Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: In geval van Optimus: Gebruik nVidia voor Steam games  (gelezen 1344 keer)

Offline TopGear

  • Forumteam
In geval van Optimus: Gebruik nVidia voor Steam games
« Gepost op: 2013/06/09, 16:18:01 »
Als je een laptop met twee grafische processoren hebt (Optimus) dan gebruikt Steam standaard de Intel - de zwakke - videokaart. Om Steam de nVidia kaart te laten gebruiken en dus je framerate op te krikken, moet je het volgende doen:
1. Allereerst ga ik ervan uit dat men Primus gebruikt, aangezien dat beter renderd dan Optimus: http://www.webupd8.org/2012/11/primus-better-performance-and-less.html
vblank_mode=0 primusrun glxgears geeft om en nabij de 1600FPS en vblank_mode=0 optirun glxgears geeft maar 800FPS. (Dit op een 540M, 2GB). Ik gebruik de vblank_mode=0, omdat hij anders de FPS met de refreshrate van het scherm synchroniseert - zit je nog op 60FPS vast...
2. Als je Primus hebt, open je Steam. Je rechtermuistoetst op je game en selecteert properties op je te bewerken game. Daarna selecteer je "Set launch options" en voer je primusrun %command% in. Dit versnelt het aantal FPS enorm. Ik merk dat onder andere Portal veel lekkerder loopt.

Intel: 20/30FPS
Primusrun: 50/60FPS

Overigens zei de Portal console dat de Intel op 200FPS draaide, maar het was vrij duidelijk dat dat niet het geval was.

Paardenmiddel:
Je kan natuurlijk ook gewoon primusrun steam uitvoeren, maar dat is veel slechter voor je batterijduur en het maakt je machine ook warmer.