Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird haalt e-mail slecht op de laatste tijd  (gelezen 1682 keer)

Offline 10o

• Lid
Thunderbird haalt e-mail slecht op de laatste tijd
« Gepost op: 2013/07/03, 09:51:54 »
Ik draai Ubuntu 12.04 met Thunderbird 17.0.7 en merk al enkele maanden dat e-mail (bv. Gmail IMAP) slecht opgehaald wordt. Op mijn telefoon krijg ik een notificatie, maar op de laptop kan het lang duren. Zelfs als ik handmatig de ophaalknop gebruik lijkt hij eindeloos te blijven zoeken. De enige manier op een een beetje vlot de laatst binnengekomen e-mails op te halen en af te handelen is door Thunderbird af te sluiten en te herstarten.

Daarnaast lukt het Thunderbird vaak ook niet om een verzending volledig netjes af te handelen omdat het niet lukt om de mail naar de map "Verzonden" te plaatsen. Hij blijft dan hangen bij "Bericht naar map Verzonden verplaatsen". Soms lukt dat uiteindelijk na een minuut, soms helemaal niet.

Best wel ongemakkelijk en onpraktisch dus... Herkenbaar? Ideeën misschien?
« Laatst bewerkt op: 2013/07/03, 09:58:15 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Thunderbird haalt e-mail slecht op de laatste tijd
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/03, 10:05:01 »
Heel herkenbaar, ook in latere versies (17.0.7).
Uiteindelijk gaat de mail wel weg, maar het duurt soms meer dan 1 minuut.
Mail komt wel binnen, maar de controle tijd heb ik op 5 minuten staan, gedeeltelijk IMAP en gedeeltelijk POP.

Het kopieëren naar de verzonden map doet Thunderbird pas, wanneer de mail echt weg is, dat het zolang duurde lag (dacht ik) aan de DNS server van mijn provider, wanneer ik een mail verzonden heb, dan gaat de volgende weer flitsend.
Dat er anderen waren met soortgelijke problemen wist ik niet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline 10o

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/03, 10:38:56 »
Het ligt hier zeker niet aan de server, want de e-mail is tijdens 't wachten op "Bericht naar map Verzonden verplaatsen" allang verstuurd. Dat weet ik omdat ik mezelf bij veel e-mails inkopieer en de telefoon hem binnen een fractie van een seconde al aangeeft. Ik vermoed dat dit een combinatieprobleem GMail/Thunderbird is.

Ik dacht dat die server-controletijd met IMAP niet uit maakte, maar dat het realtime was.

Misschien binnekort toch maar eens drastisch mijn hele Thunderbird profiel opnieuw aanmaken om te checken of dat helpt. Dat doe ik al jaren niet meer, want vijf e-mailadressen, onderschrift-templates en een .thunderbird-folder van bijna 1Gb door (local) gearchiveerde e-mails... En wat is er nou handiger dat steeds die .thinderbird-folder mee te verhuizen?  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/07/03, 10:41:14 door 10o »

Offline 10o

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/03, 12:50:35 »
Ben 'n uurtje bezig geweest om een nieuw profiel in te stellen. Daarbij ben ik helemaal blanco begonnen, dus oude .thunderbird hernoemd tot .thunderbird-old en alle adressen bottom up ingesteld. De lokale mappen heb ik middels de extensie "ImportExportTools" terug weten te zetten, evenals adresboek en signatures.

Alles lijkt nu weer goed te gaan. Dus nieuwe e-mails (IMAP) worden meteen (realtime) aangegeven, ondanks instelling op 10 minuten check. Ook is hij niet meer blijven hangen op "Bericht naar map Verzonden verplaatsen".

Het lijkt erop dat deze problemen voortkomen uit een zekere wanorde die na verloop van tijd kan ontstaan in de Thunderbird settings en opslag.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/03, 12:54:47 door 10o »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/03, 13:16:02 »
Dat lukt mij niet in een uurtje, ik gebruik 18 email adressen, mede omdat ik bij diverse providers websites bijhoud.
Misschien eerst maar een paar gegevens noteren ...... :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/03, 13:17:15 »
Mogelijk inderdaad doordat je te grote folders had die niet gecompacteerd werden. Ik draai zelf ok al vele jaren met eenzelfde thunderbird profiel en ondertussen 14 G aan gearchiveerde en andere mail. Halfjaarlijks archiveer ik inboxen en outboxen naar lokale archiefbestanden ("2013 in" en "2013 out"). Na het verwijderen van de berichten van de IMAP servers moet je met rechts-klik eens de folders compacteren.

Compacteren betekent dat de mbox bestanden herschreven worden, waarbij de gewiste berichten weggelaten worden. Grote, niet gecompacteerde folders zijn dikwijls de oorzaak van slechte performantie, en vertonen een hogere kans corrupt te geraken.

Standaard staat tegenwoordig automatisch compacteren aan (Preferences - Advanced - Network & Disk space), maar ik denk dat dit enkel geldt voor de plaatselijke folders. IMAP Folders op de servers moet je zelf nu en dan eens compacteren.

Offline 10o

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/03, 13:41:10 »
@vanadium: dank voor de aanvullende tips

In mijn geval zal het niet met zelf aangemaakte folders op IMAP servers te maken hebben gehad, aangezien ik die niet gebruik. Alle handmatig gearchiveerde mail stond en staat lokaal (Lokale mappen). Maar servers als GMail maken natuurlijk wel hun eigen mapjes aan (naast Verzonden, Concepten, Ongewenst en Archieven, ook Belangrijk, Archieven en/of Met Ster), ook al gebruik ik die laatste niet expliciet.