Na een geflopte installatie, door een brandfout op mijn installatie CD, lukte het uiteindelijk om Ubuntu te installeren. (met dank aan SWAT, pjotr123 en budster).
Start ik de pc nu op, dan krijg ik de foutmelding "hard disk boot sector invalid".
Wat wel lukt, is opstarten op de live CD, en dan "boot from first hard disk" kiezen.
Dan krijg ik een menu met keuze uit Ubuntu en Windows.
Kies ik Ubuntu, dan krijg ik eerst de melding (ongeveer) : boot record is different from its backup version, no corrective action taken. Verder ziet alles er daarna redelijk betrouwbaar uit, maar ik ben helemaal nieuw in Ubuntu land.
Ik heb geprobeerd een beeld te krijgen van wat er aan de hand is, ik dacht dat ik de GRUB op hd0 moest zetten, maar helemaal zeker weet ik het niet. Ik heb in een terminal in de grub het commando find /boot/grub/stage1 ingevoerd en kreeg als respons (hd0,3) Ik denk dat dat betekent dat de GRUB (is dat dat keuzemenu voor de dual boot up?) in een Linux partitie staat, en ik dacht dat ik hem daarom op hd0 moest zetten, (is dat de master boot record?) Ik voerde het commando root (hd0) en daarna setup (hd0) in, en kreeg error 17, cannot mount selected partition. Nu begreep ik later dat hd0 ook mijn CD station kan zijn, omdat ik daarvan opgestart heb, en wat dan de master boot record is weet ik niet.
Ik heb het gevoel dat ik op het moment zonder licht in het bos aan het fietsen ben, weet iemand hoe ik dit op moet lossen?