Wat moeilijk allemaal nou.
Ik zet gewoon een echte installatie op die USB stick. Ik trek eerst alle harddisk kabels los. Bij een laptop trek ik de harddisk eruit. Het systeem heeft dan dus maar 1 schijf over: die van de USB stick.
Dan doe ik verder een doodnormale installatie vanaf een (andere) USB stick. De installatie CD komt hier alleen nog uit de kast als er een oud PCt-je moet worden geïnstalleerd die niet van USB opstart. Uiteraard kan daar in dit geval geen sprake van zijn.
GRUB kan dan ook niet anders dan op die USB stick worden geïnstalleerd. Omdat alle hard disks zijn losgekoppeld kan hier echt niks fout.
Dan is het verder een kwestie van de machine opstarten met die USB stick erin, de keuze maken om van USB te booten en je hebt een echte volwaardige installatie draaien. Verrassend snel van USB af ook. Je kan programma's toevoegen, multimedia toevoegen, bestanden bewaren, alles. Tot die USB stick vol is dan

Een dergelijke stick is onder andere met onze bedrijfsdelegatie mee naar China gegaan voor een heel grote beurs voor eventuele communicatie via het WiFi draadloze netwerk van die beurs. Stuk veiliger.
Ik heb dat al heel wat keren zo gedaan. Denk er wel aan dat die installatie alleen gegarandeerd goed werkt op precies eenzelfde machine qua hardware. Ubuntu kan erg veel hebben trouwens.
Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes!
met vriendelijke groeten,
Just Vecht