Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: veilig bankieren volgens computeridee  (gelezen 3895 keer)


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/14, 16:37:23 »
Leuk! Dank voor het melden.  :)

Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/14, 20:05:45 »
Leuk! Alleen jammer dat ze naar Psychocats verwijzen. Hij heeft een hele goede site en kennis van zaken maar ik weet van o.a. dit forum dat er mensen zijn die niet zo goed zijn in Engels als mij en de redacteuren van Computeridee dusja...

(ze hadden trouwens ook wel mogen verwijzen naar de Download-pagina van Ubuntu-NL maar soit)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/14, 21:59:30 »
Er komt ook een expert aan het woord:
Hij erkent ook dat Windows in principe niet onveiliger in elkaar steekt dan Linux. “Het zit meer in de manier waarop het gebruik wordt.
Mooi, probleem opgelost. :P
De vraag rijst wel of malware via Ubuntu niet alsnog de Windows-partitie van de harde schijf kan binnendringen. Volgens Stelling is dat in theorie mogelijk. “Dat er twee systemen geïnstalleerd zijn, kun je in principe zien aan de bootmanager. De malware zou vervolgens de Windows-partitie kunnen mounten. Daarvoor is dan wel root-access nodig, wat het allemaal wel erg ingewikkeld maakt. De kans dat de gebruiker dit niet zou merken, lijkt mij heel klein.”
Huh? In Ubuntu 13.04 kan ik een Windows partitie zonder root access mouten! Helemaal niet ingewikkeld, 1 muisklik.
Wat het veiligst is, is Ubuntu installeren op een oudere computer die in een hoekje staat te verstoffen.
Overduidelijk dat virussen enz. geen kwaad kunnen als je op je nieuwe PC geen internetbankieren gebruikt. :P Voor mij is het helaas geen oplossing mijn oude stoffige, trage, computer van zolder te halen en naast of op de nieuwe PC te plaatsen. Dan ga ik nog liever af-en-toe weer bij het bankkantoor langs (en/of gebruik ik mijn tablet wel).
"Banken proberen het risico te verschuiven door gebruikers op hun verantwoordelijkheden te wijzen. Dat doen ze bijvoorbeeld door software te plaatsen bij de klant, waarmee ze in de gaten houden hoe goed de klant op zijn computer past."
U voelt ’m al aankomen. Op een dag krijgt u een automatische e-mail dat uw systeem niet meer voldoet aan de minimale veiligheidsnormen die uw bank heeft gedefinieerd.
Ja, ik voel ’m al aankomen, “mijn-favoriete-linux-distributiezonder up-to-date virusscanner voldoet niet aan de definities van de bank. Einde internetbankieren.
Er zijn verschillende manieren om Ubuntu te installeren. Het eenvoudigst is het downloaden van de zogenoemde Windows Installer for Ubuntu Desktop (Wubi).
Jammer dat Wubi niet meer kan worden gebruikt vanaf 13.04 en/of met Windows 8. Gelukkig worden andere nadelen van Wubi uitgebreid beschreven dus zullen er weinig voor “eenvoudigst” gaan.
Om zulke problemen te voorkomen en Ubuntu optimaal tot zijn recht te laten komen, dient u het te installeren op een eigen partitie. Let wel: verwijderen wordt daarna een lastig verhaal.
Lastig verhaal maar verder gaat het artikel helaas niet. Windows 8 is wel een probleem...

Nederlandstalig: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/14, 22:57:46 »
De meest veilige manier is booten van cd, en de url met de hand intypen.
Een expert, die Windows en Linux even veilig noemt spoort niet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/14, 23:05:14 »
De meest veilige manier is booten van cd, en de url met de hand intypen.
Hoe ga je dan om met veiligheidsupdates? Die moet je dan iedere keer aanbrengen nadat je boot van de cd en/of vaak een nieuwe cd maken.
(nog los van het feit dat het opnieuw booten van cd best lang duurt, niet echt "leuk")
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/14, 23:14:39 »
Een expert, die Windows en Linux even veilig noemt spoort niet.
Inderdaad....  :o

Ach ja. In ieder geval wordt er lovend geschreven over Linux, dus het is sowieso reclame.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/15, 08:47:08 »
De vraag rijst wel of malware via Ubuntu niet alsnog de Windows-partitie van de harde schijf kan binnendringen. Volgens Stelling is dat in theorie mogelijk. “Dat er twee systemen geïnstalleerd zijn, kun je in principe zien aan de bootmanager. De malware zou vervolgens de Windows-partitie kunnen mounten. Daarvoor is dan wel root-access nodig, wat het allemaal wel erg ingewikkeld maakt. De kans dat de gebruiker dit niet zou merken, lijkt mij heel klein.”
Huh? In Ubuntu 13.04 kan ik een Windows partitie zonder root access mouten! Helemaal niet ingewikkeld, 1 muisklik.
Tjonge, wat een theorie zeg.

Er zou dus een gecombineerd Windows/Linux-virus kunnen bestaan die *eerst* Linux binnendringt en dan nog eens op zoek gaat naar de Windows-partitie (die je idd zonder root-acces kunt koppelen) om daar ook nog eens Windows te besmetten. Ik geloof niet dat a) zo'n combi-virus er ooit zal komen (veul te ingewikkeld, weinig slagingskans want werkt alleen op dual-boot) en b) dat mijn geliefde Ubuntu-distro daar dan vatbaar voor is.

Met andere woorden, zo lust ik er nog wel een paar. Wel goed om stemming te maken natuurlijk en uren zinloze discussies te voeren hierover....

Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/15, 11:11:45 »
@testcees: Als je geen Windows-partitie wilt mounten zonder root-access maak dan een gebruiker aan zonder admin-rechten.

Verder ben ik het met markba eens.

Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/19, 01:09:33 »
Jammer dat Wubi niet meer kan worden gebruikt vanaf 13.04 en/of met Windows 8. Gelukkig worden andere nadelen van Wubi uitgebreid beschreven dus zullen er weinig voor “eenvoudigst” gaan.

Ach, wat maakt dat uit? Wubi is niet eens GPLv3. Het is dus niet vrij genoeg en het open source-alternatief is zonder Wubi installeren. Probleem opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/19, 01:15:46 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/19, 07:24:51 »
Jammer dat Wubi niet meer kan worden gebruikt vanaf 13.04 en/of met Windows 8. Gelukkig worden andere nadelen van Wubi uitgebreid beschreven dus zullen er weinig voor “eenvoudigst” gaan.

Ach, wat maakt dat uit? Wubi is niet eens GPLv3. Het is dus niet vrij genoeg en het open source-alternatief is zonder Wubi installeren. Probleem opgelost.
Sinds wanneer stellen we dat GPL2 niet meer vrij genoeg is? Er waren wel problemen met Wubi, maar in het toepassingsgebied (tussen dual-boot en live-CD in) had het best een toegevoegde waarde.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/19, 09:36:45 »
Wubi is niet eens GPLv3. Het is dus niet vrij genoeg
Sorry maar ik begrijp de opmerking niet en wat dat te maken heeft met het artikel in computeridee on topic.
The code is distributed under GPL version 2 and above, however, the Linux kernel itself is licensed under the GPL version 2 only.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/19, 11:16:03 »
Jammer dat Wubi niet meer kan worden gebruikt vanaf 13.04 en/of met Windows 8. Gelukkig worden andere nadelen van Wubi uitgebreid beschreven dus zullen er weinig voor “eenvoudigst” gaan.

Ach, wat maakt dat uit? Wubi is niet eens GPLv3. Het is dus niet vrij genoeg en het open source-alternatief is zonder Wubi installeren. Probleem opgelost.
Sinds wanneer stellen we dat GPL2 niet meer vrij genoeg is? Er waren wel problemen met Wubi, maar in het toepassingsgebied (tussen dual-boot en live-CD in) had het best een toegevoegde waarde.

Mwah, testcees houdt heel erg van vrijheid dus GPL2 is iets beperkender dan GPL3. Ben ik trouwens wel mee eens, Wubi had gewoon GPL3 kunnen zijn.

@testcees: Beetje vreemd. Jij haalde Wubi aan in het topic en dan ben ik degene die offtopic gaat :O

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/19, 11:22:53 »
@testcees: Beetje vreemd. Jij haalde Wubi aan in het topic en dan ben ik degene die offtopic gaat :O
NIet echt. Wubi is geheel ontopic (alternatief voor dual-boot) en de licentie en de vermeende vrijheidsbeperking daarvan is offtopic.

Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/19, 11:27:31 »
@testcees: Beetje vreemd. Jij haalde Wubi aan in het topic en dan ben ik degene die offtopic gaat :O
NIet echt. Wubi is geheel ontopic (alternatief voor dual-boot) en de licentie en de vermeende vrijheidsbeperking daarvan is offtopic.

Ik vind het wel ontopic want ik gebruik graag de meest vrije software indien mogelijk en in dit geval is Wubi naar mijn mening niet de meest vrije software. Het alternatief heb ik er in mijn post ook bij genoemd dus geheel ontopic want daar gaat het in artikel ook over.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/19, 11:29:37 »
@testcees: Beetje vreemd. Jij haalde Wubi aan in het topic en dan ben ik degene die offtopic gaat :O
NIet echt. Wubi is geheel ontopic (alternatief voor dual-boot) en de licentie en de vermeende vrijheidsbeperking daarvan is offtopic.

Ik vind het wel ontopic want ik gebruik graag de meest vrije software indien mogelijk en in dit geval is Wubi naar mijn mening niet de meest vrije software. Het alternatief heb ik er in mijn post ook bij genoemd dus geheel ontopic want daar gaat het in artikel ook over.
Vreemd. Gaan we het nu bij ieder pakket in welke context dan ook hebben over de licentie en leggen de lat (blijkbaar) bij GPL3? Ook al is dat niet relevant voor de functie van dat pakket?

Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #16 Gepost op: 2013/06/19, 11:36:04 »
@markba: Zoals testcees in een ander topic aanhaalde:

"past het perfect bij dit forum om op te merken dat er ook open varianten zijn."

Naar mijn mening is GPL2 te beperkend dus ik sta volledig in mijn recht om op te merken dat er een opener variant is, namelijk het volledig installeren van Ubuntu :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #17 Gepost op: 2013/06/19, 11:42:57 »
Beetje vreemd. Jij haalde Wubi aan in het topic en dan ben ik degene die offtopic gaat :O
Nee, het  Computeridee artikel ontopic haalde Wubi aan. De exacte versie van de GPL licentie lijkt me offtopic voor het gebruik van Wubi zoals beschreven in het Computeridee artikel over "veilig bankieren".
Klik links bovenin op Documentatie

Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #18 Gepost op: 2013/06/19, 11:53:18 »
Beetje vreemd. Jij haalde Wubi aan in het topic en dan ben ik degene die offtopic gaat :O
Nee, het  Computeridee artikel ontopic haalde Wubi aan. De exacte versie van de GPL licentie lijkt me offtopic voor het gebruik van Wubi zoals beschreven in het Computeridee artikel over "veilig bankieren".

Maar niet offtopic voor het aanhalen van opener varianten, zoals ik deed in de zin na de GPL en dat aanhalen mag volgens jou omdat het bij het forum past dus ik sta geheel in mijn ontopic-recht met die post :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #19 Gepost op: 2013/06/19, 11:57:19 »
Naar mijn mening is GPL2 te beperkend dus ik sta volledig in mijn recht om op te merken dat er een opener variant is, namelijk het volledig installeren van Ubuntu :)
Natuurlijk heb je alle recht, zoals iedereen het op dit forum heeft. Alleen de relevantie met het onderwerp ontbreekt:

Citaat van: Vistaus
Ach, wat maakt dat uit? Wubi is niet eens GPLv3. Het is dus niet vrij genoeg en het open source-alternatief is zonder Wubi installeren. Probleem opgelost.
Dus alle pakketten die niet aan GPL3 voldoen, mogen we volgens jou niet meer gebruiken dan?

En zoveel opener in de installatie van Ubuntu overigens niet, want de motor, de linux-kernel is GPL2.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/19, 12:04:55 door markba »

Re: veilig bankieren volgens computeridee
« Reactie #20 Gepost op: 2013/06/19, 12:11:22 »
@markba: Een ieder moet zelf bepalen wat ie wel of niet gebruikt, maar ik mag wel een mening geven over wat ik vrij genoeg vind en wat niet. En ja, Linux is niet veel opener maar ik had het niet over de motor want daar hebben veel eindgebruikers geen baat bij; die willen een grafisch iets.