Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestanden niet meer toegankelijk, user 1001  (gelezen 314 keer)

Offline Georingo

• Lid
    • Bellen voor het goede doel
  • Steunpunt: Nee
bestanden niet meer toegankelijk, user 1001
« Gepost op: 2013/08/31, 17:36:29 »
Na een update naar een recente versie van Ubuntu, blijft er maar één gebruiker over. Geen probleem, de verdwenen gebruiker met alle folders en bestanden kan ik nog vinden via Computer > Home > "Gebruiker". Alleen mag ik maar weinig meer doen met de bestanden, en is ook een hele hoop foto's niet meer te openen. Foutmelding bij de foto: "Failed to open input stream for file"
Op USB zetten kan ook niet meer, daar heb ik geen rechten meer voor: "Fout bij het openen van bestand: Toegang geweigerd".

Ik zie dat de eigenaar van het bestand nu "user #1001" is. Hoe kan ik dit, zonder technische bagage, terug veranderen zodat ik gewoon de rechten terug krijg? Ik dacht dat ik als enige gebruiker alle rechten had?

Alvast bedankt!

Offline MauRice2

• Lid
Re: bestanden niet meer toegankelijk, user 1001
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/31, 19:28:22 »
Georingo,

Via de terminal kan je nautilus opstarten met root-rechten en dan kan je ze wel bekijken:
gksu nautilus
De bestanden die je wilt houden kopieer/verplaats naar een aparte folder in uw home.
Dan zet je jezelf als eigenaar van al deze bestanden:
sudo chown -R  jij:jij  /home/jij/aparte-folder
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Georingo

• Lid
    • Bellen voor het goede doel
Re: bestanden niet meer toegankelijk, user 1001
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/31, 19:36:28 »
dankjewel, ik kan er terug aan!