Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual-boot Ubuntu en Arch: iemand tips?  (gelezen 583 keer)

Dual-boot Ubuntu en Arch: iemand tips?
« Gepost op: 2013/04/04, 19:46:32 »
Ik wil graag Arch toch eens een echte kans geven (in Virtualbox kwam ik er niet helemaal uit helaas) dus ik wil een dual-boot opzetten. Nu heb ik eigenlijk nog nooit 2 Linuxen in dual-boot gehad en op deze testlaptop is het toch een beetje apart geïnstalleerd dus ik was benieuwd of jullie misschien een beetje in de goede richting kunnen duwen.

Op dit moment is de indeling van de laptop als volgt:

-SSD: / van Ubuntu
-HDD: /home en swap van Ubuntu

Verder heeft deze laptop een Intel HD 3000 of 4000 die keurig out-of-the-box werkt met Ubuntu en een Intel i3 CPU en 4 GB RAM.

Hoe zet ik nu het makkelijkst die dual-boot op (vanuit Arch)?

Offline axelv

  • Lid
Re: Dual-boot Ubuntu en Arch: iemand tips?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/05, 10:01:38 »
Voor jouw "test" doeleinden denk ik dat het beste is om je home partitie op de hdd in te korten via gparted (of via de iso van Arch). De videokaart (intel hd3000) geeft geen enkel probleem op Arch, heb er zelf zo één, maar dan gecombineerd met een i5.

Installatie van Arch zelf is gewoon booten van de cd en de beginnersgids volgen en veel opzoeken, vragen, lezen,... Maar dat is net het leuke, interessante en leerrijke aan Arch :)

Als ik jou was (als het om testen gaat) zou ik niet opteren om in de laatste stap de bootloader te installeren. Je slaat best deze stap over en gebruikt dan de bootloader van Ubuntu. Dan hoef je niet elke ubuntu kernelupgrade te veranderen in Arch's grub.cfg...

Als je toch je / op de ssd wil is dat natuurlijk geen enkel probleem... Als je een aparte home partitie wil voor Arch is het beste om met UUIDs te werken ipv device names in /etc/fstab.

Ik hoop dat je hier iets mee bent.  ^-^