Op mijn nieuwe workstation wil ik Ubuntu 12.04 LTS (Ubuntu -12.04.2-desktop-amd64.iso vanaf CD) installeren. Op mijn huidige systeem draai ik ook Ubuntu (11.10) dus ik heb al enige ervaring met dit OS en met de installatie, maar mijn nieuwe hardware wijkt op twee punten af waardoor ik twijfel over een aantal zaken. Ik heb op een aantal termen gezocht op dit forum en via Google, maar geen concrete antwoorden gevonden; eigenlijk zijn de vragen ontstaan na het Googlen

Voor mijn huidige systeem zegt parted -l het volgende:
Model: ATA ST31500341AS (scsi)
Disk /dev/sda: 1500GB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: msdos
Number Start End Size Type File system Flags
1 1049kB 1463GB 1463GB primary ext4 boot
2 1463GB 1500GB 37.0GB extended
5 1463GB 1500GB 37.0GB logical linux-swap(v1)
Mijn nieuwe systeem heeft een Seagate Constellation ES.3 4TB HDD, een Samsung 840 Pro 256GB SSD, en 128GB geheugen.
Ik ga geen Windows (of wat dan ook) naast Ubuntu draaien, en ik wil de SSD eigenlijk enkel gebruiken voor (MySQL) databases.
Het systeem zal gebruikt worden als standalone MySQL workstation (MySQL, php, LibreOffice Calc, R, Evolution, Firefox).
Ik heb
https://help.ubuntu.com/community/DiskSpace al gelezen, maar kom er niet helemaal uit.
- Als Installation Type moet ik denk ik kiezen voor "Something else" (create or resize partitions yourself)?
- De HDD is groter dan 2TB. Moet ik dus voor "gpt" gaan i.p.v. "msdos"?
- Mits "gpt", dan heb ik waarschijnlijk met (U)EFI te maken en zal ik https://help.ubuntu.com/community/UEFI volgen.
- Is het verstandig om de HDD te partitioneren anders dan op de standaard manier? Of beter gezegd, wat is een goede partitie strategie voor de HDD?
- Ik neem aan dat ext4 als filesysteem een goede keuze is?
- Is er misschien toch een reden om Ubuntu op de SSD te installeren? Eventueel zonder bepaalde folders zoals /home
- Ubuntu heeft (als het goed is) TRIM support voor de SSD. Is dat iets wat tijdens de installatie kan/moet worden aangegeven?
Alvast bedankt