Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Android OS alternatieven  (gelezen 24333 keer)

Offline vanadium

• Lid
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #50 Gepost op: 2013/11/07, 13:50:26 »
Er blijken geen slimphones te bestaan die 100% op vrije software werken. Om die reden heeft de voorvechter van Vrije Software, Richard Stallman, nog geen slimme phone.

Neem je Replicant als besturingssysteem, dan heb je een volledig vrij Android besturingssysteem. Neem je Cyanogenmod, dan komen daar binaire blobs bij die nodig zijn voor sommige functies waar geen vrije software voor bestaat. Pas als je zelf kiest om daarbovenop de google apps bij te installeren, ga je een verbintenis met google aan. Ik hoop dat dit het punt duidelijker maakt dat ik al de hele tijd wil maken: Android is op zich een vrij besturingssysteem voor slimphones.

Android op zich is open source, en is vrij. Te vrij, want de Apache licentie laat toe dat je met de code alles doet wat je wil. Je kan die code bijvoorbeeld ook gebruiken om er je eigen proprietair besturingssysteem mee te ontwikkelen. Het is dat wat de strengere GPL licenties van Richard Stallman proberen te beletten.

De manier waarop Google het platform toenemend in zijn greep houdt, is via zijn diensten en zijn apps, die in toenemende mate onvrij worden. Zonder die diensten en apps wordt het besturingssysteem al heel wat minder aantrekkelijk voor het grote publiek.

« Reactie #51 Gepost op: 2013/11/07, 13:56:42 »
Stallman is trouwens wel een vreemde vogel dan want er is wel één OS wat volledig vrij is, zelfs qua hardware van de telefoon: de OpenMoko. En als ie het OS niks vindt kan ie altijd nog een distro naar keuze erop pleuren.

Maar goed, inderdaad is er verder geen enkel OS wat volledig vrij is. Alles wordt wel door iets beperkt (FF OS door DRM in HTML5, webOS door de Apache-licentie, etc.).
« Laatst bewerkt op: 2013/11/07, 14:00:19 door Vistaus »

« Reactie #52 Gepost op: 2013/11/07, 18:50:16 »
Is het dát wat we zoeken; pure 'vrije' software ?  Sorry maar ik vind dat een illusie gezien de 'vrijheid' al meteen gekoppeld is aan 'gebondenheid' (en eigenlijk is dat logisch; ideologie is niet meteen een verdienmodel) . Persoonlijk meen ik dat Android me eigenlijk een volwaardige telefoon geeft, los van, veel professionelere slimfoons (Windows, en Apple) .

Natuurlijk is hier direct een oproep naar goeie Linux-programmeurs die Android meteen losgooien en zijn volle potentioneel weergeven, los van de platte commerce.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline bijd3hand

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2013/11/08, 10:38:45 »
Je kan sowieso je telefoon ontgoogelen:
-eerst root regelen, en dan met RootExplorer oid alle Google apps erafdonderen...

Heb ik voor een deel gedaan, Google Now is er af en Google kalender. Wel heb ik YouTube, Gmail en Maps.

Wil je die niet kan je die er ook afgooien..

Dus net als in linux kan je je Android customizen naar jouw wens :)

« Reactie #54 Gepost op: 2013/11/08, 11:16:08 »
Ja, alleen kun je niet alles aanpassen van die Androide-meuk (als je telefoon al geroot kan worden). Enfin, mijn mening is wel bekend nu ;)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2013/11/08, 18:11:13 »
Je mening blijft mij niet duidelijk. Ik blijf niet inzien waarom je het over Androide meuk moet blijven hebben. Duidelijker dan in mijn vorige post kan ik toch niet meer uitleggen waarom ik vind dat het Android besturingssysteem op zich vrij en open source is, even vrij en open source als andere besturingssystemen die je hebt opgesomd.

« Reactie #56 Gepost op: 2013/11/08, 20:08:09 »
Je mening blijft mij niet duidelijk. Ik blijf niet inzien waarom je het over Androide meuk moet blijven hebben. Duidelijker dan in mijn vorige post kan ik toch niet meer uitleggen waarom ik vind dat het Android besturingssysteem op zich vrij en open source is, even vrij en open source als andere besturingssystemen die je hebt opgesomd.

Omdat jij nu iets door de waar haalt. Ik noemde alleen een lijstje met open source OS'en omdat jij daar om vroeg, ik heb nooit gezegd dat ik die OS'en ook prefereer. Ik prefereer, zoals ik op de vorige pagina al aangaf, het OS op mijn 6 jaar oude telefoon.

« Reactie #57 Gepost op: 2013/11/09, 09:43:46 »

Omdat jij nu iets door de waar haalt. Ik noemde alleen een lijstje met open source OS'en omdat jij daar om vroeg, ik heb nooit gezegd dat ik die OS'en ook prefereer. Ik prefereer, zoals ik op de vorige pagina al aangaf, het OS op mijn 6 jaar oude telefoon.

Lees nogmaals het postje van vanadium en corriceer dan je antwoord eens.
Want wat jij nu als antwoord geeft, vraagt vanadium niet, en ik ben ook wel nieuwsgierig waarom je het op deze manier benoemd.
Als ik hier uitgebreid over die Windows troep gaat hebben of windowse-meuk dan valt dit onder bashen en word mijn postje gecorrigeerd.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #58 Gepost op: 2013/11/09, 13:14:23 »
Inderdaad, Vistaus. Nu graag eens een concrete, beargumenteerde visie in plaats van slogans die je te pas en te onpas de lucht instuurt. Het gaat hier niet over het prefereren van besturingssystemen, wel over mijn vraag waarom jij Android als zoveel slechter beschouwt dan andere open source OS'en.

« Reactie #59 Gepost op: 2013/11/09, 19:13:39 »
Tux'ers,

Het was niet mijn intentie een principiële discussie te ontketenen over wel of niet vrij/open-source OS'en.
Ik wilde enkel ideeën, ervaringen, tips etc over alternatieven voor Android. En dan in het bijzonder een OS dat niet wordt gerund door een geldmachine die het ontfutselen van persoonlijke gegevens tot een verdienmodel heeft verheven.   ;)

Inmiddels heeft de MeeGo afgeleide Sailfish/Jolla mijn interesse:
http://www.jollausers.com/2013/07/why-sailfish-is-better-as-a-modern-os-here-is-a-comparison/
http://www.jollausers.com/2013/02/why-jollas-sailfish-os-is-for-you/
http://www.jollausers.com/2013/09/whysailfish/
http://jollatides.com/
http://forum.xda-developers.com/jolla-sailfish/general
https://sailfishos.org/
http://jolla.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/Sailfish_OS
https://en.wikipedia.org/wiki/Sailfish_Alliance

Helaas was ik te laat voor de pre-order van de eerste batch...is er hier toevallig iemand die wel een Jolla heeft en zijn/haar ervaringen wil delen?

Offline petervs

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2013/11/09, 19:57:43 »
Als je, zoal je aangeeft, enkel ideeën, ervaringen, tips etc over alternatieven voor Android wilde horen, had dat ook gekund zonder het topic te voeren met aanstaande TV uitzendingen, maar had gereageerd op de reacties.
Je kunt je voorstellen, dat er gereageerd wordt op je linkjes naar de uitzendingen en er daarop wordt gediscussieerd.
Het ging je denk ik meer om je zorgen over privacy in de maatschappij kenbaar te maken aangezien je in dit topic vertelde dat je een punt wilde maken.
Maar er zijn denk ik toch wel ideeën en alternatieven langs gekomen in dit topic, net zoals is uitgelegd dat het niet aan het OS ligt.

Ubuntu MATE 16.04

« Reactie #61 Gepost op: 2013/11/09, 20:07:25 »
@VuurVosje: Niemand heeft nog een Jolla want de productie begint pas later deze maand. Ik heb er een ge-preodered in de eerste batch.

« Reactie #62 Gepost op: 2013/11/09, 21:12:14 »
Die linkjes naar tv-uitzendingen hadden weldegelijk een doel; al eerder dreigde de discussie af te dwalen naar een welles-nietes over open source, en kreeg ik de indruk dat lang niet iedereen zich volledig bewust was vd impact v 'Big Data'(mining). Hopelijk heb ik een aantal lezers nieuwe inzichten gegeven en zijn ze nu het bewustwordingsstadium voorbij van de schouders ophalen en zeggen: "Ik heb niets te verbergen; Google/NSA mag best mijn mail lezen" en snappen ze waar het wel om gaat.

