Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP Mijn Doc verplaatsen naar Ubuntu?  (gelezen 1130 keer)

Offline Stone17

  • Lid
XP Mijn Doc verplaatsen naar Ubuntu?
« Gepost op: 2013/04/23, 14:27:24 »
Hallo Forumlezers,

De vraag zal vast al een keer gesteld zijn, maar ik kon hem niet vinden!
Sinds kort heb ik naast Windows Xp ook Ubuntu draaien!(en ik heb geen spijt)
Maar nu wil ik "Mijn Documenten" van XP verplaatsen naar Ubuntu?(of synchroom)
Hoe gaat dit in zijn werk?
Alvast bedankt.
Mvg,

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP Mijn Doc verplaatsen naar Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/23, 15:06:10 »
Hallo Forumlezers,

De vraag zal vast al een keer gesteld zijn, maar ik kon hem niet vinden!
Sinds kort heb ik naast Windows Xp ook Ubuntu draaien!(en ik heb geen spijt)
Maar nu wil ik "Mijn Documenten" van XP verplaatsen naar Ubuntu?(of synchroom)
Hoe gaat dit in zijn werk?
Alvast bedankt.
Mvg,
Dat kun je beter niet doen: je wil je schone, glanzende Linux niet bereikbaar maken voor de besmette tengels van Windows....  ;)

Wat wel kan: een aparte NTFS-partitie aanmaken, waar je je documenten op gooit. Vervolgens kun je daar zowel vanuit Windows als vanuit Linux bij.

Offline Dave

  • Lid
Re: XP Mijn Doc verplaatsen naar Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/23, 15:54:06 »
Zou dat ook niet aanraden.
Je hebt geen aparte data partitie voor XP begrijp ik er uit anders was het eenvoudig.
Zou niet teveel schrijven vanuit Linux in je C: partitie omdat er altijd kans is dat de datatabel beschadigd raakt.

Het makkelijkste is een dropbox account te nemen en dat op beide systemen te installeren.
Dan heb je een gedeelde map en op beide systemen steeds de laatste bijgewerkte versie van een bestand.

alcmaer

  • Gast
Re: XP Mijn Doc verplaatsen naar Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/23, 17:05:08 »
Verplaatsen is niet zo moeilijk.
Kopieer de inhoud van de XP-map Mijn Documenten naar een USB-stick of beschrijfbare CD, en kopieer dat vervolgens  door naar de map Persoonlijk map/Documenten in Ubuntu.
Op dezelfde manier kunnen eventueel Afbeeldingen worden overgezet.

Re: XP Mijn Doc verplaatsen naar Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/23, 20:31:36 »
Als je je "Mijn Documenten" map gekopieerd of verplaatst wilt hebben naar je home map van Ubuntu kan je dat simpelweg doen door in Ubuntu de Windows partitie aan te koppelen, je "Mijn Documenten" map daarop te zoeken en de bestanden over te zetten.

Je home map aan je Mijn Documenten map vast maken (synchroon) is vragen om problemen.

Wil je de bestanden wel constant vanuit beide systemen beschikbaar hebben? Dan kan je beter een aparte NTFS partitie maken en daar de bestanden op zetten.

Re: XP Mijn Doc verplaatsen naar Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/23, 21:34:00 »
Zou dat ook niet aanraden.
Je hebt geen aparte data partitie voor XP begrijp ik er uit anders was het eenvoudig.
Zou niet teveel schrijven vanuit Linux in je C: partitie omdat er altijd kans is dat de datatabel beschadigd raakt.

Het makkelijkste is een dropbox account te nemen en dat op beide systemen te installeren.
Dan heb je een gedeelde map en op beide systemen steeds de laatste bijgewerkte versie van een bestand.


Dan kun je nog beter Ubuntu One nemen, die heeft ook Windows-client en synchroniseert alles keurig en is al ingebouwd in Ubuntu.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: XP Mijn Doc verplaatsen naar Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/23, 23:30:40 »
je schone, glanzende Linux niet bereikbaar maken voor de besmette tengels van Windows....  ;)
Geen idee wat iemand met zo'n antwoord kan. Leuk om Windows zwart te maken?
Wat wel kan: een aparte NTFS-partitie aanmaken, waar je je documenten op gooit. Vervolgens kun je daar zowel vanuit Windows als vanuit Linux bij.
Weet iedereen dan hoe je partities kan bijmaken? Met Windows XP kan dat niet zonder aanvullende software.

