Mijn computer uit 2003 heb ik een paar jaar geleden afgedankt voor werk. Ik heb toen Ubuntu naast Windows XP gezet, en toen dat niet goed verliep, heeftie 3 jaar stil in een hoekje gestaan. Ik heb heb onlangs weer aangezet, maar noch Windows, noch Ununtu wilde starten.
Na problemen met diverse Ubuntu-versies en media lukte een destructieve installatie van Xubuntu 12.04. Maar sindsdien loopt de opstart van het systeem vast.
In Grub kies ik Xubuntu, en krijg een leeg scherm met een knipperende cursor. Na ongeveer een halve minuut is die weg, en de monitor meldt dat hij in Power-save modus gaat. Krijgt kennelijk geen video-signaal meer. O.i.d..
In het topic "Installatiemedia" is dat uitgebreid besproken, tot dusver zonder resultaat.
Ik besloot de CMOS-batterij te vervangen, om rare spontane BIOS-instellingen te elimineren. Heeft overigens niks geholpen.
Maar de verkoper had een interessant idee: Ubuntu zou wel eens de juiste videokaart-driver kunnen missen. Zelf, zei hij, zou hij een andere distributie hebben gekozen: Mint (?).
Zit daar wat in? Ik weet niet op welk punt in de boot een specifieke driver ingeschakeld wordt.
Zo ja: hoe kom ik aan een Mint distibutie?
Leo