je schone, glanzende Linux niet bereikbaar maken voor de besmette tengels van Windows.... 
Geen idee wat iemand met zo'n antwoord kan. Leuk om Windows zwart te maken?
Wat wel kan: een aparte NTFS-partitie aanmaken, waar je je documenten op gooit. Vervolgens kun je daar zowel vanuit Windows als vanuit Linux bij.
Weet iedereen dan hoe je
partities kan bijmaken? Met Windows XP kan dat niet zonder aanvullende software.
Ubuntu kan eventueel
Gparted gebruiken maar dat is
niet zonder risico (maak
eerst een back-up, minstens van "Mijn Documenten")!
Het makkelijkste is een dropbox account te nemen en dat op beide systemen te installeren.
Dan heb je een gedeelde map en op beide systemen steeds de laatste bijgewerkte versie van een bestand.
Makkelijk maar slechts
"beperkt gratis" tot een paar GB om "Mijn Documenten" bij
Amazon dropbox te parkeren.
Verplaatsen is niet zo moeilijk.
Kopieer de inhoud van de XP-map Mijn Documenten naar een USB-stick of beschrijfbare CD, en kopieer dat vervolgens door naar de map Persoonlijk map/Documenten in Ubuntu.
Op dezelfde manier kunnen eventueel Afbeeldingen worden overgezet.
Vooropgesteld dat je 1 computer met Ubuntu dual-boot hebt kan je de bestanden uit "Mijn Documenten" (waarschijnlijk) ook bereiken via het schijfsymbool in de linkerbalk van bestandsbeheer en de documenten zo gebruiken of
kopiëren. Verplaatsen kan ook maar kost evenveel (of meer) tijd en levert niet direct (in Ubuntu) bruikbare ruimte op. Blijft er nog een reservekopie op Windows XP achter de hand.

Dan kun je nog beter Ubuntu One nemen, die heeft ook Windows-client en synchroniseert alles keurig en is al ingebouwd in Ubuntu.
Een commercieel correcte opmerking,
Ubuntu One is van de distributeur van Ubuntu, Canonical. Als het iets mag kosten zijn er nog wel meer opties