogscherm verschijnt, de ander toont gewoon een achtergrond. Na het inloggen zie ik een uitgebreide desktop.
Maar bij mij is het soms anders. Wat zal het zijn, shaky bord, CPU problemen of bord hardware fouten?

En keer met 2 schermen opgestart kan ik uren met de computer werken, hij doet het gewoon....

Ik heb een Z77 chipset en hoefde voor Linux geen proprietaire drivers te installeren. Onboard VGA is blijkbaar Itel HD2000 of HD2500...

Offline joop905

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Hoe start Ubuntu op met 2 schermen?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/07, 10:09:03 »
Ik gebruik 2 schermen

hier gebeurt optie 1:
twee schermen tonen het boot logo, alle twee schermen tonen grub.
Na het opstarten is als zo als het hoort

ook uitgetest met 3 schermen zelfde verhaal (vind dat niet fijn werken 3 x 24 inch)