Wat moet een extended partitie voorstellen? En hoe verdeel ik zo'n partitie in logische partities?
Kan ik zelg via een optie kiezen of ik een swap,home of rootpartitie van wil maken?
Hier kun je het een en ander lezen over partitioneren. 't Is wel een tijdje geleden dat die pagina bijgewerkt is zag ik, dus o.a. de afbeeldingen zijn verouderd, maar dan heb je in ieder geval een idee.
Mocht je aan de hand hiervan de indeling van je harde schijf willen veranderen....... waar ze het op die site hebben over indeling in ext3 kun je beter ext4 kiezen, en / (de root-partitie) zou ik 20 GB groot maken. Zéker als je geen aparte /home aanmaakt. Maak je wel een aparte /home aan, dan is 15 GB voor / voldoende.
Swap is wat in Windows het 'virtuele geheugen' is. In Windows is/was het gebruikelijk minstens twee keer het fysieke geheugen als virtueel in te stellen, maar als er bijvoorbeeld 4 GB fysiek geheugen in je pc zit is een swap van 8 GB meestal een beetje teveel van het goede. In mijn pc zit 8 GB fysiek geheugen en ik heb een swap aangemaakt van 2 GB (die zelden of nooit wordt aangesproken).
Hier een uitleg over het installeren van Ubuntu. Ook hier weer een verouderde handleiding, maar het geeft een beetje een idee van hoe en wat.
Mocht je deze willen gebruiken omdat je Ubuntu opnieuw wilt installeren, dan wel even opletten, want hier wordt er van uitgegaan dat je alléén Ubuntu op een harde schijf gaat installeren. En 't is dacht ik niet jouw bedoelding om Windows van de harde schijf te vegen.
En verder is
dit een site waar je de nodige informatie, tips&trucs kunt vinden.
Edit:
hier kun je een (gratis) handleiding Ubuntu 12.04 downloaden. Deze is tenminste wél bij de tijd.