Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Raid 1 voor de gedeelte van schijf  (gelezen 389 keer)

Offline vis

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Raid 1 voor de gedeelte van schijf
« Gepost op: 2013/04/11, 23:48:54 »
Hallo allemaal,

Is het mogelijk om een raid 1 systeem op te zetten, maar dan alleen voor bepaalde partities? Zo wil ik  bepaalde data niet in raid 1 (grootste gedeelte) en prive data wel, zodat ik meer ruimte over houd om meer op te slaan en toch een soort van backup heb van mijn prive data als er een schijf uitvalt. Of ben ik verplicht om de hele disk in raid 1 te zetten?

Ik heb https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/advanced-installation.html gelezen (zal ook wel ongeveer hetzelfde zijn voor 12.04 die ik wil gebruiken), maar kan hier niet een antwoord vinden op bovenstaande vraag.

Vis

Offline Buzzin

• Lid
Re: Raid 1 voor de gedeelte van schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/11, 23:54:54 »
Met linux software raid kun je veel meer doen al met de meeste 'goedkopere' hardware raid kaarten :)

Je maakt partities aan op de fysieke disks, en deze plaats je in een raidset.....het is dus zelfs mogelijk om raid1 of bijvoorbeeld 5 te draaien op 1 fysieke disk :) (niet heel nuttig trouwens)

Je kunt dus op disk 1 een partitie aanmaken en op disk 2 een gelijke en deze als raid1 set opmaken.
De overiges ruimte op de 2 disken kun je voor gewone partities gebruiken, of nog meer raid sets.
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer

Offline vis

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/11, 23:57:40 »
Cool! En ook bedankt voor je snelle reply. Dit levert mij al snel 600 - 800 GB op :-). Ik ga morgen hardware bestellen om zelf een NAS in te richten met ubuntu server, ga maar snel bedenken hoe ik de indeling wil.  8-)

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/12, 09:23:15 »
Bij een nas met genoeg disken zou ik altijd RAID 5 of 6 aanraden.
Hierdoor raak je wel 1 disk 'kwijt', maar dat is bij meerdere disken nog steeds minder als de helft (zoals bij raid1)
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer

Offline vis

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/12, 11:30:25 »
Hallo Buzzin,

Bedankt voor de tip. Ik zal in het begin gebruik gaan maken met 2 disken. Later dit jaar zal ik mijn NAS opbouw gaan opbouwen en ook nieuwe hardware gaan kopen. Dan zullen er waarschijnlijk wel meerdere disken in gaan komen.