Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libre Base programmeren met Basic: Wie weet meer?  (gelezen 2279 keer)

Libre Base programmeren met Basic: Wie weet meer?
« Gepost op: 2013/07/16, 23:06:29 »
Kan iemand me hier iets meer over vertellen?
Ik zoek onder Linux naar een produkt vergelijkbaar met Ms-Access onder Windows
Als ik Libre Base open, op Help klik en zoek naar Basic programming, dan krijg ik ondermeer dit:
Citaat
LibreOffice provides an Application Programming Interface (API) that enables you to control LibreOffice components by using various programming languages. A LibreOffice Software Development Kit is available for the programming interface.

Leuk. Een kit. Maar hoe ik ook verder zoek, nergens iets te vinden . Wie weet meer?
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Libre Base programmeren met Basic: Wie weet meer?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/17, 13:21:24 »
Wat wil je juist doen? LibreOffice Base is vooral een frontend waarmee je kan communiceren met "echte" databases, zoals MySQL en andere. Je kan grafisch formulieren, rapporten, queries enz aanmaken voor kantoorgebruik. Echt toepassingen programmeren moet je doen met andere middelen, zoals php, python, of andere talen die kunnen interageren met je database.

Re: Libre Base programmeren met Basic: Wie weet meer?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/17, 13:48:57 »
LibreOffice Base is vooral een frontend waarmee je kan communiceren met "echte" databases, zoals MySQL en andere.

... en om de LibreOffice-interface aan te sturen.

Re: Libre Base programmeren met Basic: Wie weet meer?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/17, 19:00:34 »
Ik wil eens zien of het door mij geschreven boekhoudpakket Boeket ( zoals hier te zien op een oud filmpje  en hier te downloaden in de nieuwste Windows-versie kan worden overgezet naar een niet-OS-gebonden versie. Wat ik me daarbij eigenlijk afvraag is of Office Base daarvoor voldoende functionaliteit heeft om dit te reaaliseren, of dat ik bijvoorbeeld beter eens naar Python kan kijken. Immers, voor zover ik nu al zie, wijkt Base dusdanig ver af van het VBA van Ms-Access dat ik misschien net zo goed opnieuw kan beginnen met een wat algemener taal als Python.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline beun1

  • Lid
Re: Libre Base programmeren met Basic: Wie weet meer?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/19, 14:37:30 »
ik zoek zelf ook onder Linux naar een produkt vergelijkbaar met Ms-Access onder Windows

En ben het programma : Kexi tegen gekomen
http://kexi-project.org/

en ben nu de mogelijkheden hier van aan het bestuderen

Mvg
beun1
ubuntu  14.04

Re: Libre Base programmeren met Basic: Wie weet meer?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/20, 09:36:24 »
Ik heb naar Kexi gekeken en ook naar Gamba, maar het zijn beide niet algemeen in gebruik (een kleine gebruikersgroep). Daarbij draait Kexi weer niet op andere besturingssystemen.
Op deze site vind je nog meer van dergelijke "probeersels". Maar ik denk dat ik toch eerst maar eens ga snuffelen aan Python...

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Libre Base programmeren met Basic: Wie weet meer?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/20, 11:30:39 »
@Old man: Fout. Kexi draait wel degelijk op Windows, er is een Windows-installer. De gebruikersgroep is wat kleiner, dat klopt, maar het dev-team achter Calligra (die ook Kexi maakt) is vrij groot en het is erg stabiel.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Libre Base programmeren met Basic: Wie weet meer?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/21, 09:32:04 »
ik heb een keer eren dataqbase-achtig iets gemaakt met libreoffice-base, vervelende is alleen dat de code-editor geen auto-complete heeft en de documentatie is gewoon bagger (zoek de openoffice/libreoffice forums voor hulp)
bovendien gaat libreoffice zeuren over dat er macro's in het document zitten en dat deze "mogelijk" onveilig zijn (hoezo  :o ik heb ze zelf gemaakt!!!)

hier een paar voorbeeldfuncties: (alles met "rem" ervoor is commentaar)
Sub closeThisForm
   thisComponent.CurrentController.Frame.close( true )
End Sub


rem dit sluit de database
Sub CloseApp
ThisComponent.Parent.store()
oDoc = thisComponent.currentController.frame
oDispatch = createUnoService("com.sun.star.frame.DispatchHelper")
oDispatch.executeDispatch(oDoc, ".uno:CloseDoc", "", 0, Array())
End Sub

rem reports openen

sub openreport_resultaten
ThisDatabaseDocument.FormDocuments.getbyname("hoofdmenu").open
ThisDatabaseDocument.reportDocuments.getbyname("RESULTATEN_RAPPORT").open
end sub


rem openen van formulier tijdens starten van office
Sub OpenForm_main()
Dim Context AS Object
Dim Conn As Object
Dim DB As Object
Dim FormDoc As Object
Dim Args(1) As New com.sun.star.beans.PropertyValue
Context=CreateUnoService("com.sun.star.sdb.DatabaseContext")
DB=Context.getByName("LVS spelen en bewegen") REM YOUR DB NAME
Conn=DB.getconnection("","")
Args(0).Name="ActiveConnection" : Args(0).Value=Conn
rem Args(1).Name="OpenMode" : Args(1).Value="open"
FormDoc=DB.DatabaseDocument.FormDocuments.loadComponentFromURL("hoofdmenu","_self",2,Args)
FormDoc.CurrentController.Frame.ContainerWindow.setFocus()
End Sub