Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Grafische kaart reageert niet  (gelezen 3275 keer)

Offline gusteman

• Lid
Re: grafische kaart reageert niet
« Reactie #25 Gepost op: 2013/07/04, 00:39:23 »
Ik heb wel behoorlijk goed njeuws: één van de oudere kernelversies van de 10.04 doet het wel.
Ik ga nu alle kernelversies uittesten en zien welke het nog doen.
Alvast bedankt voor je moeite, maar ik kan me indenken dat je nu wel naar bed wil.
Misschien morgen verder zoeken, als dat past voor jou?

Alvast duizend maal dank voor de hulp tot nu toe

Truste  ;)

Offline gusteman

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2013/07/04, 05:13:47 »
En dan weer een domper op de feestvreugde: de 10.04 die het deed heeft het ook maar dik tien minuten uitgezongen.

Dan heb ik maar één van de harde schijven een volledig nieuwe Xubuntu installatie gegeven. Ook daar van het zelfde laken een pak: van zodra ik iets aanklik wat een grafische bewerking vereist is het beeld weg.
Daarna heb ik dan nog eens Xubuntu laten draaien vanop de USB stick maar ook dan verdwijnt het scherm.

Wat ik nog vergeten was: in het BIOS vind ik geen mogelijkheid om extra RAM toe te kennen aan de grafische kaart.

Ik heb ook het BIOS ingesteld met de "meest aangewezen" instellingen (je weet maar nooit), verandert helemaal niks.

En nu ???????

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #27 Gepost op: 2013/07/04, 09:13:29 »
Ok, de overzet naar Xubuntu is geslaagd, hij start op maar op hetzelfde punt slaat het scherm weer weg: wanneer de Unity dash verschijnt.
Dan zit je niet in Xubuntu, maar nog steeds in Ubuntu. Je moet je afmelden uit Ubuntu en weer aanmelden in Xubuntu; zie de webkoppeling die ik je eerder gaf.  :)

« Reactie #28 Gepost op: 2013/07/04, 10:18:55 »
Hallo gusteman.

een paar jaar geleden had ik  soort gelijk probleem echter bij mij had dat met monitor instellingen te maken dat
hij  een veel te hoge  resolutie instelling opriep en dan verween bij ook beeld en kreeg ik gekleurde blokjes en vakjes terug.

Ik dacht van ik meld dit maar even misschien dat het iemand op een idee kan brengen.
Geen zorgen met Ubuntu voor morgen
Ik Gebruik > Ubuntu : recentste versie.
Deze pc = 64 bits met X64-processor3.30 GHz

« Reactie #29 Gepost op: 2013/07/04, 11:14:36 »
Van zodra echter het OS wordt opgestart krijg ik een scherm met streepjes en kleuren.
Ik zie ook een anders gekleurd blokje wat de muisbewegingen weer geeft.
Ik veronderstel dat het een driver probleem is.
Windows geprobeerd? -> Zo ja, niet het probleem > driver probleem.
Zo nee: jouw probleem klinkt als een (heel erg) kapotte grafische kaart.
Mijn ervaring met kapotte grafische kaarten is dat er strepen met kleuren over het scherm komen, deze heb ik ook wel eens gekregen na het (te hoog) overklokken van de GPU. Deze strepen komen denk ik omdat hardwarematig niet alles snel genoeg verwerkt kan worden en dus kleuren door elkaar gooit (op een harde schijf heb je ook slechte sectoren, vaak ook 'streepjes' in het geheugen).
Geen grafisch intense beelden (opstarten, GRUB scherm) zijn wel te doen: deze kosten vrijwel geen rekenkracht en gebeurt hoogst waarschijnlijk ook via de processor.
Even controleren: maak de computer open en kijk naar de capacitors. Deze zouden goede cilinders moeten zijn. (Normal capacitor op de afbeelding hieronder).