Om weer op het juiste spoor te komen en bovenstaande duidelijk te maken heb ik in al mijn luiheid geen heel verhaal ingeklopt, maar een aantal infobronnen gegeven. Bijkomend voordeel is dat lezers dan een eigen beeld kunnen vormen obv objectieve(?) bronnen (misschien is mijn beeld wel gekleurd..?).  ;)

Uiteraard ben ik dankbaar voor de ideeën en alternatieven! Zo ben ik ook bij Sailfish terechtgekomen.  :)

Als je, zoal je aangeeft, enkel ideeën, ervaringen, tips etc over alternatieven voor Android wilde horen, had dat ook gekund zonder het topic te voeren met aanstaande TV uitzendingen, maar had gereageerd op de reacties.
Je kunt je voorstellen, dat er gereageerd wordt op je linkjes naar de uitzendingen en er daarop wordt gediscussieerd.
Het ging je denk ik meer om je zorgen over privacy in de maatschappij kenbaar te maken aangezien je in dit topic vertelde dat je een punt wilde maken.
Maar er zijn denk ik toch wel ideeën en alternatieven langs gekomen in dit topic, net zoals is uitgelegd dat het niet aan het OS ligt.

@Vistaus
Goed punt; ik verkeerde ten onrechte in de veronderstelling dat de eerste pre-order al was uitgeleverd.
Ennuh....vol verwachting kijken wij uit naar je review...  :)

Offline petervs

• Lid
« Reactie #63 Gepost op: 2013/11/09, 23:00:17 »
Je vragen waren:
Citaat
Wie heeft ervaring met (vrije, spywareloze, bvk open source) OS'en voor smartphones?
Ervaringen?
Op welke HW werkt dit?
Als je met deze vragen begint, gaan mensen hierop antwoorden.

Maar dat was schijnbaar bedoeling niet, dus ga je manipuleren door 'n paar keer linkjes naar tv uitzendingen te plaatsen:
Die linkjes naar tv-uitzendingen hadden weldegelijk een doel; al eerder dreigde de discussie af te dwalen naar een welles-nietes over open source, en kreeg ik de indruk dat lang niet iedereen zich volledig bewust was vd impact v 'Big Data'(mining).

Als er een afdwaalt van wat er in je eigen openingspost staat ben je het toch echt zelf
Wees gewoon zo recht door zee om te zeggen dat je de behoefte hebt een boodschap uit te dragen betreffende "Big Brother", maar ga de boel niet omdraaien.

Uiteraard ben ik dankbaar voor de ideeën en alternatieven! Zo ben ik ook bij Sailfish terechtgekomen.  :)

Sailfish gaf je zelf al aan in je openingspost, alle eer aan jezelf.
Ubuntu MATE 16.04

Offline bijd3hand

• Lid
« Reactie #64 Gepost op: 2013/11/09, 23:03:56 »
Als TS bijna niet traceerbaar wil zijn, moet hij gewoon geen mobiele telefoon of computer nemen.

Begin vooral geen eigen bedrijf, zet een NEE-NEE sticker op je voordeur (of bouw je eigen huis in de bush in een land waar ze niet zo moeilijk doen over waar iemand woont) en communiceer vooral via spraak.

Koop waren alleen bij kleine zelfstandigen zodat nergens een adres wordt achtergelaten. Of beter nog, verbouw en fok eigen groente, fruit en vlees en maak je eigen meubels. Maak ook je eigen stroomvoorziening met zonnenpanelen of windmolens en zuiver zelf je water.

Zo zal niemand last van je hebben, tot een overheid of bedrijf je ontdekt :P

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #65 Gepost op: 2013/11/10, 08:48:30 »
@VuurVosje: Niemand heeft nog een Jolla want de productie begint pas later deze maand. Ik heb er een ge-preodered in de eerste batch.
Je had toch de €0,- preorder? Dan krijg je misschien wel een uit de tweede batch. De mensen die namelijk hebben betaald voor hun preorder zijn eerste in de rij, de mensen die de €0,- hebben genomen tweede. Plus, de €100,- preorder krijgt een limited edition. Ik weet niet of bij de tweede preorder ronde nu ook de €100,- preorders eerste in de rij zijn of na de eerste €0,- preorders komen.

Ik heb zo'n laatste. Naast een tof T-shirt krijg ik ook nog als een van de eerste een device. Ik kan niet wachten! :D

EDIT: De productie is al lang ende breed bezig. Ze beginnen eind deze/begin volgende maand waarschijnlijk met uitleveren aan de eersten in de rij, daarna de tweeden in de rij.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/10, 08:50:37 door Timo »

« Reactie #66 Gepost op: 2013/11/10, 10:45:45 »
Nou nou; beschuldigingen, verwijten, invullen van mijn gedachten en bedoelingen...  :o
Mijn excuses dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest.

Nu weer on-topic ipv op de man?  ;)

Je vragen waren:
Citaat
Wie heeft ervaring met (vrije, spywareloze, bvk open source) OS'en voor smartphones?
Ervaringen?
Op welke HW werkt dit?
Als je met deze vragen begint, gaan mensen hierop antwoorden.

Maar dat was schijnbaar bedoeling niet, dus ga je manipuleren door 'n paar keer linkjes naar tv uitzendingen te plaatsen:
Die linkjes naar tv-uitzendingen hadden weldegelijk een doel; al eerder dreigde de discussie af te dwalen naar een welles-nietes over open source, en kreeg ik de indruk dat lang niet iedereen zich volledig bewust was vd impact v 'Big Data'(mining).

Als er een afdwaalt van wat er in je eigen openingspost staat ben je het toch echt zelf
Wees gewoon zo recht door zee om te zeggen dat je de behoefte hebt een boodschap uit te dragen betreffende "Big Brother", maar ga de boel niet omdraaien.

Sailfish gaf je zelf al aan in je openingspost, alle eer aan jezelf.

@Timo
De pre-order zit helemaal vol; ik kon enkel nog mijn emailadres opgeven om op de hoogte te worden gehouden.
Ik vermoed dat dat gelijk staat met 'op de lijst voor de 2e batch' maar weet het niet zeker.
Hmmm, aangezien jij op fietsafstand woont... zou ik het erg op prijs stellen als jij tzt een demo wilt geven....  :)

« Reactie #67 Gepost op: 2013/11/10, 11:13:57 »
@VuurVosje: Review kun je inderdaad verwachten :)

@Timo: Sorry, ik bedoelde inderdaad de uitlevering en niet de productie. Uitlevering moet nog gebeuren dus reviews van eigenaren zijn er nog niet. Dank voor de correctie :) En nee, ik krijg hem uit de eerste batch, dat heeft Jolla me persoonlijk beloofd.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/10, 11:15:32 door Vistaus »

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #68 Gepost op: 2013/11/10, 14:52:31 »
Beloofden ze niet ook dat ze in het eind van 2012 hun eerste apparaat hadden? :rolleyes:

Nee, maar tof! Ik wist niet dat je met de €0,- optie ook meteen eentje kreeg. :)

« Reactie #69 Gepost op: 2013/11/27, 12:00:15 »
Ik kreeg zojuist toegang tot de Jolla Shop en heb hem mogen bestellen. Het is dus bewezen: ook met de 0 euro-optie krijg je er meteen eentje :)

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #70 Gepost op: 2013/11/27, 17:00:00 »
Hehe, en tóch was ik drie dagen eerder. ;)

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #71 Gepost op: 2013/12/17, 14:26:21 »
Bam! Heb hem binnen hoor! :D

« Reactie #72 Gepost op: 2013/12/17, 14:48:33 »
Ik heb hem geannuleerd. Moest een nieuwe laptop hebben en dat vond ik harder nodig dan een slimfoontje. Mijn oude vertrouwde Motorola V6 Maxx kan heus nog wel even door. Komende maand ofzo koop ik de Jolla phone wel :)

@Timo: Veel plezier ermee! :)

« Reactie #73 Gepost op: 2013/12/18, 10:32:00 »
Ik heb hem geannuleerd. Moest een nieuwe laptop hebben en dat vond ik harder nodig dan een slimfoontje.

Wat doe jij met die dingen dat ze zo hard verslijten ?  :o
Want al lezende koop je altijd het beste van het beste en toch heb ik je al een paar x zien schrijven dat je weer een nieuwe laptop moet kopen ??

Ik had er van de week 1tje 11 jaar oud, het bekende os vanaf gehaald en ubuntu erop.
Mensen waren weer heel tevreden.  8-)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #74 Gepost op: 2013/12/18, 11:21:57 »
Waarop baseer je dit rare argument dat ik veel laptops verslijt??? Ik heb hier 1 laptop uit 2000 met Bodhi erop die ik regelmatig gebruik en die doet het heerlijk. En deze nieuwe laptop voor dagelijks gebruik. Hiervoor had ik voor dagelijks gebruik een laptop van bijna 2 jaar oud en die heb ik verkocht omdat op de lange termijn het toetsenbord en het scherm erg vervelend werden voor mijn handen/ogen en ook een beetje afgetaaid daar ik hem op mijn ICT-opleiding had gebruikt. Nu heb ik een nieuwe laptop met scherm en toetsenbord die wél fijn zijn. En die vorige laptop kostte nog geen 500 euro dus hoezo 'beste van het beste'???

Beetje vreemde offtopic dit...
« Laatst bewerkt op: 2013/12/18, 11:24:06 door Vistaus »