als ik alle vorige tips ook goed heb begrepen moet ik terug naar kernel 45 of zo.
Je moet niet terug naar ...45.
Als ik de getoonde lijst goed interpreteer, zit het nu zo:
- je kon nu de update van je systeem uitvoeren en werkt met de meest recente en "officiële" kernel ...48, prima -> kernel ...48 blijven gebruiken
- bij de tips in de adviezen, om oudere kernels op te ruimen, staat dat het verstandig is naast deze laatste (...48) ook nog 1 andere in de lijst te laten staan.
- ik zou in dit geval (naast ...48)
alleen nog ...45 laten staan (dat is ook een "officiële" kernel) en de kernels met de andere eindnumnmers laten verwijderen, d.w.z. ...30-44 kunnen weg en ook ...47 kan weg (nog een "inofficiële" kernel uit je ppa's vermoedelijk) -> deze actie kan in 1 keer worden uitgevoerd door de genoemde kernels aan te vinken
- voordat een kernel verwijderd wordt, zie je telkens de Engelse vraag "moet ik dat doen"
- kernel ...48 wordt niet getoond in de lijst om te verwijderen, omdat een kernel die in gebruik is niet verwijderd kan worden
Terugkomend naar je beginvraag en de oorzaak van het probleem: je hebt waarschijnlijk ppa's of bronnen (proposed) gebruikt die blijkbaar naast een "leuk programma" ook "inofficiële" kernels (beta-versies) bevatten. Dat is niet verstandig maar uiteindelijk je eigen vrije keuze.