In ergere gevallen zijn deze ook gescheurd of lekken ze. Hoe dan ook, dit zijn allemaal tekenen dat de grafische kaart overleden is. Wel even waard om te controleren, voordat er verder gepuzzeld wordt met drivers etc.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline gusteman

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2013/07/04, 14:21:57 »
Dan zit je niet in Xubuntu, maar nog steeds in Ubuntu.
Dat had ik ook al gedacht, vond het al vreemd dat de Dash verscheen ???

Ik dacht van ik meld dit maar even misschien dat het iemand op een idee kan brengen.
Leuk dat je een handje wou toesteken, zo typisch aan Ubuntu.
De schermresolutie speelt hier echter geen rol (zie verder) maar toch bedankt voor de insteek :)

Hoe dan ook, dit zijn allemaal tekenen dat de grafische kaart overleden is. Wel even waard om te controleren, voordat er verder gepuzzeld wordt met drivers etc.
Bedankt voor de opmerking. Ik had de PC laten nakijken door een ITC'er en die had een analyseprogramma gedraaid. Volgens hem was de grafische kaart OK.
Ik heb ze er even uit gehaald, en inderdaad: van de tien capacitors zijn er vier die bovenaan behoorlijk bol staan en in de breedte ook uitgezet lijken te zijn.
Tot zover dus de "analyse" door een pro :rolleyes:
Nu even op zoek naar een geschikte kaart en dan ga ik nog eens testen.

Het resultaat kom ik zeker hier posten, met hopelijk een "Opgelost" als opmerking bij het draadje.

Alvast aan iedereen een super bedankt, vooral Pjotr die er zowat een hele dag aan heeft gewijd.

Leve de Ubuntu filosofie

« Reactie #31 Gepost op: 2013/07/04, 17:05:22 »
Bedankt voor de opmerking. Ik had de PC laten nakijken door een ITC'er en die had een analyseprogramma gedraaid. Volgens hem was de grafische kaart OK.
Ik heb ze er even uit gehaald, en inderdaad: van de tien capacitors zijn er vier die bovenaan behoorlijk bol staan en in de breedte ook uitgezet lijken te zijn.
Tot zover dus de "analyse" door een pro :rolleyes:
Ik heb enkele dagen bij zo'n reparatie mee gelopen (het was een vrij dure ook) en daar twee maal een kapotte grafische kaart mee gemaakt met beide dit verschijnsel.
Zelf heb ik ook een keer een kapotte gehad met dit verschijnsel. Het is standaard om met streep- en/of kleur-klachten naar de capacitors te kijken om eerlijk te zijn. Een analysetool zal dit niet zien, die zal alleen een zwakke kaart meten, terwijl het probleem is dat een deel van de rekenkracht niet goed verwerkt wordt.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline gusteman

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2013/07/24, 08:39:41 »
Met dank aan iedereen: het probleem is opgelost door een nieuwe grafische kaart te plaatsen.
Ironie van het geheel: de nieuwe kaart stak er twee dagen in en bij het opstarten sprong de monitor even op en onmiddellijk weer af met als resultaat geen beeld.
Ik dacht "oh nee, niet opnieuw" en deze keer kreeg ik zelfs niet eens de BIOS te zien.
Maar toen schoot me te binnen dat ik in die twee dagen telkens bij het heropstarten de melding kreeg dat de CMOS Settings niet correct waren: de tijd was telkens op de fabrieksdatum terug gesteld.
Dus maar meteen een nieuw batterijtje op het moederbord geplaatst en hop ..... alles functioneerde weer naar behoren. 8-)
Ook dat kan dus voorvallen, had er al van gehoord, maar nog nooit zelf meegemaakt.
Groeten aan iedereen, en nog maar eens van harte bedankt voor de geboden hulp  :)

Re: (Opgelost) Grafische kaart reageert niet
« Reactie #33 Gepost op: 2013/07/25, 10:44:33 »
Haha, zo te horen nogal een oud apparaat in het geheel.
Fijn dat alles nu weer werkt!  =D
Desktop:
Notebook: