Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: In het bootmenu wil ik windows boven linux hebben staan.  (gelezen 327 keer)

Offline bartveurink

• Lid
  • Steunpunt: Nee
In het bootmenu wil ik windows boven linux hebben staan.
« Gepost op: 2013/10/15, 12:33:51 »
Windows wil ik graag bovenaan in het bootmenu hebben staan. Ik kan wel in /etc/default/grub windows als default instellen. Maar als er linux kernels bijkomen of verwijderd worden dan kan het nummer voor default veranderen van 5 naar 6 of andersom. Dan moet /etc/default/grub iedere keer worden aangepast.
Dit iedere keer aanpassen van /etc/default/grub wil ik voorkomen.

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
Re: In het bootmenu wil ik windows boven linux hebben staan.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/15, 12:51:21 »
In 12.04 hoef je dat maar één keer aan te passen, na de eerste nieuwe kernel. Daarna nooit meer.  :)

In 13.04 hoeft zelfs dat niet; ook bij de eerste nieuwe kernel vindt er geen verschuiving plaats.

Offline Kees3

• Lid
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/15, 13:47:58 »
Een andere optie is GRUB zo instellen dat hij onthoud welke je als laatste hebt opgestart. Dat doe je met de volgende regels in /etc/default/grub

GRUB_DEFAULT=saved
GRUB_SAVEDEFAULT=true

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/15, 17:42:03 »
Daarbij komt dat je de default op naam kunt aangeven, niet perse op nummer....dan maakt het niet uit dat de regel verschuift....
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer