Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Linux-headers onoplosbaar probleem  (gelezen 2761 keer)

Offline Mikkel

• Lid
Re: Linux-headers onoplosbaar probleem
« Reactie #25 Gepost op: 2013/06/13, 22:28:51 »
NB: Vanavond werk ik met Mint en daar wordt nu de ...48-kernel aangeboden. ...... krijgen de Ubuntu-users vandaag ook de ...48-kernel aangeboden?

Jawel, heb 'm daarstraks binnengehaald. Pc opnieuw opgestart en alles werkt nog steeds zoals het hoort. =D

« Reactie #26 Gepost op: 2013/06/15, 11:47:25 »

Laat in de  terminal de volgende pakketten installeren
sudo apt-get install ssft dialog dctrl-toolsEen script kan je op de volgende manier in de terminal uitvoerbaar maken (je moet daarvoor in principe in de map van het script-bestand staan). Of de onderstaande opdracht direct werkt, heb ik niet getest (waarschijnlijk wel, want de tilde ~ staat nl. voor de eigen /home-map van een gebruiker en de verwijzing wordt dan automatisch gevonden).
chmod +x ~/bin/kernel-remover

Prescriptum: mijn bin zit in de root. Dus heb ik de opdrachten ook van daaruit uitgevoerd.

paul@Dukaatslag:/bin$ sudo chmod +x kernel-remover
paul@Dukaatslag:/bin$ sudo apt-get install ssft dialog dctrl-tools
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
E: Pakket linux-headers-3.2.0-48-generic-pae moet opnieuw geïnstalleerd worden, maar er kan geen archief voor gevonden worden.
paul@Dukaatslag:/bin$ kernel-remover
Please install the package "ssft".
paul@Dukaatslag:/bin$

ssft is nog niet geinstalleerd.
Hoe verder??

gr. paul

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2013/06/15, 14:25:24 »
ssft is nog niet geinstalleerd.
De melding dat kernel ...48 beschikbaar kwam, lost volgens mij het 1e probleem  voor je op (vandaar dat ik dat bericht had geplaatst).

Als ik zie dat het pakket ssft helemaal niet geïnstalleerd wordt, vrees ik dat er ook geen andere pakketten geïnstalleerd worden. Je mist dus sinds het defect aan je systeem alle veiligheidsupdates. Dat kan tegenwoordig met name vanwege flash een onveilig systeem opleveren.

Installeer deze ...48 kernel met de gewone upgrade-manager uit je menu of in de terminal met
sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgradeDe updates kunnen enige tijd in beslag nemen, breek deze procedures niet af. Nadien wordt een herstarten voorgesteld. Na de herstart kan gekeken worden naar het script.

Het 2e probleem kan de hoeveelheid aan kernels zijn waardoor elke upgrade trager wordt (alle noodzakelijke modules worden voor alle kernels nagelopen tijdens de kernel-upgrades).
Omdat het script niet in de gewone K/L/X/Ubuntu thuishoort, zet ik deze scripts in een bin-map van mijn gebruikers-home. Dat maakt de status van deze toevoegingen aan het systeem helder, je kan al aan de bewaarplaats zien wat het voor een status heeft. Bovendien raak je het niet kwijt als je een nieuwe installatie uitvoert mits je vooraf een nette backup van je /home/paul-map hebt gemaakt.
Mijn advies: eerst een map aanmaken /home/[paul/bin en dan het script verplaatsen naar /home/paul/bin.

De mogelijke vragen over het script wil met plezier in het forum-gedeelte voor de beantwoorden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #28 Gepost op: 2013/06/15, 15:20:08 »

Aan het einde van het script wordt na het verwijderen van overbodiger kernels ook nog een autoremove-opdracht uitgevoerd. Daarbij worden gevonden restanten verwijderd die blijkens de pakketbeheerders niet meer nodig zijn. Heb je twijfels bij meldingen "pakket 1 2 3 4 5 en nog veel meer" wordt verwijderd, maak een kopie van de meldingen en laat dat hier zien voordat je het echt laat verwijderen. Nogmaals, als je melding ziet kernel ...48, dan is dat een irritante melding - maar geen onherstelbaar defect aan het systeem. Het is daarmee niet "onveilig".

Dag HarzG:
Er begint schot in te komen ^-^
Ik heb kernel-remover uitgevoerd.
Het resultaat zie je in de bijlage.
Als ik het goed begrijp het ik nu nog steeds de actieve kernel 48 en kan ik alle andere vewijderen als ik ze aanvink, maar.....
als ik alle vorige tips ook goed heb begrepen moet ik terug naar kernel 45 of zo.
Hoe verder??

gr. paul

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2013/06/15, 16:50:41 »
als ik alle vorige tips ook goed heb begrepen moet ik terug naar kernel 45 of zo.
Je moet niet terug naar ...45.

Als ik de getoonde lijst goed interpreteer, zit het nu zo:
- je kon nu de update van je systeem uitvoeren en werkt met de meest recente en "officiële" kernel ...48, prima -> kernel ...48 blijven gebruiken
- bij de tips in de adviezen, om oudere kernels op te ruimen, staat dat het verstandig is naast deze laatste (...48) ook nog 1 andere in de lijst te laten staan.
- ik zou in dit geval (naast ...48) alleen nog ...45 laten staan (dat is ook een "officiële" kernel) en de kernels met de andere eindnumnmers laten verwijderen, d.w.z. ...30-44 kunnen weg en ook ...47 kan weg (nog een "inofficiële" kernel uit je ppa's vermoedelijk) -> deze actie kan in 1 keer worden uitgevoerd door de genoemde kernels aan te vinken
- voordat een kernel verwijderd wordt, zie je telkens de Engelse vraag "moet ik dat doen"
- kernel ...48 wordt niet getoond in de lijst om te verwijderen, omdat een kernel die in gebruik is niet verwijderd kan worden

Terugkomend naar je beginvraag en de oorzaak van het probleem: je hebt waarschijnlijk ppa's of bronnen (proposed) gebruikt die blijkbaar naast een "leuk programma" ook "inofficiële" kernels (beta-versies) bevatten. Dat is niet verstandig maar uiteindelijk je eigen vrije keuze.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

OPGELOST Re: Linux-headers onoplosbaar probleem
« Reactie #30 Gepost op: 2013/06/15, 19:20:04 »
Zo blijkt maar weer: een onoplosbaar probleem kan ook opgelost worden.
Iedereen bedankt voor de hulp en tips.

gr.paul