Ubuntu kan eventueel Gparted gebruiken maar dat is niet zonder risico (maak eerst een back-up, minstens van "Mijn Documenten")!
Het makkelijkste is een dropbox account te nemen en dat op beide systemen te installeren.
Dan heb je een gedeelde map en op beide systemen steeds de laatste bijgewerkte versie van een bestand.
Makkelijk maar slechts "beperkt gratis" tot een paar GB om "Mijn Documenten" bij Amazon dropbox te parkeren.
Verplaatsen is niet zo moeilijk.
Kopieer de inhoud van de XP-map Mijn Documenten naar een USB-stick of beschrijfbare CD, en kopieer dat vervolgens  door naar de map Persoonlijk map/Documenten in Ubuntu.
Op dezelfde manier kunnen eventueel Afbeeldingen worden overgezet.
Vooropgesteld dat je 1 computer met Ubuntu dual-boot hebt kan je de bestanden uit "Mijn Documenten" (waarschijnlijk) ook bereiken via het schijfsymbool in de linkerbalk van bestandsbeheer en de documenten zo gebruiken of kopiëren. Verplaatsen kan ook maar kost evenveel (of meer) tijd en levert niet direct (in Ubuntu) bruikbare ruimte op. Blijft er nog een reservekopie op Windows XP achter de hand. :)
Dan kun je nog beter Ubuntu One nemen, die heeft ook Windows-client en synchroniseert alles keurig en is al ingebouwd in Ubuntu.
Een commercieel correcte opmerking, Ubuntu One is van de distributeur van Ubuntu, Canonical. Als het iets mag kosten zijn er nog wel meer opties :)
« Laatst bewerkt op: 2013/04/24, 00:07:18 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jan11000

  • Lid
Re: XP Mijn Doc verplaatsen naar Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/23, 23:35:37 »
Je hoeft helemaal niks te doen.
Je kan gewoon vanuit linux bij je documenten, in nautilus kun je een favoriet maken, dus je files zijn bereikbaar.

Of,
Gewoon kopieren/verplaatsen naar ubuntu, waar jij wilt, het liefst in je home partitie(home/naam gebruiker map).

Re: XP Mijn Doc verplaatsen naar Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/24, 00:23:40 »
@testcees: 5 GB gratis krijg je van Ubuntu One.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP Mijn Doc verplaatsen naar Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/24, 10:30:45 »
@testcees: 5 GB gratis krijg je van Ubuntu One.
Volgens mij weet-ie dat wel.... Maar het lijkt erop, dat-ie *kuch* wat moeite heeft met de commerciëlere koers van Ubuntu, en zo af en toe komt dat eruit.  =D

Overigens vind ik Ubuntu One inderdaad een prima oplossing voor het probleem van de vraagsteller. Je kunt aardig wat documenten kwijt in die 5 GB, en het is de minst bewerkelijke van alle in dit draadje aangedragen ideeën. Je hoeft er het minste voor te doen: Ubuntu is standaard al voorbereid, zodat je dus alleen iets in Windows hoeft te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/24, 10:34:48 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: XP Mijn Doc verplaatsen naar Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/24, 14:09:43 »
Toen ik jaren geleden met Mandrake Linux een dual boot deed, was het heel eenvoudig: een symbolisch linkje naar mijn documenten op de Windows partitie. Zo kan je vanuit beide systemen zonder problemen je zelfde gegevens bewerken. Ook Thunderbird liet ik toen naar hetzelfde profiel kijken, zodat ik aan mijn mail kon, of ik nu toevallig op Linux zat dan wel op Windows.

Hiervoor is het wel handigst dat je ook de Windows partitie automatisch bij opstart laat aankoppelen. Standaard is dat niet, en moet je die eerst aankoppelen door erop te klikken in het linkerpaneel van bestandsbeheer. Bovendien moet je de discipline hebben Windows eerst volledig af te sluiten vooraleer je er met Linux op gaat (dus géén hibernatie): het volume moet namelijk correct afgesloten zijn. Anders weigert linux het aan te koppelen.

Offline Stone17

  • Lid
Re: XP Mijn Doc verplaatsen naar Ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/28, 17:03:09 »
Bedankt voor alle reactie's!!
Het is Ubuntu-ONE geworden!!
Mvg