Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: crontab -e of /etc/crontab?  (gelezen 365 keer)

Offline roycke

• Lid
  • Steunpunt: Nee
crontab -e of /etc/crontab?
« Gepost op: 2013/08/22, 11:59:19 »
ik snap het niet meer.
Wanneer ik in putty crontab -e ingeef krijg ik n crontab waarin ik regels kan plaatsen, die moeten worden uitgevoerd.
Wanneer ik met winSCP de file /etc/crontab doet editen kan ik daar ook regels plaatsen.

Beide versies werken, echter de file van methode 1 vind ik nergens terug op de LTS server....
Nu heb ik 2 vragen;
Wat is het (functionele) verschil tussen beide?
Waar staat de daadwerkelijke file van methode 1 op de server?

gr. roy

Offline erik1984

• Lid
    • erik1984
Re: crontab -e of /etc/crontab?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/22, 13:16:24 »
man crontab
Citaat
crontab  is  the  program  used to install, deinstall or list the tables used to drive the cron(8) daemon in Vixie Cron.  Each
       user can have their own crontab, and though these are files in /var/spool/cron/crontabs, they are not intended  to  be  edited
       directly

Daar dus denk ik.

Offline Buzzin

• Lid
Re: crontab -e of /etc/crontab?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/23, 09:39:33 »
Er is veel onduidelijk over de verschillende crontabs, dus hier even kort het verschil:

Er is 1 systeem crontab en per gebruiker een crontab.
De systeem crontab staat in /etc/crontab, te herkennen aan het feit dat je voor je commando een usernaam moet opgeven.
De gebruikers crontabs zijn door de gebruiker zelf in te zien met crontab -l en aan te passen met crontab -e (l = list, e = edit)
Overigens kun je deze terug vinden in /var/spool/cron

Voor de werking maakt het verder niet veel uit waar je een job in zet.
Zelf kies ik er echter altijd voor om systeem jobs in /etc/crontab te zetten (en dus niet in de user crontab van root)
Voordeel hiervan is dat je ook makkelijk een cronjob voor apache of postfix ofzo kunt maken zonder voor een dummy user een crontab aan te moeten maken.

Voor gewone gebruikers jobs gebruik ik altijd de gebruikers crontabs, dan kunnen ze het zelf ook bewerken.
Als er iets moet gebeuren uit naam van de gebruiker, waar de gebruiker niets aan mag veranderen kun je het in /etc/crontab zetten (kan me even niet bedenken wat....maar het kan)
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer