Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tweede schijf partitioneren zonder te formateren  (gelezen 350 keer)

Offline Carharttguy

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Tweede schijf partitioneren zonder te formateren
« Gepost op: 2013/10/11, 12:42:23 »
Hallo iedereen

Ik ben aan het twijfelen om een VPS aan te schaffen. Daarbij dacht ik een harde schijf van 250GB te nemen, nu weet ik niet of dat groot genoeg is.
Ik vraag mij af, stel dat die 250GB te krap wordt, kan ik dan gewoon een tweede schijf van 250GB eraan partitioneren zodat Ubuntu die gewoon ziet als 1 harde schijf, zonder dat ik moet formateren en heel de boel opnieuw moet installeren?

Hartelijk dank

Offline Buzzin

• Lid
Re: Tweede schijf partitioneren zonder te formateren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/11, 13:05:12 »
Zoals je het zegt, nee.
Maaar, er is een oplossing :)
LVM is wat je zoekt, maar moet je dus wel al tijdens de originele installatie toepassen.

LVM werk met een Volume Group (vg) waaraan een aantal Pysieke Volume worden gekoppeld (pv).
Deze vg kun je zien als 1 grote hardeschijf waarin je weer parities kunt aanmaken, oftewel Logische Volumes (lv)

Door de toepassing van LVM onttrek je dus de pysieke hardware van het partitionerings geheel.

Tijdens de installatie van Linux gewoon kiezen voor LVM en je kunt later altijd gewoon hardeschijven naar hartelust toevoegen :)
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer

Offline Carharttguy

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/12, 14:41:46 »
Thanks Buzzin, perfect antwoord.

Ik ga die LVM eens onderzoeken. Kan ik een kleinere HDD nemen, scheelt ook weer in de kosten!

Offline siegi

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/12, 20:08:35 »
Een VPS is in principe een virtueel os dus lijkt me wel mogelijk. Misschien best ook eens de vraag stellen bij je hoster hoe zij dit normaal regelen.
http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?cmd=displayKC&docType=kc&docTypeID=DT_KB_1_1&externalId=1006371